• Hjältemodiga

Säga upp sig

Hej! Nu går jag snart in i väggen... Jag känner de i hela kroppen. Kan inte vara den mamman jag vill vara. Orkar ej göra något där hemma. Så fort jag kommer hem sätter jag mig på golvet i hallen o bara försvinner in i min egen bubbla. (givetvis när jag har min dotter så anstränger jag mig försatt hon ej ska märka min sorg). Är ny skild. Precis flyttat... Men detta är inget som givit mig någon större sorg. Då de mesta dels var mitt val.

Jag har ett jobb... Som telefonförsäljare. Jag märkte redan tidigt att alla anställda tjänade skit och att pengarna gick till dem högst upp. Hade 5 dagars prov anställning. Efter det så var de ett halv år tills man blev fast anställd. (jag är fast anställd). Jag har märkt att många som jobbat här mått väldigt dåligt från press uppifrån. En vägrade komma tillbaka till jobbet. Lönen gör också att här är väldigt stor omsättning. Sen är de inte alla dom får vara kvar då det är svårt att sälja.

Jag sa upp mig för exakt en vecka sen. De har blivit för mycket. Jobbet är krävande och de känns som dem ej bryr sig. Jag va sjukskriven två veckor för en operation. Jag har varit mycket sjuk och dålig och min dotter även hon är sjuk. Vi båda har komplikationer pgd av varandra. (behöver ej gå in på vidare information). Tog ledigt en vecka pgd av flytten separationen och allt. De ända min chef sa var "e allt bra Sen då?". Inte speciellt känslosamt och förstående. Men ändå... De va nån månader sen.

Nu har dagis kommit med krav. Hämta barnen senast 5. Jag slutar 5 o jobbar 45 minuter från dagis. Va tvungen o ta ledigt en dag spontant pgd av att jag hade möte på skolan. De tog min chef väldigt hårt på och sa att jag skulle skriva på ny uppsägnings avtal med en tid en dag senare. Förstod han samtidigt som jag inte gjorde det. Hab hotade med att ej ge mig bra referenser om jag ej sköter min närvaro.

Nu har min dotter fått öroninflammation... Hon är sjuk. De är min vecka. Jag kan inte vara hemma med henne. Jag bara kan inte. Jobbet kräver mig. Fått fixa barnvakt från olika håll och kämpar varje dag ned att fixa nån som hjälper mig med hämtningen på dagis och nu att hon ska ha barnvakt då hon är sjuk.

Sa till mitt jobb att jag skulle försöka få hennes pappa o ta ledigt från jobb för att ha henne. Men att jag tveka då han också har ett jobb och är väldigt strikt med vems vecka som är vems. Min chef sa bara "du måste va här, du måste sköta dina arbetstider, vi kommer plusa på timmar o dagar för varje gång du är borta"... De är inte deras system som retar mig. Jag förstår. men för helvete... Jag är telefon försäljare. De är inte precis som att världen går under. O dessutom säljer jag jätte dåligt just nu för jag mår så dåligt. Vägrar gå o lägga mig på kvällarna för jag vill verkligen inte gå till jobbet ... Dessutom så har jag ej fått pengarna för att jag va sjukskriven

Dem skickade ej in papperna till försäkringskassan som dem SKA göra. O dem skiter fullständigt i mig och hur jag mår. O om jag nu är ett så stort problem för dem varför vill den då ens ha kvar mig? Dem borde låta mig gå. Nu känns de mest som dem utnyttjar att jag ej får timbetalt utan att jag bara får betalt för vad jag säljer (i o med att jag sagt upp mig)... Har ej skrivit på papperna än om att uppsägnings dagen ska ändras... Dem lär väl komma med det snart. Men min mamma säger att de är helt otroligt vad dåligt dem behandlar sina anställda

Alla tycker det... Och min mamma är förvidare själv vd och har ansvar för många på sitt företag. Hjälp mig...

