• Anonym (ftyuiopklöjhg)

Hur ser ni på detta?

Scenario:

Mamman och pappan har inte så god kontakt. Mamman vill gärna ringa i tid och otid, pappan vill helst inte ha någon som helst kontakt förutom vid ev förändringar vid umgänge eller om det finns särskilda saker som måste berättas vid umgänge.
    Pappan är ingen superengagerad pappa pga att han aldrig velat ha barn, och vill eg inte ha umgänge alls, men känner att barnet har rättighet att lära känna honom också så han har umgänge iaf. Mamman är sur över detta och hade hoppats på att pappan skulle ändra sig när hon väl blev gravid. Istället gjorde pappan slut och har idag endast helgumgänge med sitt barn och bara en helg i månaden pga avståndet. Istället har pappan tagit obetald semester de ggr det gått (när hans chef har godkänt det) och haft lite fler dagar på raken.

Pappan har snöjour varannan helg och är alltså beroende av att ha barnet de helger han inte har det. (Udda helger) Firman är liten och det är få som kan byta helger då de också måste få övrig verksamhet dagtid att gå ihop.
    Detta år är det 53 v vilket innebär att det blir knas med helgerna. Det blir alltså en vecka extra som mamman har barnet för att de ska komma i takt med pappans jourhelger. Mamman är arg för detta och vill istället att pappan har en extra helg, eller byter helger varje år som det blir så här, dvs att någon av hans arbetskollegor går med på att byta helger för jour. Pappan vill inte. Mamman ringer varje dag och skriker om detta.

Hur ser ni på saken? Pappan kan inte påverka sitt jobb men skulle kunna ha barnet en extra helg men han vill alltså inte det.

• Svar på tråden Hur ser ni på detta?
  • Anonym (99)

Vad spelar det för roll vad vi främlingar på nätet tycker? Tror knappast att någon av föräldrarna bryr sig ett jota.

Föräldrarna klarar med all uppenbar tydlighet inte av att samarbeta. De kommer aldrig kunna nå en kompromiss eller enas. Det som då återstår är att de följer umgängesavtalet som säger vart fjärde helg.

När det handlar om att vara oense är det upp till den som är mest missnöjd att agera. I det här fallet pappan. Han står mellan valet att hålla sig till avtalet eller att bryta det. Bryter han avtalet står det dock föräldrarna fritt att när som helst göra upp om ett nytt avtal med nya villkor. Hur villkoren i ett eventuellt nytt avtal skulle se ut går det bara att spekulera i. Om jag får gissa kommer pappan få igenom de helger han vill nästa år oavsett vad han gör nu.

Vilka två omogna föräldrar. Vilken synd att alla fåf skaffa avkomma. Även om de är idioter båda två så tycker jag ändå att pappan är den större idioten av dem två då det är han som skiter mest i barnet. Jävla sopor!

• Anonym (ftyuiopklöjhg)
    Anonym (H) skrev 2015-12-01 23:23:15 följande:
    Ok, förlåt för jag missade det.

Om avtalet är var fjärde helg och pappan vid ett tillfälle istället vill ha var femte helg så är det ju han som vill ändra på umgänget och bryter avtalet som jag förstår.

Det innebär ju inte att jag tycker att mamman har "rätt" ur något allmänmäskligt/moraliskt perspektiv bara att överenskommelaen tucks vara så.

Sen kan man ju tycka att folk ska vara mer flexibla och kunna samverka med varandra och i detta fall verkar ju tyvärr ingen vilja kompromissa.

Vad gäller att "lägga sig i" så tycker jag nog i alla fall att du borde säga till både syster och kompis att du inte vill vara mellanhand dem emellan. Det låter rätt jobbigt att stå emellan och du borde inte behöva "välja sida". Men kan du medla på ett neutralt sätt och stötta båda att samverka och det får resultat och känner att du orkar och vill det ska du förstås fortsätt med det.
    Lätt hänt när det är mycket info   Jo ser man det rent krasst så är det pappan som bryter avtalet. Dock endast pga att hans jobb nu har ändrats.

Ja, mer flexibla och smidiga bör de kunna vara båda två. Båda vet att jag inte väljer sida, jag har sagt till båda vad jag tycker. Pappan vill inte ta den extra helgen för att han ska ge en upplevelse i julklapp till sin fru som är just den helgen. Jag sa att han kan ju erbjuda henne att han tar en annan helg som kompensation men tydligen var det just denna enda helg som mamman promt ville för att det inte skulle bli så långt emellan. DET kan jag förstå, ur barnperspektiv, men jag vet inte hur stor påverkan det blir för en sjuåring att vänta fem v ist för fyra.
    Mamman vägrar allt utom att han tar den helgen eller fortsätter med var fjärde v vilket isf innebär att han aldrig har umgänge med barnet om det blir snöigt (det blir alltid snöigt här) utan då har barnet umgänge med hans fru och det är ju inte riktigt meningen.
  • BioBonus
    Anonym (ftyuiopklöjhg) skrev 2015-12-02 11:12:40 följande:
    Lätt hänt när det är mycket info   Jo ser man det rent krasst så är det pappan som bryter avtalet. Dock endast pga att hans jobb nu har ändrats.

