• Anonym (K)

Varför stavar folk fel?

Varför stavar folk fel på namn trots att de nyss har sett hur det ska stavas?
    T ex
    -Vad heter du?
    -Viktor
    -Hej Victor, trevligt att råkas!

Eller-Min katt heter Sheba
    -Shiba, vilket fint namn.

Hur kan man vara så ouppmärksam? Tycker de inte det spelar någon roll? Det händer mig ofta och jag blir mer och mer irriterad för varje gång det händer, för jag fattar inte. Kan någon hjälpa mig att förstå?

• Svar på tråden Varför stavar folk fel?
  • sextiotalist
    Anonym (K är bäst) skrev 2015-12-01 06:31:44 följande:

Alla är inte lika duktig som du K, och nu fick du berätta hur förträfflig du är.
    Vet inte varför vissa vill mår bra, genom att trycka ner andra.
    Och inte själva inse att dom gör detta.
    Så TS vad gör du med denna nya insikten jag gett dig, eller fortsätter du bara som inget har hänt?

Aha, du tillhör de nonchalanta felstavarna. Det är den tolkningen jag gör.
    Min förre projektledare lät inte ett dokumet lämna hans projekt innan det var genomläst och rättat (ja, han kollade även av så man inte hade glömt en punkt).
  • Anonym (K är bäst)
    Påven Johanna skrev 2015-12-01 09:14:03 följande:
    Allvarligt? Känner du dig nedtryckt av vad Anonym (K) skriver om här?
    Det måste vara någon sorts rekord till och med för den lättkränkta delen av populationen.
    Jag kan inte bli kränkt, har för stor integritet för detta.
    sextiotalist skrev 2015-12-01 09:21:29 följande:
    Min förre projektledare lät inte ett dokumet lämna hans projekt innan det var genomläst och rättat (ja, han kollade även av så man inte hade glömt en punkt).

SÅ de som inte skriver lika "bra" som dig, är nonchalanta.
    Så därför du sparkar på dom, intressant.
    Dyslektiker, ja visst anstränger dom sig.
    Men det hjälper inte, så dom sparkar ni också på.
    Intressant i hur du och TS, trampar på de som inte är lika bemedlade som ni.

Ett vedervärdigt beteende, men tyvärr inte ovanligt.
    Då det finns såna som ni, som inte har nått emot att trampa på andra för kunna må bra själv.

• sextiotalist
    Anonym (K är bäst) skrev 2015-12-01 10:36:47 följande:
    Jag kan inte bli kränkt, har för stor integritet för detta.
    sextiotalist skrev 2015-12-01 09:21:29 följande:

SÅ de som inte skriver lika "bra" som dig, är nonchalanta.
    Så därför du sparkar på dom, intressant.
    Dyslektiker, ja visst anstränger dom sig.
    Men det hjälper inte, så dom sparkar ni också på.
    Intressant i hur du och TS, trampar på de som inte är lika bemedlade som ni.

Ett vedervärdigt beteende, men tyvärr inte ovanligt.
    Då det finns såna som ni, som inte har nått emot att trampa på andra för kunna må bra själv.

Absolut inte, utan mer inställningen. En som inte är nonchalant blir inte defensiv och skyller på andra, istället tänker man "aha, nu vet jag hur det ordet stavas".
    Om du har problem med det skriftliga svenska språket så kan det bero på flera orsaker, dyslexi (min erfarenhet är att de med dyslexi är mer om sig när det gäller stavning), okunskap (det kan vi alla ha), slarv/brådska eller nonchalans (jag vet att jag stavar fel men jag bryr mig inte typ)
    När det gäller dyslektiker, så ser man ganska lätt att det att stavfelen beror på dyslexi.

TS frågade om orsaker till felstavning och då tog jag upp dyslexi som en orsak, även en trilskande telefon och nonchalans var också en orsak. Sedan kan det vara en kombination

• Anonym (Hmmm)

Varför finns den här tråden under "Missbruk"?