• Svar på tråden Säga upp sig
  • Lena

Förskolan kan inte sätta sådana krav. Kontakta facket om arbetsgivaren. Det de gör är inte ok

• Anonym (Pelle)

Förstår att detta ej handlar om förskolan som övanstående markerar. Det är ej okej att hota med att vara en dålig referens. Väldigt oseriöst och osmidigt av dem. Hade dem kommit med papperna om ny uppsägningsdag? Om inte... Säg nej och att de inte känns bra och att om dem ej vill vara en bra referens för dig så är de upp till dem. Har du fått kopia på uppsägningsdagen?

• MsFry

Självklart ska du habetalt de timmar du jobbar även fast du har sagt upp dig, det låter som en väldigt oseriös arbetsgivare. Är du med i facket så kontakta dem. Skriv heller inte på någon uppsägning som säger att du inte ska få betalt för de timmar du jobbar.

• Anonym (L)

Om förskolan stänger fem så gör dem, de kan man inte hjälpa. Men stänger de senare så har jag svårt att förstå varför de skulle kunna ha sådana krav. Gällande din uppsägning så reglerar inte LAS hur en anställd ska säga upp sig, däremot står det att uppsägningstiden börjat löpa från den dagen en anställd tagit del av arbetsgivarens uppsägning, och samma torde gälla när det är tvärtom. Alltså  börjar uppsägningstiden löpa den dagen du delgav arbetsgivaren om detta. Sen kan man inte tvinga in arbetstagare att jobba om du behöver VABBA även om detta sker under uppsägningstiden, kontakta facket. Sen tycker jag att det är märkligt att din exman håller så på sina veckor, har full förståelse för att han har ett jobb med men man skaffar inte barn och bestämmer när man tar hand om dem, skaffar man barn ska man kunna ta hand om dem alltid, speciellt om de fortfarande är i dagisåldern.

• Hjältemodiga

Får betalt för mina sälj nu.

Innan fick man timlön.

Jag har inte fyllt på nya uppsägnings papper.

Jag fick aldrig någon kopia på papperna.

• Anonym (Alltså?)

Men du har självklart rätt att vabba? Gå till facket?

• Anonym (Pelle)

Förstår.

En sak som är viktig är att alltid få kopia på avtal. Speciellt om det som du säger är att dem verkar vara väldigt oseriösa. Dem kan utnyttja detta mot dig. Om du ger med dig så kan dem komma med nya datum om och om igen.

Alla förskolor har olika regler, beroende på vad det är för form av förskola. (min ex fru jobbar som rektor på en förskola).

Det finns många män som din ex man. Du ska ej behöva stå i försvars för hans val. Alla har vi olika upplägg för våra gemensamma barn.

• Hjältemodiga

Ska jag låta dem hålla mig? Min chef sa ju orda grant: "vi kommer fylla på timmar o dagar i din uppsägning för när du inte är här "

Trots att jag sa att de handla om min dotter o att hon var sjuk...

Är de jag som har fel?

Är så nojig och konflikt rädd...

Behöver enbart stöd o inte folk som beklagar sig på mig eller min omgivning.

Har på sms att han säger att vi ska ändra uppsägningsdagen.

• Anonym (Pelle)

Vill du visa smet här så vi kan hjälpa dig mer eller åtminstone försöka förklara vad han skrev med andra ord?

• Anonym (Pelle)

Sms et * sorry skriver från mobil

• Hjältemodiga

"Hej igen, imorgon skriver vi om din uppsägning så att det istället blir 9 december du slutar hos oss. Vill du kunna använda oss som en bra referens får du börja sköta din närvaro, även nu under uppsägningstid."

O där svarade jag att jag va hemma med sjukt barn. Skicka även bildbevis på medicin och datumet jag hämta ute de (vill säga samma dag). Hade.meddelat dem redan på morgonen.

Låt mig också säga att jag inte haft en frånvaro som är hemsk! Som de låter... Tog inget ledigt i sommar. Jobba hela sommaren. Inte en dag hade jag ledigt.

Var sjukskriven 2,5 vecka efter operation

Var ledig en vecka för jag behövde ledigt med flytt, separation osv...