Ja, mer flexibla och smidiga bör de kunna vara båda två. Båda vet att jag inte väljer sida, jag har sagt till båda vad jag tycker. Pappan vill inte ta den extra helgen för att han ska ge en upplevelse i julklapp till sin fru som är just den helgen. Jag sa att han kan ju erbjuda henne att han tar en annan helg som kompensation men tydligen var det just denna enda helg som mamman promt ville för att det inte skulle bli så långt emellan. DET kan jag förstå, ur barnperspektiv, men jag vet inte hur stor påverkan det blir för en sjuåring att vänta fem v ist för fyra.
    Mamman vägrar allt utom att han tar den helgen eller fortsätter med var fjärde v vilket isf innebär att han aldrig har umgänge med barnet om det blir snöigt (det blir alltid snöigt här) utan då har barnet umgänge med hans fru och det är ju inte riktigt meningen.

Som du själv säger så är det ju pappan som bryter avtalet. Sen att det är pga att hans jobbtider har ändrats är egentligen egalt. Det finns väldigt få skäl som giltiga vid avtalsbrott. Då skulle han ha sett till att avtalet uppdaterades när han insåg problemet.

Jag tycker inte det är rätt att mamma gormar och skriker om det här, men jag tycker nog att det är pappans sak att lösa. Om det nu är så att han inte själv är hemma den helgen så får han fixa barnvakt, och sen ta sin "vanliga" helg därefter.

Och sen får de sätta sig och göra ett schema på hur umgänget skall se ut framöver och även skriva ner vad som händer nästa gång det är 53 veckor.

• Anonym (ftyuiopklöjhg)
    BioBonus skrev 2015-12-02 11:24:49 följande:

Som du själv säger så är det ju pappan som bryter avtalet. Sen att det är pga att hans jobbtider har ändrats är egentligen egalt. Det finns väldigt få skäl som giltiga vid avtalsbrott. Då skulle han ha sett till att avtalet uppdaterades när han insåg problemet.

Jag tycker inte det är rätt att mamma gormar och skriker om det här, men jag tycker nog att det är pappans sak att lösa. Om det nu är så att han inte själv är hemma den helgen så får han fixa barnvakt, och sen ta sin "vanliga" helg därefter.

Och sen får de sätta sig och göra ett schema på hur umgänget skall se ut framöver och även skriva ner vad som händer nästa gång det är 53 veckor.

Mamman vill att pappan ska ha umgänget, jag trodde det framgick men jag kanske inte har skrivit det någonstans. Det handlar inte om att han ska ha sin fjärde helg som vanligt som då skulle bli en jämn helg om man går strikt efter fyra v utan om att han har sin ord helg och sen efter tre v igen för att sen fortsätta som vanligt. Mamman propsar på absolut den helgen ingen annan.
  • BioBonus
    Anonym (ftyuiopklöjhg) skrev 2015-12-02 12:36:48 följande:
    Mamman vill att pappan ska ha umgänget, jag trodde det framgick men jag kanske inte har skrivit det någonstans. Det handlar inte om att han ska ha sin fjärde helg som vanligt som då skulle bli en jämn helg om man går strikt efter fyra v utan om att han har sin ord helg och sen efter tre v igen för att sen fortsätta som vanligt. Mamman propsar på absolut den helgen ingen annan.
    Jag tolkade det som att mamman ville att han skulle ha en extra helg och SEN sin ordinarie om han ville fortsätta med umgänget på de helger han har idag. Så han skulle ha två helger på raken för att komma in i deras vanliga schema igen, det som passar hans jourhelger?
    Men så är det inte?
  • Anonym (H)
    Anonym (ftyuiopklöjhg) skrev 2015-12-02 11:12:40 följande:

Ja ocj det är ju "rent krasst" man får se det. Kan man inte komma överens är det ju det som redan är överenskommet som gäller. Och mamman är ju som jag förstår ok med att kompromissa genom att han tar två helger i rad så att han kommer i synk med sitt arbete.
  • BioBonus
    Anonym (H) skrev 2015-12-02 15:44:49 följande:
    Ja ocj det är ju "rent krasst" man får se det. Kan man inte komma överens är det ju det som redan är överenskommet som gäller. Och mamman är ju som jag förstår ok med att kompromissa genom att han tar två helger i rad så att han kommer i synk med sitt arbete.
    Ja, så fattar jag det också, men att pappan vägrar att ha en extra helg för att på så sätt "komma i kapp" rätt helger nu när han bryter avtalet.
  • Anonym (ftyuiopklöjhg)
    BioBonus skrev 2015-12-02 12:51:07 följande:
    Jag tolkade det som att mamman ville att han skulle ha en extra helg och SEN sin ordinarie om han ville fortsätta med umgänget på de helger han har idag. Så han skulle ha två helger på raken för att komma in i deras vanliga schema igen, det som passar hans jourhelger?
    Men så är det inte?
    Förlåt för sent svar, har varit bortrest och så ville jag prata med pappan för att riktigt få klarhet i hur det hela ligger till.

