Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

    Immigration/invandring/flyktingar - varför?

    Sakine Madon: Sylvass kritik mot felen i svensk integrationspolitik

    Lars Åberg går på djupet i "Landet där vad som helst kan hända"


    Sverige var tidigare känt för god samhällsplanering, genomtänkt reformpolitik och en stark socialdemokrati. I dag växer missnöjet med integrationsproblemen och Sverigedemokraternas medvind tycks inte avta.


    Hur hamnade vi här?
    ...

    www.vlt.se/artikel/opinion/ledare/sakine-madon-sylvass-kritik-mot-felen-i-svensk-integrationspolitik

  • Tom Araya
    Persson om nya asyl- prognosen: ?Går inte?
    Publicerad 4 sep 2018 kl 19.30

    Tidigare statsministern Göran Persson kommenterar i kvällens "Bara Politik" Migrationsverkets prognoser för antalet asylsökande och anhöriginvandrare de närmaste åren: 


    ? De är skrämmande. Det går inte.


    Samtidigt upprepar han sin kritik mot Stefan Löfvens tidigare flyktingpolitik. 
    ...

    www.expressen.se/nyheter/val-2018/integration--invandring/persson-om-nya-asyl-prognosen-gar-inte/


  • Tom Araya

    Mer av Persson om flyktingpolitiken...


    Perssons sågning av migrationspolitiken
    Publicerad 23 aug 2018 kl 19.03

    Den stora gruppen invandrare som har anlänt till Sverige de senaste tio åren är ett problem. 


    Det säger förra statsministern Göran Persson i en ny bok som släpps i morgon. 


    ? Svensk öppenhet ska vara en del av inställningen till invandring ? men inte den naiva politiken med öppna dörrar för alla.


    Förra finansministern Anders Borg håller med och hyllar den nuvarande regeringens åtstramade flyktingpolitik: 


    ? Det var absolut nödvändigt att gå i den riktningen. 
    ...

    www.expressen.se/nyheter/val-2018/perssons-sagning-av-migrationspolitiken/


  • Tom Araya

    Intervju med den fd tyska flyktingaktivisten Rebecca Sommer

    N.O-S .: Rebecca, you are a celebrated human rights activist. For many years now you have been working with refugees and immigrants. Years before the refugee wave of 2015 you were already well-known because you demanded that these people be admitted to Germany without any limitation. So what made you change your mind?

    arbeitsgruppefluchtundmenschenrechte.wordpress.com/2018/02/11/interview-with-rebecca-sommer-english/

  • Tom Araya
    K Markatta skrev 2018-10-04 13:14:29 följande:

    Ny invandringspolitik i Tyskland:

    www.dw.com/en/new-german-immigration-laws-agreed-at-government-meeting/a-45722498

    The outline of the proposed law states, however, that non-EU citizens without higher education or, preferably, a concrete job offer, will not be able to live in Germany: "We do not want any immigration from unqualified third-country nationals," the deal states.

    Som kuriosa kan nämnas att en av de ansvariga ministrarna är en socialdemokrat med efternamnet Heil.


    Heil är inget kontroversiellt ord i tyskan, om det inte kompletteras med Hitler.
  • Tom Araya
    Rataxes skrev 2018-11-04 18:12:35 följande:
    De har vetat om detta i 2 år och haft 2 år på sig att hitta ny bostad. Så ser det ut för mängder av människor i Sverige. De flesta tar eget ansvar och löser det. Andra bryter mot lagen och får en helsida i WK.
    Dock är inte två år någon tid på dagens bostadsmarknad.
  • Tom Araya
    Anonym (Hoppsan) skrev 2018-11-07 09:25:17 följande:
    Ja, är någon förvånad? Det var bostadsbrist redan innan denna stora våg av asylsökande. Då blir detta resultatet. Jag har en vän som är bostadslös. Hon sover några nätter här och några nätter där (bland annat hos mig) sedan hon skilde sig från sin misshandlande make. Hon har bra inkomst och kan betala en hyra om hon skulle få tag på en lägenhet nån gång, men inte så mycket pengar att hon kan köpa en bostad.
    Stockholm?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2019-01-13 09:01:12 följande:
    Regeringarna menar du.
    Ja, det är flera regeringar sedan dess. Jag valde att ange med singular för att det satt en regering då och en regering i taget därefter, så det var riktat mot varje enskild regering.
    KillBill skrev 2019-01-13 09:01:12 följande:
    Bo Holmström tar upp problemet med att svenska elever är segregerade och att invandrare så ofta bor i egna områden. Jag håller inte med om att inget har gjorts. Regeringen införde för några år sedan bosättningslagen som innebär att flyktingar placeras i alla Sveriges kommuner och inte bara i kommuner som redan har haft oproportionerligt många invandrare och där problemen med segregation är störst.
    Kan det påvisas motverka segregation eller är det en teoretiskt antagen effekt?

