• Hoppetgaraldrigurmig

Avsaknad av bröst bekostat av landstinget

Jag tycker verkligen inte att det bör vara berättigat de som har haft bröstcancer och som har tagit bort båda brösten att få rekonstruktiv plastikkirurgi bekostad av landstinget. Kvinnor som har fått bröstcancern borttagen ska nöja sig och inte kräva att få se ut som de gjorde innan. De kan bekosta sina plastikoperationer själva precis som vi som ALDRIG ens har fått uppleva hur det är att ha bröst- utan bara två bröstvårtor tvingas göra.

De som har haft bröstcancer har i alla fall fått uppleva hur det är att ha bröst, något som en del kvinnor aldrig har fått och vem är Du/ Ni/ landstinget att bestämma vem som lider mest utav avsaknaden av bröst?? Bröstcancerpatienten vet nu hur det är att vara utan bröst och hur jag har fått känna mig hela mitt liv. Om bröstcancerpatienten får sina bröst tillbaka av landstinget, varför ska då inte jag som aldrig ens har fått uppleva hur det är att ha bröst få uppleva det??? Har inte jag samma rätt att få känna mig kvinnlig som bröstcancerpatienten i så fall??? Nej jag tycker att om bröstcancerpatienten ska få en rekonstruktiv bröstoperation av landstinget, då bör jag som ALDRIG utvecklade några bröst fastän jag är född med livmoder vara minst lika berättigad att få hjälp med en operation.

Jag har inget emot att låta mina skattepengar gå till att cancersjuka ska få operera bort sin cancer, men att de sedan också ska få tillbaka ett par bröst- något jag ens aldrig haft, nej det får de fanimej bekosta själva om jag inte kan få samma hjälp!!!

Dessutom är det ingen som ifrågasätter bröstcancerpatienten, hen behöver inte gå hos psykolog för att man tror att problemet kanske sitter någon annanstans som man konstigt nog får för sig när det gäller en kvinna som aldrig har utvecklat bröst???  

Och varför blir könsbyten bekostade av landstinget???? Även det är väldigt konstigt när jag har gått sedan jag var elva år ( d.v.s. i nio år) och varit lika deprimerad över att alla andra tjejer utvecklade bröst men inte jag???  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-12-02 12:22
    Det jag menar är att om jag ska behöva bekosta mitt öde själv, då ska de få bekosta sina öden själva också. Det är inte mer än rättvist.

• Svar på tråden Avsaknad av bröst bekostat av landstinget
  • todo nada

Ingen människa föds med alla de fysiska atribut vi önskar, varesig det är ett par rejäla bröst, smal midja, eller praktfull bakdel.

Att få plastikoperationer betalat av staten enbart för att man är missnöjd är fullständigt absurt, då kan man lika gärna införa kostnadsfria läppförstoringar, fettsugningar, och näskorregeringar också. För vad säger att kvinnan med små bröst mår sämre än tex mannen med överflödigt bukfett?

Har människor noll perspektiv nu för tiden? I andra delar av världen dör barn & vuxna för att de inte har medicin mot vanliga lättbotade sjukdomar, men i utseendefixerade Sverige tycker vissa att kvinnorna minsann ska få större pattar av staten om de är ledsna över de par som de tilldelats.

Herregud vilken värld vi lever i...

• Speakers Corner
    todo nada skrev 2015-12-03 17:47:29 följande:

Ingen människa föds med alla de fysiska atribut vi önskar, varesig det är ett par rejäla bröst, smal midja, eller praktfull bakdel.

Att få plastikoperationer betalat av staten enbart för att man är missnöjd är fullständigt absurt, då kan man lika gärna införa kostnadsfria läppförstoringar, fettsugningar, och näskorregeringar också. För vad säger att kvinnan med små bröst mår sämre än tex mannen med överflödigt bukfett?