Nej, det handlar inte om att han ska ta sin fjärde helg som vanligt och sen helgen efter för att komma i fas. Hon vill en helt annan helg och just den helgen har han annat inbokat som han inte vill avboka. Jag vet inte om jag skrev det innan, men han har köpt en miniresa till sig och sin fru som är just den helgen. Så som syrran går på om just den helgen så blir jag nästan fundersam på om hon har snokat reda på det på nå vis, men vet inte hur, jag fick ju fråga om varför det var så blankt nej just den helgen så det är inget han har pratat om.

Eller så är det en fix ide hon har fått, hon får det ibland. Hon har ADHD och använder det ofta som 'ursäkt' för sitt beteende och visst kan jag köpa att vissa saker beror på det, men inte allt.
    Anonym (H) skrev 2015-12-02 15:44:49 följande:
    Nej, inte två helger i rad, utan en helg mitt i så att säga, det blir den tredje helgen om man räknar så.
    Ord helg är v före jul, alltså v 51. Nästa om man räknar helt efter nuvarande schema, var fjärde v skulle alltså vara v 2 men det går alltså inte utan pappan vill sen fortsätta med att ha v 3 och sen var fjärde v efter det. Mamman vill att pappan har v 1 istället men då är han och hans fru bortresta.

• Anonym (99)
    Anonym (ftyuiopklöjhg) skrev 2015-12-05 11:03:23 följande:

Förlåt för sent svar, har varit bortrest och så ville jag prata med pappan för att riktigt få klarhet i hur det hela ligger till.

Nej, det handlar inte om att han ska ta sin fjärde helg som vanligt och sen helgen efter för att komma i fas. Hon vill en helt annan helg och just den helgen har han annat inbokat som han inte vill avboka. Jag vet inte om jag skrev det innan, men han har köpt en miniresa till sig och sin fru som är just den helgen. Så som syrran går på om just den helgen så blir jag nästan fundersam på om hon har snokat reda på det på nå vis, men vet inte hur, jag fick ju fråga om varför det var så blankt nej just den helgen så det är inget han har pratat om.

Eller så är det en fix ide hon har fått, hon får det ibland. Hon har ADHD och använder det ofta som 'ursäkt' för sitt beteende och visst kan jag köpa att vissa saker beror på det, men inte allt.Nej, inte två helger i rad, utan en helg mitt i så att säga, det blir den tredje helgen om man räknar så.

Ord helg är v före jul, alltså v 51. Nästa om man räknar helt efter nuvarande schema, var fjärde v skulle alltså vara v 2 men det går alltså inte utan pappan vill sen fortsätta med att ha v 3 och sen var fjärde v efter det. Mamman vill att pappan har v 1 istället men då är han och hans fru bortresta.

Vad vill du ha svar på egentligen? Vad som är mest rättvist och schysst? Vad spelar det för roll? Mamman och pappan verkar ju inte bry sig.
  • Anonym (ftyuiopklöjhg)
    Anonym (99) skrev 2015-12-07 08:17:43 följande:
    Vad vill du ha svar på egentligen? Vad som är mest rättvist och schysst? Vad spelar det för roll? Mamman och pappan verkar ju inte bry sig.
    Mest reflektioner vilket jag har fått. Grejen är ju att ingen kan tvingas till umgänge så eg har ju pappan all trumf på hand, men man bör ju vara lite flexibel för sitt barns skull. Här är båda ganska oflexibla även om jag mer förstår pappan i det här läget.
    Jobb växer inte på träd och han har ändå meddelat i god tid att det kommer att bli en förändring i umgänget pga att det är 53 v detta år. Att fortsätta strikt med var fjärde v som förut är ju lönlöst iom att barnet då i stort sett bara kommer att ha umgänge med pappans fru.

Sen att han kan ta en extra helg för att det inte ska bli för långt emellan, tja det kan jag ju tycka att han bör göra, men som sagt, mamman är bestämd på vilken helg han 'ska' ta då och eftersom det inte är en ord helg samt att pappan är bortrest med sin fru då så förstår jag att han säger nej.

Ger man syrran ett lillfinger tar hon inte bara hela armen utan hela ens kropp och alla ens ägodelar med.
Svar på tråden Hur ser ni på detta?