• Anonym (K)
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-12-01 12:28:39 följande:

Du kom alltså inte längre än till trådstarten? Jag sorterar in dig under facket "otålig". ;)
  • Anonym (K är bäst)
    sextiotalist skrev 2015-12-01 11:40:54 följande:
    Absolut inte, utan mer inställningen. En som inte är nonchalant blir inte defensiv och skyller på andra, istället tänker man "aha, nu vet jag hur det ordet stavas".
    Om du har problem med det skriftliga svenska språket så kan det bero på flera orsaker, dyslexi (min erfarenhet är att de med dyslexi är mer om sig när det gäller stavning), okunskap (det kan vi alla ha), slarv/brådska eller nonchalans (jag vet att jag stavar fel men jag bryr mig inte typ)
    När det gäller dyslektiker, så ser man ganska lätt att det att stavfelen beror på dyslexi.

TS frågade om orsaker till felstavning och då tog jag upp dyslexi som en orsak, även en trilskande telefon och nonchalans var också en orsak. Sedan kan det vara en kombination

Och så har vi dom som gillar sätta sig på folk, för de vill må bättre.
    Att inte acceptera folk stavar olika(ja, det kan vara felstavat också), så vill man känna sig lite överlägsen.

För många dyslexier, så spelar det ingen roll hur mycket dom koncentrerar sig.
    Så kommer inte ordet bli rättstavat ändå, inte ens med rättstavningsprog.
    Då de vet inte vilka av alternativen som är den rätta.

Personligen så väljer jag inte sänka mig till en sådan nivå, och kritiserar stavning och annat.
    Utan förstår jag inte, så är jag inte dummare än att fråga.
    Och står det Victor istället för Viktor eller visa versa, så vem bryr sig det är ju bara ett forum.
    Kanske ni tar er på stort allvar., inte vet jag.
    Lätta upp lite, och inse att alla är inte lika perfekta som ni.
    Vilket måste vara tråkigt att vara perfekt, då ni måste påpeka det för alla andra också.

• Anonym (K är bäst)

Håller med, finns inget i TS eller som sagts i tråden, som har det allra minsta med missbruk att göra.
    Men en del vill vara lite bättre än andra.
    Vad bättre sätt att förminska dessa personer till missbrukare och samhällets avskum.
    Så kanske TS mår än bättre, när h*n trampar runt på dom missbrukar avskummet.

• Anonym (Tss)

Missbruk av språket och kanske relationer? Jag hade en kanin som hette Ruffus. Uttalas RUFF (som TUFF fast med R) RUFFUSS. Varenda människa sa RU-FUSS. Alltid! jag har aldrig tänkt att man vill platta till ngn när man envisas med att stava fel/säga till som det skrivits om i tråden (tack o lov, hade blivit knäpp då.)

En gång var det en lärare som hörde fel på mitt namn. Jag heter Tanja. Han sa: Vanja, Banja, Anja, Sanja, Ranja. I slutet höll jag nästan på att börja gråta, blev så upprörd just då. Han måste ha glömt hörapparaten hemma. Eller så var den knäpp. Ingen har påpekat att jag pratar otydligt någon gång alls. Jag tror att en del har dålig hörsel.
  • Anonym (Tss)

Tillägger att jag själv hade presenterat Ruffus, plus att jag presenterade mig för läraren i klassrummet. Alla skulle presentera sig, sådär käckt som det går tills skolan.

• Anonym (K)
    Anonym (K är bäst) skrev 2015-12-01 12:43:03 följande:
    ................

Och står det Victor istället för Viktor eller visa versa, så vem bryr sig det är ju bara ett forum.
    Kanske ni tar er på stort allvar., inte vet jag.
    Lätta upp lite, och inse att alla är inte lika perfekta som ni.
    Vilket måste vara tråkigt att vara perfekt, då ni måste påpeka det för alla andra också...............

Du har inte förstått mitt problem, men jag är osäker på om du vill att jag ska försöka förklara det för dig eller inte. Du verkar hellre vilja måla en bild av mig som person, och utgå ifrån den.
Svar på tråden Varför stavar folk fel?