Inlägg från: Farfallos |Visa alla inlägg
  • Farfallos

Är mödomshinnan en myt?

EnAnonumius skrev 2015-12-02 21:27:00 följande:

Vem skall man lita på DIG, vars ENDA länk du länkar till är wikipedia och inte ens din egna wikilänk stödjer ju ditt påstående om att man "kan se". 

Eller på  RFSU?

RFSU säger OCKSÅ att det aldrig går att se på en slidkrans om man har haft sex eller inte.

Att man kan dra slutsatsen baserat på att vissa som föds med en slidkrans som är väldigt tät och/eller som i Johannas fall lagt sig på tvärs över är EN sak men det är aldrig samma sak som

som att man kan "se att någon är oskuld".  Det är och förblir ett logiskt felslut från din sida. Hur många dumdryga omogna kommentarer du kommer med som: "Väldigt kort nu (det här ska en 6-åring förstå)"  (inlägg #110)till andra.

Så här skriver RFSU:

Kan man se eller känna om någon har haft sex genom att göra en oskuldsundersökning?Nej. Lika lite som man kan se på en penis att han har haft sex kan man se det på en slida. Vare sig en gynekolog eller sexpartner kan avgöra om du haft vaginalsex, oralsex, analsex eller smeksex. Det är helt enkelt ingen annan som kan upptäcka om du haft sex.

www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Kropp-och-kon/Slidkransen/

Långt mycket mer trovärdigare, än dina fellogiska slutsatser.

Du är för härlig när du med full kraft slår in öppna dörrar Håller med dig i det mesta du skriver, men det enda jag säger är:

På vissa slidkransar (likt Johannas) kan man se att tjejen aldrig haft en vanligt samlag. Detta kan upptäckas av en läkare som gör en oskuldskontroll. MEN samma läkare kan inte om någon tjej säga ATT hon har haft penetrerande sex.
  • Farfallos
    RosaSmurf skrev 2015-12-03 06:12:10 följande:

Man kan aldrig, inte ens i fall som Johannas, SE på slidkransen att en kvinna är oskuld, dvs inte hadr penetrerande vaginala samlag. Man kan däremot se i fall som Johannas att slidkransen kan utgöra svårigheter med att få till ett vaginalt samlag, men inte slå fast att vaginala samlag aldrig ägt rum. Förstår du verkligen inte? Är du trögfattad? En gynekolog eller barnmorska kan aldrig SE på slidkransen om en kvinna är oskuld!

Nu har ju varken du eller jag sett Johannas slidkrans, men jo... Du kan vara övertygad om att en tjej inte har haft ett vanligt vaginalt samlag om hon har en slidkrans där du inte får in ett finger utan att det tar emot. Förklara hur det skulle gå till! Ett vanligt vaginalt samlag då, för hon kan ha blivit slickad, knullat röv och tuggat bult (även annat) i åratal. Och kom nu inte draganees med att den är så töjbar, för det är den inte alltid.
  • Farfallos
    RosaSmurf skrev 2015-12-03 12:31:34 följande:
    Du förstår verkligen inte? En läkaren kan ALDRIG se på en kvinnas slidkrans hurvida hin är oskuld eller ej Om man som i Johannas fall så kan läkaren anta att vaginalt samlag är svårt att genomföra. Men en läkare kan aldrig se om hon haft eller inte. Bara dra en logiskt slutsats och anta att hon är oskuld pga kransen utseende. Men aldrig slå helt fast i att det är fakta.

Det är stor skillnad på att anta och med säkerhet veta.

Jo, en normal slidkrans är töjbar men en missbildad slidkrans (som i Johannas fall) är förmodligen inte töjbar. Eftersom jag inte har känt på den så kan jag inte med säkerhet säga att den inte är töjbar.
    Och du fattar fortfarande inte att den formuleringen eller frågan som slutar på "...oskuld eller ej" i sig är ett feltänk, OCH JAG HAR ALDRIG SAGT DET HELLER, så lägg inte i onödan mer tid på att skriva de orden. Det är nämligen lika korkat som att fråga "vill du ha mjölk i kaffet eller tyckte du att filmen var bra?"

...och ja, kan man dra den logiska slutsatsen så är det väl OK eller? Beviskravet är ju knappast så högt åt det hållet (att bevisa oskuld) så att någon av parterna skulle klaga om man kan dra just den logiska slutsatsen. Det är ju motsatsen, dvs att bevisa att någon inte är oskuld där saken ställs på sin spets och där svårigheten (eller snarare det omöjliga) ligger.

