• Anonym (Gör ont.)

Min dotter vill inte vara hos sin pappa och har fått ångest av detta.

Är skild sedan snart 4 år och har två barn, 7 och 9 år. Mitt ex träffade en ny kvinna som har ett barn med autism/andra handikapp och då flyttade de till henne i en annan stadsdel.

Min äldsta dotter har fått bli som en vårdare till sin bonusbror, något som skapat ångest och frustration hos henne. Hon får går ut och leka med honom (han är 11) fast hon inte vill, följa honom till hans fritidsaktiviteter, leka med honom hemma även när hon vill vara själv, när det är storstädning hemma tvingas hon ta med honom ut på ett fik och sitta där med honom och fika i timmar för att de ska bli klara hemma osv osv.

Nu har det gått så långt att hon får magvärk varje söndag när hon är hos mig och ska åka dagen efter. Hon har kräkts och gråter och har ångest. Hon uttrycker att hon vill vara kvar hos mig.

Deras far är en rätt konstig prick och har svårt att bekräfta, se och visa känslor. Jag har försökt prata med honom men han blir defensiv då hans nya är hans ALLT, även framför barnen.

Någon som också haft ett barn som inte vill till den andra föräldern? Vad ska en göra? Gör sååå ont att se henne så ledsen och skicka iväg henne såhär på måndagsmorgonen..

• Svar på tråden Min dotter vill inte vara hos sin pappa och har fått ångest av detta.
  • Jennymariaa

Jag har själv varit barnet som inte ville till sin pappa. Han var & är också en väldigt speciell människa som borde leva i ensamhet. ( han fungerar bäst då )

Vår relation blev väldigt strulig & har ingen kontakt idag. Har tyvärr många gånger anklagat min mamma för mitt mående hos pappa, helt enkelt för hon visste att jag inte ville & tvingade mig ändå.

Du borde lyssna på din dotter & göra det som blir bäst för henne!! Alla barn är inte gjorda för att bo varannan vecka/helg. Vill hon bo hos dig så låt henne. Det är det bästa rådet jag kan ge dig!

• SupersurasunkSara

Ta kontakt med BUP eller med skolans kurator och låt ditt barn prata med en utomstående. Denne kommer att stå på hennes sida och inte på någon av er föräldrars vilket kan ge en tyngd bakom som pappan kanske kan ta till sig mer än om 'bara' du säger till.

Att pappan är vek och låter sitt barn utnyttjas är inget du kan göra något åt tyvärr, du kan bara försöka se till ditt barns bästa och tala om för pappan att hon inte vill åka dit. Har ni ett umgängesavtal så gäller dock det tills ni ordnat ett annat så var försiktig med att bryta det hur som helst.

• Snart på fötterna

Min ena dotter vill inte heller vara hos sin pappa vilket lett till ångest och tvångstankar. Vi går på BUP och rådet jag fått är att inte tvinga henne då det bara ökar ångesten. Jag kämpade länge med att ändå försöka få henne att vara där dels för storasyster och dels för att jag tror att det är bra att de har en relation. Men efter att ha sett hennes ångest eskalera så har jag tänkt om. Jag har pratat med fyra olika psykologer samt familjerätten och de säger alla att jag inte ska tvinga henne och att umgänget handlar om barnets rätt till umgänge och inte förälderns.

• Anonym (Gör ont.)
    Snart på fötterna skrev 2015-11-30 11:09:07 följande:

Min ena dotter vill inte heller vara hos sin pappa vilket lett till ångest och tvångstankar. Vi går på BUP och rådet jag fått är att inte tvinga henne då det bara ökar ångesten. Jag kämpade länge med att ändå försöka få henne att vara där dels för storasyster och dels för att jag tror att det är bra att de har en relation. Men efter att ha sett hennes ångest eskalera så har jag tänkt om. Jag har pratat med fyra olika psykologer samt familjerätten och de säger alla att jag inte ska tvinga henne och att umgänget handlar om barnets rätt till umgänge och inte förälderns.

Usch vad jobbigt! Men vad säger pappan om allt detta, att hon inte vill vara där? Jag trodde att det var hugget i sten när en har delad vårdnad. Mitt ex kommer aldrig dela med sig av umgängesrätten till min fördel.
  • Anonym (Gör ont.)
    SupersurasunkSara skrev 2015-11-30 10:28:32 följande:

Ta kontakt med BUP eller med skolans kurator och låt ditt barn prata med en utomstående. Denne kommer att stå på hennes sida och inte på någon av er föräldrars vilket kan ge en tyngd bakom som pappan kanske kan ta till sig mer än om 'bara' du säger till.

