Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Jk.)

Utanförskap i vuxenlivet.

Är tjej på 34 år som känner mig så utanför på jobbet och runtomkring. Inga vänner kvar, inga direkta bekantskaper. Inget sånt heller. Och på jobbet är det verkligen grupperingar och jag blir ofta utelämnad, kanske för att jag själv inte är framåt och social? Oxå ofta för att jag ibland kan säga fel saker etc. Jag är inte alltid helt trygg i sociala nätverk och sammanhang, beroende på människorna. Ibland har jag betett mig på nåt vis som gör att folk dömer ut mig. Jag kan vara lite pratig kanske, eller ha fel åsikter? Eller säga saker på fel sätt? Jag vet inte, men nåt är det. Stort utanförskap upplever jag. Särskilt på jobbet! Nu ska dom ha julfest inför julbordet ikväll där jag inte ens är inbjuden. Så jag åker själv till julbordet.. Nu blir jag osäker på om jag ska gå, hur hade ni gjort? Gå själv eller stanna hemma? Fler som upplever utanförskap i vuxenlivet.

Jag har familj som verkligen slukar upp 90% av min tid, och visst det bidrar väl till att inte ha så mycket nätverk utanför det?

• Svar på tråden Utanförskap i vuxenlivet.
  • Anonym (Jk.)
    Anonym (Jag med) skrev 2015-12-03 10:03:27 följande:

Jag vet hur det känns jag känner mig alltid som femte hjulet under vagnen. Vill inte tränga mig på och har svårt att ta plats. Det funkar bra med andra människor till vardags men det gör ont när jag inser att andra gör en massa saker utan mig. Jag träffar nästan aldrig nån annan än familjen på kvällstid eller helger.

Vet verkligen inte hur man gör för att ta kontakt med folk. De vänner jag har är sådana som är supersociala, det är det som krävs för att det ska kunna komma någonstans. Men å andra sidan har de ju hundra vänner eftersom de är så sociala, och jag har typ 3... Så även om vi är vänner och tycker om varandra blir det så skevt när jag är en av många för dem men de är mina bästa och enda vänner.

Skönt o inte va ensam, men jag umgås inte ens med EN.. Hur gammal är du? Känner du samma på jobbet?
  • Anonym (Jk.)
    Anonym (Jag med) skrev 2015-12-03 10:18:43 följande:

Jag är 30. De vänner jag har träffar jag kanske 2-3 gånger per år så det är väldigt ensamt ändå.

Ja, det är samma på jobbet. Det funkar att jobba ihop men har aldrig umgåtts med någon privat. På luncher och fredagsfika sitter jag vid bordet men har liksom inget att säga. De andra pratar om gemensamma saker de gjort eller ska göra, de pratar om sina familjer och sommarstugor och de känner varandra uppenbarligen väl även privat. Jag skulle förstå det om jag varit helt ny och de andra jobbat ihop länge, men även de som börjat långt efter mig är med i gemenskapen.

Ja exakt så är det för mig med! Flera stk som kommer in efter mig blir privata mer än jag nånsin varit med nån av arbetskamraterna! Undra vad det beror på.. Hade du gått på jobbfest ensam? Kan ju hända att jag inte är den enda som gör, men iom de ska ha förfest och allt inför.. Jobbigt. Man undrar konstant vad som är fel
  • Anonym (Jk.)
    Anonym (Tjip) skrev 2015-12-03 10:27:18 följande:

Det är samma med mig!

Hur? Berätta dina erfarenheter
  • Anonym (Jk.)
    Anonym (Jag med) skrev 2015-12-03 10:42:32 följande:

Det där med julfesten vet jag inte hur jag skulle göra. På mitt jobb har det varit organiserad förfest med lite vin och snacks för alla. Jag brukar gå på både det och julbordet, men stannar inte så sent.

I ditt fall låter det faktiskt utstuderat taskigt, som klassisk mobbning på högstadiet. Är det verkligen alla utom du som är bjudna? Hur många är det och vem ordnar? Jag tänker att man kan så klart inte kräva att folk ska bli bästa kompis med en eller bjuda hem en om de inte vill, men ordnar man förfest för alla innan julbordet, då bjuder man fan imig alla. Att utelämna en är inget annat än mobbning.

