• Hoppetgaraldrigurmig

Avsaknad av bröst bekostat av landstinget

Jag tycker verkligen inte att det bör vara berättigat de som har haft bröstcancer och som har tagit bort båda brösten att få rekonstruktiv plastikkirurgi bekostad av landstinget. Kvinnor som har fått bröstcancern borttagen ska nöja sig och inte kräva att få se ut som de gjorde innan. De kan bekosta sina plastikoperationer själva precis som vi som ALDRIG ens har fått uppleva hur det är att ha bröst- utan bara två bröstvårtor tvingas göra.

De som har haft bröstcancer har i alla fall fått uppleva hur det är att ha bröst, något som en del kvinnor aldrig har fått och vem är Du/ Ni/ landstinget att bestämma vem som lider mest utav avsaknaden av bröst?? Bröstcancerpatienten vet nu hur det är att vara utan bröst och hur jag har fått känna mig hela mitt liv. Om bröstcancerpatienten får sina bröst tillbaka av landstinget, varför ska då inte jag som aldrig ens har fått uppleva hur det är att ha bröst få uppleva det??? Har inte jag samma rätt att få känna mig kvinnlig som bröstcancerpatienten i så fall??? Nej jag tycker att om bröstcancerpatienten ska få en rekonstruktiv bröstoperation av landstinget, då bör jag som ALDRIG utvecklade några bröst fastän jag är född med livmoder vara minst lika berättigad att få hjälp med en operation.

Jag har inget emot att låta mina skattepengar gå till att cancersjuka ska få operera bort sin cancer, men att de sedan också ska få tillbaka ett par bröst- något jag ens aldrig haft, nej det får de fanimej bekosta själva om jag inte kan få samma hjälp!!!

Dessutom är det ingen som ifrågasätter bröstcancerpatienten, hen behöver inte gå hos psykolog för att man tror att problemet kanske sitter någon annanstans som man konstigt nog får för sig när det gäller en kvinna som aldrig har utvecklat bröst???  

Och varför blir könsbyten bekostade av landstinget???? Även det är väldigt konstigt när jag har gått sedan jag var elva år ( d.v.s. i nio år) och varit lika deprimerad över att alla andra tjejer utvecklade bröst men inte jag???  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-12-02 12:22
    Det jag menar är att om jag ska behöva bekosta mitt öde själv, då ska de få bekosta sina öden själva också. Det är inte mer än rättvist.

• Svar på tråden Avsaknad av bröst bekostat av landstinget
  • Kvinna30plus
    Nonym skrev 2015-12-04 10:00:15 följande:

Fast det barnet får ju heller aldrig några ben?

Med ditt resonemang borde du väl råda ts att köpa inlägg till bhn?

Nej det handlar om att det förstör mkt av ens liv. Ens sociala liv kan påverkas, ens parrelationer och ja hela ens tillvaro. Man känner sig inte hel. Något saknas. Kan nog mer likställas att födas i "fel" kropp. Dock föds man kvinna är kvinna men man utvecklas inte fysiskt till kvinna bad gäller bröst. Som sagt du vill ju inte ens försöka förstå.
  • Nonym
    Kvinna30plus skrev 2015-12-04 09:58:00 följande:

Det jag menar är att man kan få avslag trots att man uppfyller kriteriet. Och det skulle ju inte vara första gången isf....det är väl i många sammanhang man måste fajtas för sin sak inom all vård

Nej, behöver man vård i sverige så får man det.

Om ts kunde skriva anledningen till att hon fått avslag så hade det ju varit lättare för alla att slippa göra "antaganden"?

Du ANTAR att ts uppfyller kriterierna för att kunna få bröst betalda, jag går på det läkarna sagt och antar att så inte är fallet, i och med att hon faktiskt fått avslag på sin ansökan.

Helt ärligt så kan man säga att det handlar om prioriteringar, har jag velat ha något som kostar pengar så har jag prioriterat att spara till det och sedan köpa det, inte gnälla för att någon annan med andra förutsättningar än mig fått det gratis.

Som att gnälla för att någon vinner på lotto när jag själv inte ens spelar, typ.
  • Nonym
    Kvinna30plus skrev 2015-12-04 10:04:29 följande:

Nej det handlar om att det förstör mkt av ens liv. Ens sociala liv kan påverkas, ens parrelationer och ja hela ens tillvaro. Man känner sig inte hel. Något saknas. Kan nog mer likställas att födas i "fel" kropp. Dock föds man kvinna är kvinna men man utvecklas inte fysiskt till kvinna bad gäller bröst. Som sagt du vill ju inte ens försöka förstå.