Har människor noll perspektiv nu för tiden? I andra delar av världen dör barn & vuxna för att de inte har medicin mot vanliga lättbotade sjukdomar, men i utseendefixerade Sverige tycker vissa att kvinnorna minsann ska få större pattar av staten om de är ledsna över de par som de tilldelats.

hear, hear, jag kunde inte ha skrivit det bättre själv.
  • Speakers Corner

Ts. 

Landstinget har inte oändliga resurser, dom måste prioritera. 
    Det är överhuvudtaget inte en rättvisefråga på det viset som du vill göra gällande.
    Det handlar om att väga behov mot varandra, och subventionera dom som har störst behov.
    Det är väl inte så konstigt att människor med allvarliga sjukdomar går före dom som har enbart ett missnöje. 
    Skulle du och andra som är missnöjda med nån kroppsdel få det korrigerat av landstinget gratis, så skulle nån annan behöva avstå från sin operation.
    Vem eller vilka ska inte få vård pga att du får nya/större bröst? 

• Kapitalismen
    todo nada skrev 2015-12-03 17:47:29 följande:

Utmärkt formulerat!
  • kaffe
    Hoppetgaraldrigurmig skrev 2015-12-03 15:02:46 följande:
    Jag har inte gjort det redan för att jag har haft mycket svåra fysiska hälsoproblem, det var väldigt svårt för mig att bara kunna gå i skolan under högstadiet och gymnasiet då det var som värst. Jag blev sängliggandes hemma och kunde knappt gå utanför dörren. Så det var inte tala om att orka arbeta.
    Och nu då, Är du fullt frisk nu eller har du fortfarande hälsoproblem?
  • fkh

Oj herregud människa vad du låter bitter.. Nästan så du tycker mer synd om dig själv än cancerdrabbade. Du bör prata med någon proffessionell illa kvickt.

• Ominous

Jag tycker det är stor skillnad på att vara missnöjd med sin kropp eller att födas med "för små" bröst, och att få sina bröst förstörda av en hemsk sjukdom. Att man mår dåligt efter en sjukdom och en sådan förvandlig är fullt förståligt. Skulle man må likvärdigt illa för att man föds med små bröst sitter problemet psykist.

För mig att det självklart att de ska få plastikoperation. Antingen att man kan få söka bidrag för det, eller få det "automatiskt". 

• fkh
    Hoppetgaraldrigurmig skrev 2015-12-03 14:47:38 följande:

Ja antingen ska landstinget bekosta både missnöje, bröstrekonstruktioner efter cancer OCH könsbyten eller så ska allting bekostas ur egen ficka. Det ska vara antingen eller. Det är min åsikt.

Då menar du alltså att det skulle kännas bättre om cancerpatienter inte fick landstingsbekostade bröst? Ska inte jag ha så ska inte du ha- typ? Inte alls missunnsamma dagisfasoner här alltså. Hur gammal är du?
  • Kvinna30plus
    Ominous skrev 2015-12-03 20:33:44 följande:

Jag tycker det är stor skillnad på att vara missnöjd med sin kropp eller att födas med "för små" bröst, och att få sina bröst förstörda av en hemsk sjukdom. Att man mår dåligt efter en sjukdom och en sådan förvandlig är fullt förståligt. Skulle man må likvärdigt illa för att man föds med små bröst sitter problemet psykist.

För mig att det självklart att de ska få plastikoperation. Antingen att man kan få söka bidrag för det, eller få det "automatiskt". 

Fast nu handlar det ju inte om små bröst, utan inga bröst alls. Det är häpnadsväckande vad dåligt folk är insatta i att det föds faktiskt tjejer som aldrig någonsin utvecklar bröst. Sen kan jag hålla med om att ts som likställer med ngn som är sjuk kan bli fel, men återigen en bröstoperation på cancerpatienter är ju enbart estetik det har ju inget med att det gör så man blir frisk. Att födas å aldrig utveckla bröst skulle kunna likställas att man saknar en kroppsdel, å det går inte att förstå om man aldrig upplevt det.
Svar på tråden Avsaknad av bröst bekostat av landstinget