    Som jag ser det kan det påverka effekten av de senaste 8 årens flyktingmottagning, men har ingen inverkan på de problemsom redan fanns innan dess.
    KillBill skrev 2019-01-13 09:01:12 följande:
     Något som också borde förändras är det fria skolvalet som enligt skolforskare bidragit till att öka segregationen men tyvärr får vi nog leva men det fria skolvalet då SD och borgerliga partier vill ha kvar systemet precis som det är idag.
    Skolsegregationen började i och med att skolan blev kommunal.

    Ja, det är rätt uppenbart att Renfeldt avsåg skapa ett "vi-och-dom-samhälle" där imigrerade skulle bo och gå i skola långt ifrån huvuddelen av partiets väljarkår.

    Jag tvekar dock i att skolvalet skulle ha någon större betydelse.
    De skolor som svenska elever/föräldrar valde för 10-20 år sedan har i många fall lika hög invandrartäthet idag, som de skolor de valde bort då.
    KillBill skrev 2019-01-13 09:01:12 följande:

    En fråga till dig. Den person som lagt upp den video som du länkar till sprider bilder med uppmaningen att bevara Sverige svenskt vilket är en välkänd högerextrem och rasistiskt och nationalrevolutionär uppmaning.  Vad tycker du om människor som sprider den typen av budskap?


    Jag borde nog ha nämnt att jag inte har något med den personen eller dennes åsikter att göra.

    Jag hittade ingen länk direkt till inslaget att dela istället, vilket jag hade föredragit.



  • Tom Araya
    KillBill skrev 2019-01-13 10:31:38 följande:
    Varför menar du att skolsegregationen skulle ha påverkats av kommunaliseringen av skolan?

    Det är otvetydigt så att många forskare anser att de fria skolvalet är en starkt bidragande orsak till ökad segregation.
    En statlig skola ger bättre förutsättningar för en likvärdig kvalitet, medan en kommunal skola riskerar att påverkas av kommunens ekonomi och den kommunala ledningens politiska målsättningar, vilket inte alltid är positivt.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2019-01-13 10:31:38 följande:
    Varför menar du att skolsegregationen skulle ha påverkats av kommunaliseringen av skolan?

    Det är otvetydigt så att många forskare anser att de fria skolvalet är en starkt bidragande orsak till ökad segregation.
    Jag har inte sett någon forskning som säger emot vad jag påstår,
    Tom Araya skrev 2019-01-13 10:07:16 följande:
    De skolor som svenska elever/föräldrar valde för 10-20 år sedan har i många fall lika hög invandrartäthet idag, som de skolor de valde bort då.
    KillBill skrev 2019-01-13 09:01:12 följande:

    En fråga till dig. Den person som lagt upp den video som du länkar till sprider bilder med uppmaningen att bevara Sverige svenskt vilket är en välkänd högerextrem och rasistiskt och nationalrevolutionär uppmaning.  Vad tycker du om människor som sprider den typen av budskap?


    snarare att den delen utelämnas.

    Rätta mig om jag har fel.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2019-01-13 17:34:34 följande:
    Jag har visat på att det finns mycket forskning som visar att det nuvarande systemet med skolval ökar segregationen. har du sett någon forskning som pekar på att kommunaliseringen av skolan ökat segregationen eller spekulerar du bara?
    Som sagt, ännu inget innehåll...

    Kommunaliseringen är förövrigt grunden i reformen till dagens system.
    Så jag hävdar att segregationen startade där och förstärktes genom fria skolval.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2019-01-13 17:37:40 följande:
    Jag var nyfiken på vad Tom tycker om personer som sprider info om Bevara Sverige Svenskt.
    Jag har inget att tycka om personen ifråga, jag vet inget om personen, känner inte denna och vet inte vem det är.

    Om budskapet denna sprider kan jag förstås ha en åsikt, om jag bemödade mig att läsa, men det har jag inte gjort, eftersom jag har bättre för mig och det är irrelevant för vad jag ville säga.
  • Tom Araya
    Rataxes skrev 2019-02-07 20:38:22 följande:
    Företagare hör inte till den målgrupp som lär rösta rätt och är därför icke önskvärd. Kriminella som det ofta daltas med tenderar att rösta på diverse dumvänster och är därför önskvärda.
    Dock är det inte "dumvänster" som i högst grad stödjer sådan politik, utan den gröna smeten i mitten och innan dess var det företagarens bästa vän Herr Reinfeldt.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2019-01-14 07:16:45 följande:
    Tom har länkat till en rasist på FB som i som i sin tur har lagt upp ett klipp från SVT.
    Då är frågan, blir budskap/fakta/frågeställning/granskning/nyhetsrapportering från SVT brun för att den länkas av någon med bruna åsikter...? Obestämd
  • Tom Araya
    K Markatta skrev 2019-02-14 15:23:06 följande:

    Stefan Löfvens invandringspolitik uppmärksammas nu internationellt i en artikel i Forbes:

    www.forbes.com/sites/freylindsay/2019/02/13/why-sweden-is-deporting-high-skilled-labor-migrants/

    Why Sweden Is Deporting High-Skilled Labor Migrants

    Sweden has a serious labor problem. A lack of qualified talent is hampering employers and obstructing growth, especially in sectors such as tech that require skilled labor. And yet, many high-skilled migrants are seeing their work permit extensions rejected on the basis of small administrative errors made during their residency.