JAG om någon vet hur det är att vara annorlunda än andra, har både asperger, adhd och HADE mycket generande hårväxt. Adhd och asperger kan jag leva med, de generande håren har jag själv betalat runt 40 tusen för att bli av med INTE GNÄLLT FÖR ATT ANDRA FÅR SIN HÅRBORTTAGNING BETALD AV LANDSTINGET. Så det så.
  • Kvinna30plus
    Nonym skrev 2015-12-04 10:05:47 följande:

Om ts kunde skriva anledningen till att hon fått avslag så hade det ju varit lättare för alla att slippa göra "antaganden"?

Du ANTAR att ts uppfyller kriterierna för att kunna få bröst betalda, jag går på det läkarna sagt och antar att så inte är fallet, i och med att hon faktiskt fått avslag på sin ansökan.

Helt ärligt så kan man säga att det handlar om prioriteringar, har jag velat ha något som kostar pengar så har jag prioriterat att spara till det och sedan köpa det, inte gnälla för att någon annan med andra förutsättningar än mig fått det gratis.

Som att gnälla för att någon vinner på lotto när jag själv inte ens spelar, typ.

Du man kan visst få avslag trots man uppfyller kriterierna. Det vet jag hur många exempel som helst på och där de bytt vårdpersonal och sedan har de uppfyllt kriterierna ;) så det handlar mkt om vilka personer man träffar och vart i landet.
  • Hoppetgaraldrigurmig
    Kvinna30plus skrev 2015-12-04 08:42:57 följande:
    Ja har alltid förvånats över folk som gör sig lustig på andra människors bekostnad. Detta tar verkligen priset!
    Jag håller med. Fruktansvärt. Såg inte alls vad som var roligt med det där. Det är samma sak som när en person ramlar, man skrattar inte då utan frågar "Hur gick det!?" Det är en självklarhet.
  • Hoppetgaraldrigurmig
    Kvinna30plus skrev 2015-12-04 10:11:31 följande:
    Här visar du på enbart avundsjuka å missunnsamhet för att du själv betalat för ngt du mått dåligt över. Det finns mkt man måste betala för själv. Som acnerärr, kan man heller inte råför om man utvecklar osv...
    Fast i vissa fall av PCOS kan man faktiskt få hårborttagning betald av landstinget. 
  • Hoppetgaraldrigurmig
    Nonym skrev 2015-12-04 10:05:47 följande:

Jag har redan skrivit anledningen, önskade bara att jag inte skulle behöva upprepa mig. Det landstinget jag tillhör gör nedskärningar och det var den enda anledningen jag fick höra. Jag vet INTE mer själv än vad jag har berättat för er och jag undanhåller heller ingenting!!
  • gold34
    TatueradDonna skrev 2015-12-04 09:42:16 följande:

Jag tycker det är BRA att du är så engagerad åt TS. Annars hade hon varit väldigt ensam på tråden.

Nu ska jag göra nåt vettigt av dagen.

Ha en fin dag!

• Nonym
    Kvinna30plus skrev 2015-12-04 10:11:31 följande:

Här visar du på enbart avundsjuka å missunnsamhet för att du själv betalat för ngt du mått dåligt över. Det finns mkt man måste betala för själv. Som acnerärr, kan man heller inte råför om man utvecklar osv...

Är inte det minsta avundsjuk eller missunnsam mot de som fått något betalat som jag själv VALT att betala för. Har som sagt TVÅ i min vänkrets som fått bröst betalda av landstinget och jag är inget annat än glad för deras skull.

Acne ärr kan du också få behandling för som landstinget bekostar, dåligt påläst?
  • Nonym
    Kvinna30plus skrev 2015-12-04 10:09:16 följande:

Du man kan visst få avslag trots man uppfyller kriterierna. Det vet jag hur många exempel som helst på och där de bytt vårdpersonal och sedan har de uppfyllt kriterierna ;) så det handlar mkt om vilka personer man träffar och vart i landet.

Då är det väl bättre att du tipsar ts om VART hon ska vända sig, om du är så insatt i ts fall?
Svar på tråden Avsaknad av bröst bekostat av landstinget