Du måste logga in för att svara i en tråd.

• sandra96

Sockerberoende?

Vet inte om det är rätt sida att fråga om hjälp men chansar iaf. 

Jag är en tjej på 19 år och jag misstänker att jag är sockerberoende. Jag blir alldeles koko om jag inte får något sött i systemet. Sen några år tillbaka började min mamma gömma mat hemma för att jag inte skulle äta upp det. Idag kan jag slösa 100kr per dag på bara sötsaker. En vistelse i affären för att köpa något nödvändigt som exempelvis mjölk, slutar oftast med att jag kommer hem med en påse med kanske en monsterdricka, en kladdkaka och en chipspåse. Och jag brukar äta upp allting, i smyg.

Jag har försökt FLERTALS gånger att sluta. Har lovat mig själv dag efter dag att "imorgon börjar jag äta sunt", men det går inte. Det är som att min kropp kräver socker eller något sött.

Hur ska jag få kontroll över min kropp? Är det någonting jag måste äta mindre av eller mer av. Några knep? Eller borde jag rådfråga en dietist? 

• Svar på tråden Sockerberoende?
  • student2013

Det du kan försöka med att är att låta bli att köpa något söt eller köpa något mindre så typ en mindre kaka och inte den stora chipspåsen  på kanske 300 g utan istället en liten på 50 gram eller vad den innehåller. Är du överviktig? 
    Det du Borde göra är att sluta helt vilket inte är lätt men om du slutar helt kommer du inte bara må bättre efter ett par dagar utan även kanske väga några kg mindre och vara piggare. Det kan ta några veckor men börja med att låta  bli en dag och kanske försöka att inte behöva vistas i närheten av affärer där du kan handla det? Jag har också varit sockerberoende även min sambo. Men idag äter vi så mycket mindre socker samt har tagit bort det i vår matlagning och har gått ner över 30 kg tillsammans nu på nästan 4 månader.

• Anonym (Malte)

Äter du regelbundet och ser till att du får i dig rätt mat? Något som hjälpte för mig då jag har haft problem med sötsug och att jag känner hunger fort är nässelpulver. Jag var lite skeptiskt först, men testade iallafall att få i mig en tsk på morgonen.

Och det har hjälpt mig, även om det är bara en del i det hela - Att få i sig rätt. Beställde det från Personlig Insikt, och ja... Det funkade för mig! Lycka till!! 

• Olga89

Googla på lchfingenjören, så hittar du en jättebra blogg skriven av en ung tjej som är sjukt sockerberoende. Hon har gått ner 80 kg (!!!) genom lchf och att få bukt med sina sockerdemoner. För kom ihåg, socker är ut beroendesynpunkt, värre än heroin - så starkt är sockret för många människor! Lycka till :)

• sportpappa

Hur och vad äter du nu? Ät regelbundet på samma tid varje dag. Drick vatten till alla måltider.
    Ett tips är att aldrig handla före maten och när du är hungrig. Handla istället direkt efter att du ätit en ordentlig middag.

Sen reflekterar jag lite över chipspåsen. Det är inte socker så den har inte något med sockerberoende att göra. Dock är ju kombinationen salt och sött väldigt gott.

Svar på tråden Sockerberoende?