• JaneDoe11

Vill inte vara föräldraledig men är ensamstående

Hej,

Är gravid och jobbar heltid med en inkomst på ca 27000 kr.

Har nyligen separerat från min sambo och alla sparpengar gick åt till att köpa nytt boende osv.

Har räknat mycket på vad jag kommer få i föräldrapeng osv men det blir inte så mycket att jag kan klara mig ett helt år som föräldraledig...

Vill, för min och barnets skull, därför inte vara ledig längre än nödvändigt.

Förstår dock att man får lämna på dagis som tidigast när barnet är 1 år gammalt.

Jag har i princip ingen jag kan räkna med som kan hjälpa mig eller avlasta mig så jag förmodar att det i princip är omöjligt...

Men finns det nögon som varit i samma sits, ensamstående från födseln men som inte tagit ut hela sin föräldraledighet och som klarat av det på annat sätt?

Har någon något/några tips på vad jag kan göra eller om det finns något smart sätt att använda sig av sina dagar? ... Förstår inte riktigt försäkringskassans system heller ännu...

• Svar på tråden Vill inte vara föräldraledig men är ensamstående
  • JaneDoe11

Det är en liten 3:a men tanken att hyra ut det tredje rummet har absolut korsat mina tankar.

Frågan är bara hur många som vill vara inneboende hos en ensamstående med nyfött barn...

Kanske kan prova lägga ut en annons i alla fall! Tack!

Anonym (Inneboende?) skrev 2015-11-29 12:34:14 följande:

TS, hur stor är lägenheten? Finns möjlighet att hyra ut ett rum för att därigenom få en inkomst?

• Seven Costanza
    JaneDoe11 skrev 2015-11-29 16:59:14 följande:

Det är en liten 3:a men tanken att hyra ut det tredje rummet har absolut korsat mina tankar.

Frågan är bara hur många som vill vara inneboende hos en ensamstående med nyfött barn...

Kanske kan prova lägga ut en annons i alla fall! Tack!

Är det i Stockholm? Låter ju troligt med tanke på hur hög avgiften är. Tycker absolut att du ska kolla upp möjligheten att pausa amorteringen samt hyra ut ett rum. Om det är i Stockholm finns det säkert någon som är tillräckligt desperat för att bo hos en kvinna med nyfött barn.

Har du någon vän eller släkting som hade kunnat passa barnet ibland på kvällar och/eller helger? I så fall hade du ju kunnat ta ett extrajobb när barnet är någon månad gammalt. Annars är mitt tips att leta efter jobb man kan utföra från hemmet, så kan du ha det som extrainkomst. Det kan du ju börja med redan nu innan barnet kommer.

Men jag förstår inte vad du menar med att pengarna inte kommer räcka för att vara föräldraledig i ett år tills barnet börjar förskolan? Du får ju 390 SGI-dagar dvs baserade på din inkomst så det räcker ju till mer än ett år även om du tar ut sju dagar per vecka, alltså får du ju inte mindre inkomst på slutet utan lika stor/liten inkomst hela föräldraledigheten. Sedan har du 90 lögstanivådagar kvar när du börjar jobba som du kan använda för att få rätt till ledighet om du har svårt att få vara ledig. De är bara värda 180 kr per dag före skatt men just för rätt till ledighet är de bra att ha.
  • SupersurasunkSara

Hyran räknas inte ut efter antalet kvm som så om jag minns rätt. Däremot så har den en schablon på hur många kvm man får ha. Jag som hade två barn fick ha max 100 kvm och boendet jag bodde i var en fyra på 110 kvm. Då beräknades bostadsbidraget på vad 100 kvm skulle kosta och inte på den faktiska hyran jag hade.

Ang bensinen, när du har fått barn behöver du inte åka så mycket bil väl? Gå promenader och gör storhandlingar med bilen så blir det inte så många onödiga körningar, åk till vänner när du ändå ska på läkarbesök osv.
    Ang att du fick lägga massa pengar på boende och möbler när ni separerade, fick du inget allas vid separationen?

