• Anonym (ftyuiopklöjhg)

Hur ser ni på detta?

Scenario:

Mamman och pappan har inte så god kontakt. Mamman vill gärna ringa i tid och otid, pappan vill helst inte ha någon som helst kontakt förutom vid ev förändringar vid umgänge eller om det finns särskilda saker som måste berättas vid umgänge.
    Pappan är ingen superengagerad pappa pga att han aldrig velat ha barn, och vill eg inte ha umgänge alls, men känner att barnet har rättighet att lära känna honom också så han har umgänge iaf. Mamman är sur över detta och hade hoppats på att pappan skulle ändra sig när hon väl blev gravid. Istället gjorde pappan slut och har idag endast helgumgänge med sitt barn och bara en helg i månaden pga avståndet. Istället har pappan tagit obetald semester de ggr det gått (när hans chef har godkänt det) och haft lite fler dagar på raken.

Pappan har snöjour varannan helg och är alltså beroende av att ha barnet de helger han inte har det. (Udda helger) Firman är liten och det är få som kan byta helger då de också måste få övrig verksamhet dagtid att gå ihop.
    Detta år är det 53 v vilket innebär att det blir knas med helgerna. Det blir alltså en vecka extra som mamman har barnet för att de ska komma i takt med pappans jourhelger. Mamman är arg för detta och vill istället att pappan har en extra helg, eller byter helger varje år som det blir så här, dvs att någon av hans arbetskollegor går med på att byta helger för jour. Pappan vill inte. Mamman ringer varje dag och skriker om detta.

Hur ser ni på saken? Pappan kan inte påverka sitt jobb men skulle kunna ha barnet en extra helg men han vill alltså inte det.

• Svar på tråden Hur ser ni på detta?
  • Anonym (ftyuiopklöjhg)
    Anonym (H) skrev 2015-11-30 23:25:45 följande:

Att de ska söka hjälp hos familjerätten att komma överens om ett rimligt umgänge pch ha det nedskrivet. Det är väl egentligen det enda de kan göra.

Har de någon form av överenskommelse typ "udda helger" ska de följa denna tills de kommer överens om något annat. Så är de oense är det det som står i uppgörelsen som gäller. Måste vara det bästa när båda är oflexibla.

Mamman vägrar gå dit mer för hon tycker de bara är på pappans sida hela tiden. Har frågat nu ang umgänget. Det står var fjärde helg bara då företaget pappan jobbar på inte hade snöjouren i den kommunen då avtalet skrevs. Det står också att pappan om han kan tar fler dagar på raken så det är sånt de tar kontakt om, eller pappan skickar sms med de datum han kan ta ledigt. Han får besked för 3-6 månader i taget.
  • Anonym (ftyuiopklöjhg)

Nå, tack för svaren iaf.

Jag har bestämt mig för att säga åt min syrra att skärpa sig. Antingen accepterar hon att pappan har umgänge efter fem v den här gången eller så går hon med till familjerätten för nytt avtal.

Pappan har jag ju redan pratat med då jag ringde om umgängesavtalet. Han har stängt av telefonen och vägrar svara henne mer. Han kommer att skaffa en ny telefon som bara hon får ringa på och så blockerar han henne från den här tfn. Då kan han titta på den telefonen en gång om dagen istället så slipper han hennes tjafs.

• FrökenKanSjälv

Skulle barnet kunna vara hos dig och din familj en helg för att avlösa mamman? Eller hos mormor/morfar? Eller har mamman helt enkelt hängt upp sig på att just pappan ska ta en extra helg?

• Anonym (H)
    Anonym (ftyuiopklöjhg) skrev 2015-11-30 23:32:49 följande:

Nå, tack för svaren iaf.

Jag har bestämt mig för att säga åt min syrra att skärpa sig. Antingen accepterar hon att pappan har umgänge efter fem v den här gången eller så går hon med till familjerätten för nytt avtal.

Pappan har jag ju redan pratat med då jag ringde om umgängesavtalet. Han har stängt av telefonen och vägrar svara henne mer. Han kommer att skaffa en ny telefon som bara hon får ringa på och så blockerar han henne från den här tfn. Då kan han titta på den telefonen en gång om dagen istället så slipper han hennes tjafs.

Fast om jag förstår dig rätt så är det han som bryter avtalet?

Det står var fjärde vecka men han vill vänta en vecka till.

