Anonym (K är bäst) skrev 2015-12-01 12:43:03 följande:
Och så har vi dom som gillar sätta sig på folk, för de vill må bättre.
Att inte acceptera folk stavar olika(ja, det kan vara felstavat också), så vill man känna sig lite överlägsen.
För många dyslexier, så spelar det ingen roll hur mycket dom koncentrerar sig.
Så kommer inte ordet bli rättstavat ändå, inte ens med rättstavningsprog.
Då de vet inte vilka av alternativen som är den rätta.
Personligen så väljer jag inte sänka mig till en sådan nivå, och kritiserar stavning och annat.
Utan förstår jag inte, så är jag inte dummare än att fråga.
Och står det Victor istället för Viktor eller visa versa, så vem bryr sig det är ju bara ett forum.
Kanske ni tar er på stort allvar., inte vet jag.
Lätta upp lite, och inse att alla är inte lika perfekta som ni.
Vilket måste vara tråkigt att vara perfekt, då ni måste påpeka det för alla andra också.
Du läser inte vad jag skriver, jag stavar också fel ibland, jag gör felaktiga meningsbyggnader, men jag kan i varje erkänna att jag gör fel.
Och än en gång. Det syns ofta väldigt tydligt att en person är dyslektiker när de skriver, för det är inte så att en dyslektiker stavar allt fel, utan gör i de flesta fall upprepade fel.
Men nu kritiserade inte ts en enstaka persons felskrivning utan undrade rent generellt varför folk skrev fel.
Och så en sak till, jag tvivlar på att dyslektiker är ett accelerande problem. Utan det är helt enkelt att många inte ens lärt sig stava rätt i skolan. När min grabb gick i lågstadiet fick vi inte rätta honom när han stavade fel, för vi kunde ta bort hans skrivglädje (vilket vi struntade fullständigt i, vi rättade ändå) och jag vet fler som har råkat ut för det.
Så grunden är helt enkelt i de allra flesta fall så har folk inte lärt sig HUR orden stavas av den enkla anledningen att de inte har lärts ut i skolan