• Svar på tråden Ni som är nationalister
  • Speakers Corner
    Konservativ skrev 2015-12-02 07:35:01 följande:
    Hur? Min poäng var att demokratin inte var resultatet av ideologers luftslott utan istället resultaten av många reformisters praktiska politiska arbete, ofta i kompromisser, ofta små steg men ibland stora. Blairs reform av överhuset var den senaste i raden av sådana små steg. 
    Visst men politiskt arbete utgår alltid ifrån ideologiska drömmar och luftslott.
    Det är med en vilja att skapa ett bättre samhälle som all politik utgår. 
  • Speakers Corner
    SötaRovan skrev 2015-12-02 15:35:31 följande:
    Ja varför skulle inte Sverige få vara svenskt? Varför ska massa andra kulturer finnas här?
    Varför skulle inte Sverige kunna vara svenskt även om det finns andra kulturer här.
    Kulturer har alltid levt sida vid sida och lärt och berikats av varandra.
    En kultur utan intryck utifrån stagnerar, ruttnar och dör. 
    Jag är glad att det finns andra kulturer här. 
    Vilket inte är samma sak som att jag gillar alla uttryck som kulturer står för, inte heller den svenska. 
    Ett mångkulturellt samhälle mår alltid bättre än ett monokulturellt.
    Se på Nordkorea, inte vill du väl ha det på det viset? 
  • Deceree1
    Åttionian skrev 2015-12-02 15:31:15 följande:

Ja, rent objektivt. Sen har man ju alltid en förkärlek till det man växt upp med och känner igen, men det behöver ju inte innebära att man anser andra kulturer vara sämre.

Men om man gör det så måste väl det vara ok också? Ingen kan bestämma vad jag ska tycka och om jag värderar Sveriges kultur högre än andra kulturer, ja, då gör jag ju det. Självklart bestämmer jag själv vad jag ska tycka. Värderar inte andra kulturer alls. Har inget intresse av det, har aldrig haft. Men det är ju mitt val. Jag bestämmer över vad jag tycker.
  • SötaRovan
    Speakers Corner skrev 2015-12-02 15:40:40 följande:

Varför skulle inte Sverige kunna vara svenskt även om det finns andra kulturer här.

Kulturer har alltid levt sida vid sida och lärt och berikats av varandra.

En kultur utan intryck utifrån stagnerar, ruttnar och dör. 

Jag är glad att det finns andra kulturer här. 

Vilket inte är samma sak som att jag gillar alla uttryck som kulturer står för, inte heller den svenska. 

Ett mångkulturellt samhälle mår alltid bättre än ett monokulturellt.

Se på Nordkorea, inte vill du väl ha det på det viset? 

För att Sverige kan inte vara svenskt med massa olika (icke svenska) kulturer närvarande samtidigt. Det delar upp samhället och skapar konflikter. Vissa kulturer är inte förenliga med varandra! "Ett mångkulturellt samhälle mår alltid bättre än ett monokulturellt?" Nej det gör det helt enkelt verkligen inte.

Nordkorea är en av världens strängaste diktaturer så vad har det med saken att göra?
  • Speakers Corner
    SötaRovan skrev 2015-12-02 15:58:58 följande:
    För att Sverige kan inte vara svenskt med massa olika (icke svenska) kulturer närvarande samtidigt. Det delar upp samhället och skapar konflikter. Vissa kulturer är inte förenliga med varandra! "Ett mångkulturellt samhälle mår alltid bättre än ett monokulturellt?" Nej det gör det helt enkelt verkligen inte.

Nordkorea är en av världens strängaste diktaturer så vad har det med saken att göra?
    Då tycker vi olika. 
    Jag menar att vi utvecklas och lär av varandra, en kultur måste utvecklas och bli bättre hela tiden, och det gör vi genom att slipa den mot andra kulturer och lära av varandra.
    Precis som vi människor gör, och egentligen kulturer är ju uppbyggda av människor, så det är inte underligt. 

Nordkorea är ett exempel på vad som händer när en kultur stagnerar och ruttnar, då far människor illa i den.
    Precis det som händer i monokulturella länder. 
    Och jag tror inte att du vill ha det, lika lite som jag vill. 

Så du och jag vi tror olika och tycker olika och det är ok.
    I ett mångkulturellt samhälle får vi vara olika.
    I ett monokulturellt är det tveksamt, där ska alla stöpas inom samma form. 
    Jag är glad att vi får vara olika och kunna uttrycka det fritt.
  • Digestive
    Speakers Corner skrev 2015-12-02 17:22:30 följande:
    Då tycker vi olika. 
    Jag menar att vi utvecklas och lär av varandra, en kultur måste utvecklas och bli bättre hela tiden, och det gör vi genom att slipa den mot andra kulturer och lära av varandra.
    Precis som vi människor gör, och egentligen kulturer är ju uppbyggda av människor, så det är inte underligt. 

Nordkorea är ett exempel på vad som händer när en kultur stagnerar och ruttnar, då far människor illa i den.
    Precis det som händer i monokulturella länder. 
    Och jag tror inte att du vill ha det, lika lite som jag vill. 

Så du och jag vi tror olika och tycker olika och det är ok.
    I ett mångkulturellt samhälle får vi vara olika.
    I ett monokulturellt är det tveksamt, där ska alla stöpas inom samma form. 
    Jag är glad att vi får vara olika och kunna uttrycka det fritt.
    Vi behöver inte främja vår mångkultur för att kunna ha ett gott kulturutbyte. Det första behövs inte överhuvudtaget för att nå det andra - inte på något vis behöver vi ha mångkultur för att kunna få ett gott kulturutbyte.
  • Konservativ
    Speakers Corner skrev 2015-12-02 15:37:45 följande:
    Visst men politiskt arbete utgår alltid ifrån ideologiska drömmar och luftslott.
    Det är med en vilja att skapa ett bättre samhälle som all politik utgår. 
    Det är vad du tror.
  • Åttionian
    SötaRovan skrev 2015-12-02 15:35:31 följande:

Ja varför skulle inte Sverige få vara svenskt? Varför ska massa andra kulturer finnas här?

Jag ser inte problemet, så länge man inte tvingar någon att överge sin egna kultur.
  • Speakers Corner
    Konservativ skrev 2015-12-02 20:11:22 följande:
    Det är vad du tror.
    Nej, det är vad jag vet.
    All förändring, även politiska börjar med en vilja och/eller en vision. 

Får jag fråga vad du har för erfarenheter av politiskt arbete? 
  • Digestive
    Speakers Corner skrev 2015-12-02 20:56:50 följande:
    Nej, det är vad jag vet.
    All förändring, även politiska börjar med en vilja och/eller en vision. 

Får jag fråga vad du har för erfarenheter av politiskt arbete? 
    Har incitament ifrån nuvarande nu - där de med icke svensk nationell bakgrund, har svårt att se sig själva upprätthålla svensk standard - inför kommande nationella åtaganden som nobel middag och vad dylikt bekommer. 

Någonting att säga om det här on behalf av Sveriges regering? Har nämligen en betydande del utav restaurangbranschens veto bakom mig.

Men, men.. det kravs väl en Regering utav dagens kaliber, för att avskaffa svenskhet i all och precis anrikning, kulturell som gastronomisk som rättvis.
Svar på tråden Ni som är nationalister