• Notetur Nomen

Det finns ju airbnb också, där du kan hyra IT tredje rummet i kortare perioder. Passa på att hyr ut så mycket som möjligt innan bebisen kommer :)

• Anonym (Esther)

Du kan säkert få bostadsbidrag.
    Jag blev lämnad under min f-ledighet, verkligen 100% oplanerat, så det handlade också om att lösa en AKUT situation.
    Jag bodde i en bostadsrätt och det var inga problem, jag vet att jag blev beviljad rätt högt bidrag.

• Linnez

Hyr ut rummet! bor du i Stockholm kan du ta flera tusen för det. om du vill kan du ju skaffa någon som oxå är ensamstående med ett litet barn.  

• Halley

Det finns en del stipendier att söka för ensamstående och som det brukar stå "mindre bemedlade ". Googla lite om du är intresserad av att söka.

• Smulu

Om ni är sambo så får du automatiskt ensam vårdnad vid barnets födelse och har då 480 föräldra dagar.

Skriv inte några papper om gemensam vårdnad förrän barnet är stort nog att börja på förskolan, särskilt om pappan inte vill delta i omhändertagandet av barnet.

• Louie

Kontakta din kontakt på banken och kolla om du inte kan få minska amorteringen under mammaledigheten. Banker är sällan omöjliga, boka ett personligt möte!
    Lycka till!

• Anonym (Inte för hög lön?)

Ursäkta att jag bryter mig in (är i en liknande situation).
    Ang. bostadsbidrag, hur kan TS kvalificera för ~1000kr/månad som flera nämner? Räknas bostadsbidraget på föräldrapenningen istället för lönen eller hur får ni fram detta? (Om man kollar på FKs hemsida med en lön på 27k/månad och 1 barn så får man fram att man tjänar alldeles förmycket för att kvalificera för bostadsbidrag)

Och i dagsläget har väl ingen som tar nya lån räntor på över 3% så för räntan kan man väl inte heller få bidrag utan då endast avgiften?

Har jag missförstått något så blir jag mycket glad ;)

• Anonym (ert)
    Anonym (Inte för hög lön?) skrev 2016-01-14 16:24:23 följande:

Ursäkta att jag bryter mig in (är i en liknande situation).
    Ang. bostadsbidrag, hur kan TS kvalificera för ~1000kr/månad som flera nämner? Räknas bostadsbidraget på föräldrapenningen istället för lönen eller hur får ni fram detta? (Om man kollar på FKs hemsida med en lön på 27k/månad och 1 barn så får man fram att man tjänar alldeles förmycket för att kvalificera för bostadsbidrag)

Och i dagsläget har väl ingen som tar nya lån räntor på över 3% så för räntan kan man väl inte heller få bidrag utan då endast avgiften?

Har jag missförstått något så blir jag mycket glad ;)

Det räknas på föräldrapenningen.
  • Gladskit

Bostadsbidrag räknas alltid på faktisk inkomst, så i det här fallet om TS tar ut FP så är det den som FK räknar på.
    Det enda man ska tänka på, särskilt om man inte ska vara f-ledig hela året är att man kan bli återbetalningsskyldig eftersom FK räknar på helår.
    Jag separerade från mitt barns far under en period. Under den perioden hade jag ett akut behov av stöd, och jag blev beviljad bostadsbidrag. Jag tror jag fick 1200kr/mån eller något sådant under 5-6 månaders tid.

Sen blev sonen 18 månader efter sommaren och skulle skolas in på förskola. Vi hade blivit sambo igen och jag började studera och fick CSN lån + bidrag. Följande år kom ett återkrav eftersom jag hade haft för hög inkomst sett på hela det föregående året. Och det förstår jag att det finns sådana regler, men jag trodde inte att det skulle slå så hårt. För under just den perioden då jag fick bidraget så hade jag 1) ett behov av det och jag hade så pass låg inkomst att jag hade rätt att få det 2) ingen aning om att vi skulle bli sambo ett halvår senare och att mina inkomster skulle ändras. Så trots att jag hörde av mig till FK direkt när förutsättningarna ändrades och utbetalningarna stoppades (givetvis)  så fick jag sen betala tillbaka i princip allt. Men jag tänkte att jag får se det som ett lån, när jag fick pengarna behövde jag dem ju

Svar på tråden Vill inte vara föräldraledig men är ensamstående