Sen har jag enbart varit hemma om min dotter varit dålig..

Det senaste året.

• Annelie 76

Skit i referensen. Du behöver inte ange dem som referens när du söker nytt. De verkar vara idioter iaf och såna vill man inte ha som referens.

• KingOfKings

Hur kom du på den briljanta tanken att skilja dig när du sitter i den sitsen du gör?

Jag bara undrar.

• Hjältemodiga

Kingofkings... De där var nog den konstigaste frågan jag någonsin hört. Är du en vuxen människa eller har hissen inte gått hela vägen upp?

Du vet ju inte om min man slagit mig eller om min man kanske varit otrogen. Eller något annat.

Jag säger upp mig för jag ska börja mina studier igen. På högskolan. Inte för att sitta hemma och vara arbetslös och tycka synd om mig själv.

• Anonym (Pelle)

Amen herre gud! Vilka idioter... (förlåt språket)

Vem skriver så på sms?

Spelar ingen roll vad du gjort. Om du varit sjuk, hoppat jobb eller vabbat. Man hotar inte med att vara en sämre referens om du inte går med på deras krav. Din referens av dem är hur du varit i helhet under tiden du jobbat där, inte hur du varit dem sista dagarna.

Haha.. Tycker det är komiskt. Nyfiken vad de är för företag... Jag är själv chef och hade jag uttryckt mig så hade jag nog blivit in ropad på min chefs kontor för ett samtal.

• Hjältemodiga

Som sagt... Vi har väldigt stor omsättning här...

Vi hade en kille för några månader sen... Han var inte gammal. Kan ha varit runt 23. Han led av ADHD. Tog mediciner för det. Jag tyckte han var trevlig, sköte sitt jobb och ja..

En dag mådde han väldigt dåligt... Bara allmänt nere. En chef i min mening ska vara stöttande. Lyssna och pepa sina anställda. Vi bad han vända sig till chefen. För att få prata och få stöd.

Efter de såg vi inte han igen... Haha... Låter kanske lite konstigt. Men han kom ej tillbaka. Tyvärr... Enligt han själv så hade han gått dit och sagt att han ej mådde bra. Hans mediciner funkade inte och han var ledsen för han o hans tjej höll på att göra slut. Chefen hade då sagt att han inte behövde komma tillbaka förräns hans mediciner funkade.

Han ville bara ha stöd. Inget mer. Jobbet följde aldrig upp hur han mådde. Ringde inte honom. Han kom bara inte tillbaka. Och jag förstår att han kände sig "konstigt" behandlad. Även om jag inte kan hela historien om vad som hände..

Men vi har haft fler såna fall här.

• Anonym (Pelle)

Tänkte på en sak till... Om du hade gjort ett dåligt jobb och ej sköt dig hade du inte fått behålla jobbet så att dem drar upp saker i smset är bara en anledning från dem att ha något att hota med.

• Vinterankan

Angående referenser så ta det från en kollega och inte från en chef så behöver du inte fundera på det iaf.

• Lena
    Hjältemodiga skrev 2015-12-01 14:36:07 följande:

"Hej igen, imorgon skriver vi om din uppsägning så att det istället blir 9 december du slutar hos oss. Vill du kunna använda oss som en bra referens får du börja sköta din närvaro, även nu under uppsägningstid."

O där svarade jag att jag va hemma med sjukt barn. Skicka även bildbevis på medicin och datumet jag hämta ute de (vill säga samma dag). Hade.meddelat dem redan på morgonen.

Låt mig också säga att jag inte haft en frånvaro som är hemsk! Som de låter... Tog inget ledigt i sommar. Jobba hela sommaren. Inte en dag hade jag ledigt.

Var sjukskriven 2,5 vecka efter operation

Var ledig en vecka för jag behövde ledigt med flytt, separation osv...

Sen har jag enbart varit hemma om min dotter varit dålig..

Det senaste året.

acceptera inte det. Kontakta ditt fack och gå den ursprungliga dagen istället.
Svar på tråden Säga upp sig