Ja lite så känns det faktiskt och det förstör hela glädjen med att gå på julfesten, för det är ett riktigt bra band som spelar :/. Det är inte organiserat, det är privat anordnat av en annan på jobbet som tydligen bara bjudit in dom viktigaste! Vet ej om jag är den enda oinbjudna, för jag kom precis tillbaka efter två månaders sjukskrivning.. Men jag är definitivt inte meddelad under veckan jag hunnit vara på jobbet och sett arbetskamraterna i fråga. Min man tycker jag ska gå ändå och inte haka upp mig på det, och en del av mig tänker; varför så besatt av att vara en del av deras gemenskap när jag har sån underbar familj att umgås med. Jag vet inte.. Det känns taskigt det här, det gör det. Och vet du vad det värsta är? Att jag ALLTID är snäll mot mina arbetskamrater och ställer upp, ger dom gott bemötande och lyssnar när de vill prata och bryr mig om dom. Så varför blir jag så ogillad? Att jag håller visst avstånd ibland handlar ju inte om dom, utan min dag, vad jag har på axlarna. Jag gör mitt bästa alltid, men allt blir bara så jävla fel. Bläh!
  • Anonym (Jk.)

Så lägger dom ut bilder på Facebook med drinkar att dom laddar inför julfesten, att det ska bli trevligt med alla goa arbetskamrater... "Alla"?

• Anonym (Jk.)
    Anonym (H) skrev 2015-12-03 12:36:25 följande:

Fy fan för såna människor! Om jag vore du skulle jag trycka på gilla-knappen till det inlägget så de skäms lite. Eller ännu bättre, kommentera något, annars kanske de på riktigt tror att du like:ar det. Kan det vara en idé att leta efter nytt jobb? Kanske kan vara skönt med en nystart. Du verkar vara en himla gullig och snäll person så jag tvivlar inte alls på att du får en bättre kontakt på ett nytt jobb. Kollegorna du har nu verkar ju rätt rubbade. Jag var med i en liknande sits när jag var yngre och började på ett nytt jobb, blev utfryst och trodde länge att det var mig det var fel på. Efter ett tag bytte jag jobb och det gick jättebra! Insåg då att vissa personer på gamla jobbet triggade igång någon slags utfrysning. Det är säkert så på ditt jobb också om du kollar noga.

Men börjar de dricka redan nu menar du? Är ni lediga idag eller varför ser du det på Facebook?

Jag är ledig idag, och dom här fyra verkar också vara det. De här som la ut nu laddade upp på nån bar med en drink inför förfesten som är inför julbordet.. Jag är helt övertygad om att de här vet om vilka som är inbjudna. Vad ska jag skriva då hade du tänkt? Vill ju inte starta bråk.. Ja jag ska SOM TUR ÄR börja nytt jobb snart fast inom samma organisation, ett enda grattis till nya tjänsten har jag fått, och då var det med en nypa "förstöra glädjen grattis" typ "kul att nån ville ha tjänsten". Ok..

Vet inte om jag ska gå längre eller bara ta med familjen på eget julbord..
  • Anonym (Jk.)
    Anonym (H) skrev 2015-12-03 12:54:14 följande:

Okej, nej jag tänkte att du kunde skriva något trevligt men ändå lite dräpligt. Men det är nog onödigt. Blir bara så arg på såna människor!

Grattis till nya jobbet! :) typiskt att någon försökte förstöra glädjen, men nu kan du iaf trösta dig med att du slipper dem snart.

Jag ser inte riktigt anledningen till att du ska gå på julbordet faktiskt... Det verkar ju bara generera ångest. Och du ska ju ändå sluta liksom... Låter mycket mysigare att gå på julbord med familjen istället :)

Tack!! Ja jag försöker tänka så, men jag kommer fortfarande vara knuten till denna arbetsgrupp, då jag måste samarbeta i vissa situationer då och då. Tyvärr.