    ... There is a special word for these expulsions: Kompetensutvisning. It means the "expulsion of a person who has the skills required in the labor market," according to a list of new words entering the Swedish zeitgeist in 2017...


    Detta får mig att koka av ilska.

    Hur svårt kan det vara att ändra på reglerna/lagarna?

    Hur i helvete kan man motivera att slarv från arbetsgivare ska drabba anställda genom utvisning?


  • Tom Araya
    K Markatta skrev 2019-02-26 18:22:19 följande:

    www.dagensjuridik.se/2019/02/ingen-skyldighet-att-forse-nyanlanda-med-bostad-efter-tva-ar-kommun-vinner-i-domstol

    Ingen skyldighet att förse nyanlända med bostad efter två år - kommun vinner i domstol

    Det strider inte mot bosättningslagen att säga upp bostadskontrakt för nyanlända efter två år - och det framgår inte heller i vilken utsträckning kommunerna är skyldiga att tillhandahålla de nyanlända bostäder eller hur bosättningen ska ordnas. Det konstaterar kammarrätten som därmed ger Lidingö stad rätt att säga upp bostadskontrakten för nyanlända.


    Så kan det bli när man inte tänkte längre än näsan räcker.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2019-03-01 08:45:22 följande:
    Svenska myndigheter är självständiga och ska bara styras med lagstiftning och regleringsbrev annars gör regeringen sig skyldig till ministerstyre och bryter då mot regeringsformen. Det exempel som du tar upp är anmält till JO (statlig myndighet) och regeringen bör inte agera förrän denna myndighets granskning är klar. 
    Således borde regeringen ha agerat genom lagstiftning.
  • Tom Araya
    K Markatta skrev 2020-01-30 09:50:40 följande:

    Skrämmande läsning om följderna av den löfvenska politiken:

    www.svt.se/nyheter/inrikes/ensamkommande-saljer-sig-for-mat-och-boende

    Ensamkommande säljer sig för mat och boende

    I en enkät med 103 ensamkommande som sökt stöd hos en frivilligorganisation svarar nästan en av fem att de sovit utomhus natten innan de svarade på enkäten.

    Problematiken leder till psykisk ohälsa men ökar också risken för exploatering. I enkäten uppger 38,5 procent av de ensamkommande att de gjort saker mot sin vilja för att de behövt pengar eller boende. Mer än en femtedel av dessa säger att de behövt utföra sexuella handlingar. I rapporten uttalar sig en anonym volontär:

    "Ungdomar sitter fast i relationer med gamla kvinnor och män som de måste ligga med på natten. Ett 20-tal har berättat här att de utnyttjats sexuellt och är fast i relationer."

    Det finns även uppgifter om kriminella gäng som medvetet rekryterar ensamkommande - "om de dödar en papperslös är det ingen som saknar en" - och slavarbete på restauranger för en sovplats på golvet.


    Som jag ser det har även m och mp haft sina fingrar med där.
  • Tom Araya
    Bejje skrev 2020-02-01 22:39:33 följande:

    Vad som verkar solklart efter alla dess år, trots folk här i forumet som älskade invandringen och bara ville ha mer och mer, är att vi inte klarade av det, precis som jag sa många år sedan. Det kommer inte funka, vi kommer inte ha råd, men folk här i forumet hade lyssnat på bland annat Reinfeldt och senare Löfven som sa att vi minsann ha råd, vi är ett rikt land osv osv.

    Nu idag ser vi att det var totalt fel. De flesta kommuner går på knäna för att kostnaderna relaterade till flyktinginvandringen har blivit så stora att  man skär ner på välfärden som bara blir sämre och sämre, trots detta räcker det inte utan många kommuner höjer skatterna för att kostnaderna för att försörja de som inte har jobb, vilket är majoriteten av flyktinginvandrarna, skenar.

    Vad var det jag sa! Nu sitter vi i skiten och trots detta bara skenar det in nya invandrare via anhöriginvandring. Det blir bara sämre och sämre och kommande åren kommer inte bli bättre, bara ännu sämre än det redan är.

    Det enda som kan vända denna trend är att det tillsätts en speciell grupp som jobbar specifik med att hitta och utvisa de som inte ska vara här samt att vi itne tar emot en enda flyktinginvandrare till, inte ens kvotflyktingar. Skitsamma om det bryter mot konventioner. Ett bötesbelopp om det nu leder till det är säkert inte värre än de mångmiljardbelopp (hundratals) som detta kostar idag.

    Är tråkigt att vara laglig och skattebetalare idag. Känns nästan som att om trenden fortsätter och politkerna inte tar tag i detta, så borde man säga upp sig och hitta ett svart jobb. Har ingen lust längre att bidra till detta vansinne.


    Det var Reinfeldt som tog emot massorna.

    Löfven har bara haft att hantera konsekvenserna och efterkommande anhöriginvandring.
    Begränsningarna har införts under Löfvens mandatperiod.
Svar på tråden Immigration/invandring/flyktingar - varför?