OK, du förklarar inte hur ett samlag med en tjej som Johanna skulle kunna ha utförts med intakt slidkrans utan förklarar istället att man bara kan dra den logiska slutsatsen att hon är oskuld. JA, det var ju det jag sa! 

Men så den sista pucken då: Menar du att en slidkrans likt någon av dem nedan per definition är "missbildad" om den brister vid förta penetrationen? Belägg för det tack!

• Farfallos
    RosaSmurf skrev 2015-12-03 13:55:31 följande:
    Du har hela tiden påstått att man kan bevisa om någon är oskuld speciellt i Johannas fall. Men nej, man kan inte det. Man kan anta och dra en logisk slutsats om att personer med en missbildad slidkrans är oskulder, om slidkransen täcker öppningen med en hinna. Men att anta och dra en logisk slutsats är ingen fakta utan enbart ett antagande.

Samlaget utförs väl på samma sätt som utan en slidkranshinna för öppningen. Man stoppar in penis och gökar. Det gör säkert förbannat ont för tjej och kan säker göra ont för killen, vilket medför att det uppstår svårigheter att fullt genomföra utan smärta. Men det säger inte att det inte går att genomföra.
    Så, ska vi dissekera ordet bevisa nu då... Att dra den logiska slutsatsen kan anses vara att bevisa. Indicier och vittnesmål kan i domstol utgöra bevis nog. Här har vi dessutom starka tekniska indikationer på att någon normal penis varit och rotat. Att tekniskt bevisa frånvaron av något är ofta mycket knepigt, så då får man gå på det där med "logisk slutsats". Kan du bevisa att gud inte finns? Nä, men eftersom ingen kan bevisa att han finns så skulle det i ett rättsligt sammanhang räcka. Ska vi (när vi ändå håller på) dra in begreppet oskuld också kanske? För en tjej är ju knappast oskuld om hon knullat röv och tuggat bult heller...

...men nä, nu pratar vi om att "bevisa" en oskuld i de sjuka sammanhang där detta förekommer, och då är det så att man i vissa fall kan dra den logiska slutsatsen (bevisa) att vissa flickors intakta slidkransar (av t.ex det slag som Johanna hade) inte har haft kontakt med en penis under ett vanligt vaginalt samlag. (Punkt! Där är det slut, och strunta i eventuellt andra ord som flyger förbi i din hjärna nu.) 

Sedan svarade du inte om det där med missbildning. Måste det verkligen vara en missbildning för att en slidkrans ska brista vid första penetreringen? Jag är starkt tvivlande.
  • Farfallos
    RosaSmurf skrev 2015-12-03 16:02:07 följande:

En missbildning är det om man har en hinna som täcker öppningen. Hurvida man ändå kan ha penetrerande sex är upp till var och en och inget varken du eller jag kan veta. Inte heller läkaren.

En slidkrans som brister vid försa penetrering missbildning, då det är fullt normalt att det kan ske. Har aldrig ens påstått att det skulle vara en missbildning.

Om en flicka har en intakt slidkrans så har hon det, oavsett om hon född barn och haft sex. Slidkransar är olika, vissa förblir intakta och andra brister.

Johannas fall är ett unikt fall då det handlar om en missbildning. Inte ens i hennes fall går det säkert att bevisa om hon haft vaginalt sex eller inte.

Vad är det du inte förstår?

Jag förstår nästan allt du skriver, och håller med dig (men det fattat inte du). Det jag inte förstår är bland annat det du skriver om att man kan ha haft penetrerande samlag med en heltäckande slidkrans. Och jag tänker att du måste ha haft väldig otur med killar, men det är en anna sak...

Du kom inte heller med några belägg för att de exempel på slidkransar som jag postade i inlägg 152 skulle kunna kallas missbildningar. ...men eftersom du anser att även en hrltäckande slidkrans kan vara intakt efter penetrerande samlag så kan du lika gärna skita i det. Det är liksom bara för dumt.
  • Farfallos
    maritbinge skrev 2015-12-08 15:29:32 följande:
    Jag förstår ärligt talat inte riktigt vad du pratar om. Varför skulle hymen labialis (en smal och vertikal öppning) vara en missbildning? Har jag skrivit något som indikerat att jag tror att alla bilder på wikipediasidan är bilder på missbildningar?
    Även jag uppfattade dig som att alla de slidkransar som man kunde säga "där har det aldrig varit någon normal penis" om, skulle vara missbildningar.
  • Farfallos
    maritbinge skrev 2015-12-08 16:28:37 följande:
    Ok. Då är det uppenbarligen dags för mig att vara tydligare med vad jag menar.