Att pappan är vek och låter sitt barn utnyttjas är inget du kan göra något åt tyvärr, du kan bara försöka se till ditt barns bästa och tala om för pappan att hon inte vill åka dit. Har ni ett umgängesavtal så gäller dock det tills ni ordnat ett annat så var försiktig med att bryta det hur som helst.

Jag ska göra allt för att hon ska må bra, vet bara inte hur jag ska gå till väga. Men ringer familjerätten och börjar där.
  • Anonym (Gör ont.)
    Jennymariaa skrev 2015-11-30 10:14:27 följande:

Jag har själv varit barnet som inte ville till sin pappa. Han var & är också en väldigt speciell människa som borde leva i ensamhet. ( han fungerar bäst då )

Vår relation blev väldigt strulig & har ingen kontakt idag. Har tyvärr många gånger anklagat min mamma för mitt mående hos pappa, helt enkelt för hon visste att jag inte ville & tvingade mig ändå.

Du borde lyssna på din dotter & göra det som blir bäst för henne!! Alla barn är inte gjorda för att bo varannan vecka/helg. Vill hon bo hos dig så låt henne. Det är det bästa rådet jag kan ge dig!

Vad jobbigt för dig med relationen med din pappa! Och din mamma. Försöker lyssna på min dotter och har sagt att jag gärna hjälper henne att prata med pappan om de saker hon tycker är jobbiga.
  • BioBonus
    Anonym (Gör ont.) skrev 2015-11-30 13:00:15 följande:
    Jag ska göra allt för att hon ska må bra, vet bara inte hur jag ska gå till väga. Men ringer familjerätten och börjar där.
    Familjerätten är ju bra för att ni vuxna kanske kan hitta en lösning, men jag tror BUP eller skolkuratorn kan vara bra att blanda in direkt också - så att dottern får en samtalsperson som är helt på hennes sida och lyssnar på hennes tankar kring detta. 
  • Snart på fötterna
    Anonym (Gör ont.) skrev 2015-11-30 12:59:05 följande:

Usch vad jobbigt! Men vad säger pappan om allt detta, att hon inte vill vara där? Jag trodde att det var hugget i sten när en har delad vårdnad. Mitt ex kommer aldrig dela med sig av umgängesrätten till min fördel.

Mitt ex har inte hanterat det så bra och gör ju knappast något för att hon ska vilja vara där. På BUP har de talat om för honom att det är olämpligt att tvinga henne. Jag har pratat med Familjerätten men mitt ex vill inte gå på samarbetssamtal. De sa att jag hade all rätt att hålla henne hemma så länge hon mår så dåligt. De sa att eftersom det finns dokumenterat på BUP att hon mår dåligt av umgänget så är det det som gäller. Nu mår ju mitt ex dåligt och skulle behöva hjälp vilket säkert spelar in i bedömningen.
  • Anonym (Gör ont.)
    Snart på fötterna skrev 2015-11-30 13:54:03 följande:

Mitt ex har inte hanterat det så bra och gör ju knappast något för att hon ska vilja vara där. På BUP har de talat om för honom att det är olämpligt att tvinga henne. Jag har pratat med Familjerätten men mitt ex vill inte gå på samarbetssamtal. De sa att jag hade all rätt att hålla henne hemma så länge hon mår så dåligt. De sa att eftersom det finns dokumenterat på BUP att hon mår dåligt av umgänget så är det det som gäller. Nu mår ju mitt ex dåligt och skulle behöva hjälp vilket säkert spelar in i bedömningen.

Så BUP är en bra väg att gå då helt enkelt?

Mejlade mitt ex förut och berättade vad min dotter sagt och att hon mår dåligt. Han sa att han tog det på allvar och skulle prata med henne idag och se hur hon tänker och mår. Pratade också med familjerätten då vi har varit där tidigare. De gav mig det rådet att ta det med pappan först och försöka ha en diskussion.
  • Anonym (Gör ont.)
    BioBonus skrev 2015-11-30 13:12:15 följande:

Familjerätten är ju bra för att ni vuxna kanske kan hitta en lösning, men jag tror BUP eller skolkuratorn kan vara bra att blanda in direkt också - så att dottern får en samtalsperson som är helt på hennes sida och lyssnar på hennes tankar kring detta. 

Jag har gett det som förslag till min dotter att prata med skolans kurator, det har hon gjort innan och hon är super-rar, men hon ville verkligen inte det.

Är väldigt glad att hon berättar för mig om sina tankar och känslor.
Svar på tråden Min dotter vill inte vara hos sin pappa och har fått ångest av detta.