• Anonym (G)

Utanförskap i vuxenlivet.

Anonym (Jk.) skrev 2015-12-03 13:19:09 följande:

Jo jag finner andra intressanta, men är heller inte ytlig som du och orkar inte satsa på ytlighet. Ger mig inget. Däremot är jag med i samtal osv i fikarummet men det blir aldrig riktigt bra, för ingen finner mig intressant nog. Dom har sett mig hela veckan på jobbet, då tycker jag att de kunde förstå att jag skulle gå på julfesten. Dessa personer har sett mig. De har inte glömt. Dessutom har jag skrivit på Facebook att jag ska gå. Ingen respons. Jag är inte sån som person att jag bjuder in mig själv, tycker det är förnedrande.. Eller är jag bara fjantig?

Har du varit utanför i andra sammanhang än på det jobb? Ibland skapar vi mönster och tolkar in "signaler" som inte finns eller är menade. Du har precis kommit tillbaka från en 2 mån sjukskrivning? De kanske inte ens visste att du skulle gå på julfesten?

Jag har upplevt liknande hjärnspöken i olika situationer. En var nyligen ett gäng tjejer på jobbet som gick ut och åt på restaurang och tog en drink after work. Jag blev inte tillfrågad trots att vi sitter i samma kontorsdel. Den tjej som tog initiativet är nyanställd och vill nog bonda, komma in i/bygga gemenskap. De tänkte säkert att jag ändå inte var intresserad - jag är till skillnad från dem småbarnsförälder och väntar barn på nytt.. Självklart funderade jag över att jag inte blev medbjuden, men jag valde själv att inte tolka in ett utanförskap som kanske inte ens finns där. Förstår du vart jag vill komma?

Sedan tillhör det det sociala spelet att om du inte är "med" då får du ta aktiva kontakter för att bli det. Var lite framåt? Se till att bli medbjuden? "Får jag haka på er? Har ingen lunchlåda idag!" osv. Det kanske inte finns något äkta utanförskap? Du kanske inte ska lägga allt i händerna på andra och vara passiv själv, vänta på att andra ska välja dig? Välj du dem istället?

Sedan är det förstås trist på riktigt om du inte fick äkta gratulationer till din nya post.

Hoppas att du gick på julfesten. Om du inte gick har du ju på sätt och vis själv valt att ställa dig utanför gemenskapen?
  • Anonym (G)

Oj, ser att vissa meningar blev lite underliga i mitt inlägg. Skyller på telefonen

• Anonym (G)
    Anonym (Jk.) skrev 2015-12-07 14:33:33 följande:

Det ska inte behöva va så att man måste söka upp smeten för att inte bli utanför. Jag gick inte på julfesten, det blev för påtagligt för mig. Läsa på Facebook om förfest hit och dit. De visste att jag skulle gå.. Även om jag aldrig annars är med på sociala evenemang med jobbet utanför jobbet, så läste de på face att jag skulle gå och varför inte fråga då? De frågade ju massvis med andra. Då kände jag tillslut att d fick vara.

Det gör inget att ni vädrar era bekymmer här, det känns skönt :)

Jo, om man känner sig lite utanför och inte vill vara det får man faktiskt bjuda in sig själv på det ena eller det andra viset, anstränga sig. Varför tror du att vissa har ett rikare socialt liv än du? Det är inte för att de är mer älskvärda eller intressanta än du utan för att de kontinuerligt jobbar på relationerna omkring sig, tar egna initiativ och ser till att få vara delaktiga, bjuder till, följer upp och intresserar sig för andra. De sitter nog inte som princessan på ärten och väntar på särskilda inbjudningar eller förväntar sig att alla andra ska ha stenkoll på deras egna FB-uppdateringar. De har koll på andras istället och tar det troligen 10 ggr mer lättsamt än du. De har säkert inte heller någon aning om hur du känner.

Om du aldrig annars är med vid sociala sammanhang är det inte så konstigt att de inte väntade sig att du var särskilt partysugen? På samma sätt blev jag inte inbjuden på drink av de festsugna barnfria (småbarnsförälder och gravid som jag ju är). Jag kanske låter hård, men jag tror att du är inne i en dålig spiral, delvis skapad av ditt eget förhållningssätt. Du medverkar själv delvis till att vara utanför?
Svar på tråden Utanförskap i vuxenlivet.