Du postade tre bilder. En på hymen bifenestratus, en på hymen trifenestratus och en på hymen cribiformis. Dessa är alla exempel på något som kallas "septate hymen" (återigen är jag osäker på om det finns en svenskt namn och vad detta i så fall är). Det innebär alltså att ett eller flera band av vävnad löper över öppningen. Dessa är - så vitt jag vet - exempel på missbildningar som bör rättas till genom operation. 

Hymen labialis, som DickRex skrev om i inlägget ovan, innebär ingen vävnad som löper över öppningen, utan att ens slidöppning är vertikal och ganska smal. Om det är en missbildning eller ej vet jag inte, men det tvivlar jag på. Jag tvivlar också på att det skulle vara omöjligt att föra in en normalstor penis i en sådan slida. 
    Nä precis, och då är det ju som jag sa - man kan bevisa att vissa tjejer är oskuld (även utan missbildning), men det innebär INTE att jag menar att man samtidigt kan säga om en tjej är penetrerad.  
  • Farfallos
    maritbinge skrev 2015-12-08 20:45:22 följande:
    Jaså, även utan missbildning? Hur kom du fram till det?
    Jag missade din dubbla negation nedan, så det verkade ju lite förvirrat kanske
    maritbinge skrev 2015-12-08 16:28:37 följande:
    Om det är en missbildning eller ej vet jag inte, men det tvivlar jag på. Jag tvivlar också på att det skulle vara omöjligt att föra in en normalstor penis i en sådan slida. 
    ...men jag är av motsatt uppfattning. Har aldrig träffat någon som är penetrerad och fortfarande har en slidkrans som kommer i närheten av något sådant. Jag har däremot sött på några oskulder där slidkransen brustit, och där brist på "smörjmedel" absolut inte har varit orsaken. Men trots min rika erfarenhet så sitter jag ju inte på någon vetenskap i denna fråga, och det tror jag inte att du gör heller. Våra dåligt underbyggda uppfattningar står därför emot varandra.

Vi vet dock att det finns flickor som undersökts för oskuldskontroll och där det har ansetts bevisat (på mer eller mindre goda grunder) att de är oskulder. Vi förstår också att vissa av dessa kanske faktiskt inte är det. Vi vet även att vissa flickors slidkransar brustit vid själva kontrollen (av oklar anledning), vilket kanske har setts som ett bevis på att den inte varit i närheten av en penis tidigare. 

• Farfallos
    maritbinge skrev 2015-12-09 18:49:32 följande:

Det är helt okej att du är av motsatt uppfattning, det får du vara, men jag håller inte med om att min uppfattning är dåligt underbyggd, då jag bygger den på vad som finns att läsa på exempelvis RFSU och liknande sidor som sammanställts av experter på området. 

Problemet är att du nog inte förstår vad det står där och hur dumt det är formulerat... Vi båda fattar vad de (RFSU) menar, och till rätt mottagare (pappan eller blivande mannen till en flicka som ska kontrolleras) är det rätt skrivet även om det är helt huvudlöst ur det perspektiv som jag belyste frågan.
  • Farfallos
    Rosen5824 skrev 2015-12-12 22:36:02 följande:
    Oja! Det är en sån gammal myt och så falsk! Hoppas alla tittade på uppdraggranskning som gjorde ett rapporteras om det. Och man kan lika lite se om en tjej är oskuld som en kille. 
    Ps: orkar inte läsa alla inlägg. slår vad om att fler har skrivit om detta ;)
    Jag anser att oskuldskontroller är både kränkande och förkastligt på alla sätt och vis (så är det sagt), men det är en logisk kullerbytta att säga "Du kan aldrig se på en kvinnas slidkrans om kvinnan är oskuld eller ej". Det är lika konstigt som att fråga "Vill du ha en kaka till kaffet eller hade du roligt i helgen?"

Det kan vara på två olika sätt; antingen är man penetrerad eller så är man oskuld. Du kan aldrig se om någon är penetrerad (eftersom många slidkransar är näst intill obefintliga från början eller så elastiska att de inte har "försvunnit"). MEN du kan på vissa kvinnor se om de är oskuld eftersom det finns slidkransar som är sådana till sin utformning att de omöjligt hade kunnat vara kvar där på det sättet om kvinnan hade blivit penetrerad av en normalstor penis.