Så det lär ju vara han som får ta initiativ till nytt avtal om han inte är nöjd med det han har.

I den bästa av världar borde de ju kunna komma överens, kompromissa lite åt båda håll. Men när ingen av dem verkar kunna glra det får de gå oå det de har papper på.

Sen tycker kag inte du ska lägga dig i på det sättet du gör. Vill pappan gå till familjerätten är det han som ska ta initiativ till det inte du.
  • Anonym (H)

SomFrökenKanSjälv skriver kan ju du gå in pch hjälpa till. Fast jag tänker att det är pappan du får hjälpa i så fall. Passa barnet på hans helg om han inte kan ta hand om det själv. Kanske är en lösning?

• smulpaj01

Eftersom pappan är gift kan väl frun ta hand om barnet OM han skulle bli inringd på jobb?

• Anonym (Toobad)

Pappan ville aldrig ha barn men mamman lät graviditeten fortsätta och klagar nu över att pappan är oengagerad. Är det korrekt? Eller är barnet ett "misstag"?

Om barnet är ett misstag så är det hans förbannade rätt att finnas där. 50 % av tiden. I det andra fallet så är mamman ett jävla stolpskott som själv fattar ett så stort beslut som att behålla barnet.

Och kom inte och säg: "om han inte ville ha barn så skulle han inte legat med henne från första början". För det är skitsnack. Det är av just den anledningen som det finns preventivmedel.

• Anonym (ftyuiopklöjhg)
    FrökenKanSjälv skrev 2015-12-01 06:37:05 följande:

Skulle barnet kunna vara hos dig och din familj en helg för att avlösa mamman? Eller hos mormor/morfar? Eller har mamman helt enkelt hängt upp sig på att just pappan ska ta en extra helg?

Jo absolut, men syrran är på kant med alla i sin familj inkl mig nu då jag bad henne tagga ner och inse att pappan inte kan byta helg hur som och har han sagt nej till att ta en extra helg så har han.

Hon har kontaktfamilj 1 helg i månaden samt 2 nätter i veckan så avlastning handlar det inte om.
  • Anonym (ftyuiopklöjhg)
    Anonym (H) skrev 2015-12-01 06:58:00 följande:
    Fast om jag förstår dig rätt så är det han som bryter avtalet?

Det står var fjärde vecka men han vill vänta en vecka till.

Så det lär ju vara han som får ta initiativ till nytt avtal om han inte är nöjd med det han har.

I den bästa av världar borde de ju kunna komma överens, kompromissa lite åt båda håll. Men när ingen av dem verkar kunna glra det får de gå oå det de har papper på.

Sen tycker kag inte du ska lägga dig i på det sättet du gör. Vill pappan gå till familjerätten är det han som ska ta initiativ till det inte du.
    Ja, han bryter avtalet pga sitt jobb. Företaget han jobbar på fick kontraktet på snöröjningen i år och han valde då att ha sin jour så att det passar med hans umgänge. Sen råkade det vara 53 v detta år och då blir det fel om de följer avtalet.
    Om han ska tvingas gå på det de har papper på kommer inget umgänge att ske alls så han inte kan byta helger. Det försökte han med först, men iom att de även måste sköta sina dagjobb så måste de dela upp det på rätt sätt så att alla kompetenser även finns under dagen.

Ang det du skriver om att lägga sig i tyder på att du har läst slarvigt eller att du inte förstod vad du läste så den kommentaren ämnar jag därhän.
  • Anonym (ftyuiopklöjhg)
    smulpaj01 skrev 2015-12-01 11:45:34 följande:

Eftersom pappan är gift kan väl frun ta hand om barnet OM han skulle bli inringd på jobb?

Du menar den extra helgen mamman vill att han tar för att kompensera för att det en gång blir fem v mellan umgängena?
    Eller att de ska fortsätta med var fjärde helg som nu och därmed kräva att en annan person ska byta sina jourhelger (den personen har redan sagt nej, för han har anpassat sina jourhelger till sin familj) och att barnet alltså blir omhändertaget av pappans fru kanske vid VARJE umgänge pga jouren?

Om du menar den extra helgen mamman vill att pappan tar för att kompensera för den gången det blir fem v emellan så har pappan sagt nej till att ha den extra helgen. Inte pga jour utan pga att han inte vill.

Om du menar att en hel familj till ska ändra sina scheman för att anpassa sig efter mamman så är inte det ett alternativ
Svar på tråden Hur ser ni på detta?