Eller hur låter det mycket roligare!
  • Anonym (Jk.)
    Anonym (Galaxy) skrev 2015-12-03 12:54:29 följande:

Kan känna igen mig lite. Tror de har att göra med att jag gärna har väldigt djupa och nära relationer. Ytligheter ger inte mig så mycket. Kan det vara så att du själv kanske inte finner någon annan särskilt intressant? På mitt jobb har jag kommit några nära men de är mer som mig och vi klickar.

Min första tanke med julfesten eller förfesten var att det var taskigt. Men när du skrev att du varit sjukledig 2 månader kanske det kan bero på det. De har helt enkelt glömt det. Om du gärna vill gå skulle du kunna fråga vad det är för fest så kommer de säkert säga att du också får komma (om det inte är försent redan).

Jo jag finner andra intressanta, men är heller inte ytlig som du och orkar inte satsa på ytlighet. Ger mig inget. Däremot är jag med i samtal osv i fikarummet men det blir aldrig riktigt bra, för ingen finner mig intressant nog. Dom har sett mig hela veckan på jobbet, då tycker jag att de kunde förstå att jag skulle gå på julfesten. Dessa personer har sett mig. De har inte glömt. Dessutom har jag skrivit på Facebook att jag ska gå. Ingen respons. Jag är inte sån som person att jag bjuder in mig själv, tycker det är förnedrande.. Eller är jag bara fjantig?
  • Anonym (Jk.)

Idag när jag kom till jobbet var det inte en enda som frågade efter mig vid gårdagen, knappt folk sa hej liksom. Fattar verkligen ingenting, för jag ställer alltid upp på alla men ska skita i det nu för det är inte av betydelse!

• Anonym (Jk.)
    The TARDIS skrev 2015-12-04 21:26:52 följande:

Om det är något jag har lärt mig så är det att jag är på jobbet för att jobba, inte för att bli bästis eller nära vänner med kollegor. För det är det de flesta är för mig. Kollegor. Vi råkar jobba på samma ställe, och that's it. Jag är inte där för att knyta vänskapsband eller skaffa kompisar. Jag är där för att utföra mina arbetsuppgifter. Vissa har jag råkat lära känna närmare, men jag umgås inte direkt med dem utanför arbetstid, och jag förväntar mig inte att de skall vilja ha med mig att göra på sin fritid. Vad de gör när de är lediga, vilka de umgås med, osv, är inte min ensak, och jag kan inte på nåt sätt kräva att de vill ha mig i sin närhet på sin lediga tid.

Jag resonerar som du, alltid gjort men här är verkligen alla vän med alla, och oavsett blir det utanförskap. Ofrivilligt. Men ändå, man bjuder kanske alla på förfest och inte bara utvalda..
  • Anonym (Jk.)

Det ska inte behöva va så att man måste söka upp smeten för att inte bli utanför. Jag gick inte på julfesten, det blev för påtagligt för mig. Läsa på Facebook om förfest hit och dit. De visste att jag skulle gå.. Även om jag aldrig annars är med på sociala evenemang med jobbet utanför jobbet, så läste de på face att jag skulle gå och varför inte fråga då? De frågade ju massvis med andra. Då kände jag tillslut att d fick vara.

Det gör inget att ni vädrar era bekymmer här, det känns skönt :)

• Anonym (Jk.)

Två personer av sammanlagt 50 personer har gett mig ett grattis, varav endast den ena med genuint intresse.

• Anonym (Jk.)

Har gjort som ni sagt, visat mig intresserad och mer delaktighet men det är hopplöst :(

• Anonym (Jk.)

Jag har bytt arbetsplats!! :)

Och jag är inte utanför!

Vilken skillnad, det är helt otroligt vad som händer när man byter miljöer. Med nya arbetsuppgifter och kollegor så är allt mycket mer superbra, och det bästa av allt jag blev befodrad, så nu är de "lite under mig" och kan bara leeeeee åt dom andra. Underbart!

Svar på tråden Utanförskap i vuxenlivet.