Så att stena någon för att det inte gick att hitta en slidkrans värd namnet är inte bara fel och förkastligt, utan det påminner om medeltida bevisföring mot häxor.

Att konstatera att en kvinna däremot är oskuld kan ibland vara ett riktigt antagande för att slidkransen ser ut som den gör på vissa. Men ibland ser det nog bara så ut eftersom slidkransen hos vissa kvinnor är mer elastisk. Vissa kanske bara har sugit kuk och kört analt, och det syns ju inte heller. Men är det felaktiga antagandet åt detta håll så är ju alla parter ändå nöjda, så hårdare bevis krävs ju inte av någon part.
  • Farfallos
    EnAnonumius skrev 2015-12-15 19:07:21 följande:
    Så dra du igen en logisk felslutsats.. 
    Så du bär fram en falsk information.

Du skriver i "generella formuleringar" i dina inlägg, men du dra slutsatser på det generella baserat på INDIVIDEN TS  egna fall. Vilket gör att det blir en fellogisk slutsats då det behöver inte stämma in  på "det generella" för kvinnor med den ovanliga typen av slidkrans.

Slidkransen hade inte behövt vara kvar där heller även om man har den mycket ovanliga slidkransen om man hade blivit penetrerad av normalt instrument som gynekologerna använder heller. Då ett av dessa instrument (ser ut som ett "skohorn") är lite bredare (notera att jag skrev BREDD) än en normalstor penis, som gynekologerna använder sig av och stoppar upp i musen för att underlätta undersökningen. Detta instrument kan det mycket väl vara som gör att "slidkransen" "blir fixad".

Det kan även vara som så att gynekologen kan upptäcka slidkransen före kvinnan självt (man behöver inte m.a.o upptäcka dem som kvinna enbart bara för att det blir problem med att stoppa in snoppen i snippan, som i TS individuella fall.

Det kan lika gärna vara som så att det är gynekologen som upptäcker det vid undersökning av kvinna, och då erbjuda sig att fixa det så hon slipper att få problem, med en penis penetration, när hon känner att det är dag för henne att "bli av med oskulden". 
    Kvinnor kan få gynekologiska problem långt innan de får upp intresset "för att ha sex" och känner att "nu är det dags att knulla". 

Så jag kan sträcka mig så långt att de kvinnor som har den extremt ovanliga slidkransen KAN man se att ingen penetration har skett.  
    Jag blir mållös! Vad är det som du inte fattar? Jag säger ju för sjutton att man inte kan se om en kvinna är påsatt bara för att det inte finns en slidkrans där. Om den var liten från början, spräckt av ett instrument, kvar men elastisk. MEN MAN KAN I VISSA FALL SE ATT EN KVINNA ÄR OSKULD!

Det är ju precis vad du säger i din sista mening som är min poäng. Vad sedan "den extremt ovanliga slidkransen" innebär är ju en annan fråga. Hur ser "den" ut och hur "extremt ovanlig" är den. Men det lär inte vi kunna reda ut, så vi får nöja oss med att det är som det är: Att av vissa kvinnors slidkrans kan man dra slutsatsen att de aldrig har haft vanligt vaginalt samlag med en normalutrustad man.  Jag pratar inte om alla kvinnor och inte om att kunna se att de blivit penetrerade. Fatta gärna detta innan du svarar igen!
  • Farfallos
    Palestrina skrev 2015-12-15 20:00:58 följande:
    Det viktiga i sammanhanget är ju inte att man kan se på VISSA tjejers hymen att de faktiskt inte har penetrerats. De tycks vara i minoritet, vilket gör det hela tämligen poänglöst.

Det viktiga är väl ändå att man INTE kan avgöra genom att inspektera hymen OM en tjej har blivit penetrerad.
    Du har så rätt! Jag har aldrig hävdat att det här skulle vara en säker och användbar metod från alla håll. Det jag har påstått är att uttalandet "man kan inte bevisa/se om en tjej är oskuld eller ej" är ologiskt.

Om det är poänglöst vet jag inte. För de tjejer som har en övertygande hymen är det nog ganska skönt och fyller någon poäng. Och för mig (som är allergisk mot dumma påståenden) var det just bara det jag ville säga:

"Att av vissa kvinnors slidkrans kan man dra slutsatsen att de aldrig har haft vanligt vaginalt samlag med en normalutrustad man".

...men detta har många haft väldigt svårt att förstå trots att jag har förklarat det 100 gånger i denna tråd.
Svar på tråden Är mödomshinnan en myt?