• frokenfritte

Adhd - dom rekommenderar ej fritids. Snälla hjälp.

Hej! U

Min son på 7 år har troligvis adhd, det har jag haft på känn sedan han var liten. Jag har själv ADD.

han har i höstas börjat på ny skola. Flyttat till en ny stad. Han är världens finaste, omtänksammaste (enligt mig då hehe) I skolan går det bra, dock så har han svårt att förstå instruktioner. Hans fröken har kommit på bra sätt att jobba med honom. På fritids när det blir fri lek, så går det sämre. Han behöver hela tiden aktiveras, tröttnar fort och kommer i konflikter med dom andra barnen. Om jag får gissa så tror jag att han inte förstår dom andra barnen, deras regler och han känner sig trängd,

För några veckor sedan började det bli mer bråk. Dom såg till att en extra fräken tog med honom i små rum (aldrig ensam, utan även med andra barn) han får gå en stund innan på rast, en stund innan på lunch tillsammans med vuxen och något/några barn, nu fick H reda på att resursen ska bytas ut och de gillade han inte,

Har fått hämta honom från fritis 2 gånger denna vecka och vi har haft möten med pedagoger och rektor. - ett rop på hjälp sa rektorn.

Vi är separerade varannan vecka, har en lillebror som även han blir väldigt påverkad av strorebror. Hemma är det likadant med sysselsättning och det är MYCKET bråk,

Dom rekommenderar att han inte går på fritids, om det går att lösa. Fram till efter jul. Jag är själv sjukskriven 25% pga min diagnos för att klara min egen vardag. Hur ska man göra i denna situation? Jag mår så fruktansvärt dåligt, nästa vecka har jag löst med min stackars mormor som är gammal. (Hans pappa jobbar kväll när dom är hos mig, så det alternativet finns inte heller) jag jobbar alltid till 16,00 Min handläggare på försäkringskassan vet om min situation, men hur sjutton ska man göra???? Jag är helt bedröva. Ska man sjukskriva sig helt? Vara med i skolan varje dag?

Vi har precis startat utredningen och det kan ju ta minst 1-2 år...

• Svar på tråden Adhd - dom rekommenderar ej fritids. Snälla hjälp.
  • Kerubmamman

Det är inte ditt ansvar att lösa situationen i skolan.
    Rektorn kan (under samma tidsperiod) istället ta in en resurs till personalgruppen så någon av de ordinarie kan vara med din son. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • viseversa

Eh dom kan ju inte vägra honom fritids. Gå inte med på det om det inte funkar för er. När du jobbar ska han ha rätt till fritids. Att det inte funkar där är personalens problem inte ditt. Dom får lösa det så det funkar för verksamheten. Det ska inte du som förälder behöva lösa.

• frokenfritte

Alltså dom vägrar inte. Men dom tycker att han behöver vara utan fritids. Han har verklogen engagerade fröknar, gillar dom.

Men nu har det vart rörigt för honom med många nya, det har liksom vart olika hela tiden och nu skulle hans "närmaste hand" bytas ut,.. Pga att han skulle göra nått annat.

Min som sa nu igår, kommer du alltid och hämtar mig nu när jag blir arg...

• frokenfritte

Han gör elaka saker, slåss och är aggressiv. Jag tror inte han förstår regler osv och det gör att han blir arg... Usch jag är så himla ledsen:(

• LiaSthlm

Jag säger tvärtom, han behöver fritids för att jobba med det sociala samspelet med andra barn. Om man inte träffar någon lär man sig aldrig vad som är rätt och fel.

Fritids ska finnas för alla barn och de måste ju hitta en ny resurs som hjälper honom. Finns det saker ni hemma kan prata om , hur han själv kan göra når han blir så där arg? Gå iväg till ett litet rum där det finns något han kan göra själv? Räkna till 10 innan han gör något? Ha en mjuk boll eller lera han kan krama i handen?

Finns olika arbetssätt så be om hjälp där han går på kontroller så får de stötta skolan.

Lycka till och ta honom inte ut fritids och hämta honom inte varje gång det händer något.

• frokenfritte

Saken är den. Att han i gamla skolan hade så mycket kompisar. Han var omtyckt! Han VET hur man är en bra kompis. Dom utbrotten dom besviker i skolan som jag aldrig ser, är aldrig hemma.

Han är sååå himla go och social. Glad positiv och nyfiken. Men, humöret svänger och man har lärt sig genom åren att jobba med hans humör. Att allt måste förberedas, påminnas, kan inte vara spontan osv för han fixar inte det.

Kompisarna i denna nya skola är så sammansvetsade och dom har kommit på sätt att göra han arg.

• pyssel

Utreds han av ett team med bred kompetens om närliggande diagnoser? Det du skriver om att inte förstå samspel, regler och att behöva förberedelser och inte klara av spontana infall har noll och ingenting med ADHD att göra utan misstankarna borde ligga åt autismspektrum (också eller bara). Utbrott hör lika mkt hemma i båda diagnoserna men ibland råkar man ut för professionella som tror att är man inte introvert och har man inte utpräglade specialintressen så kollar de inte ens åt autismhållet.

Alla hästar hemma
  • frokenfritte

Alltså jag vet inte riktigt om jag hänger med i de sista du skriver. Han har inga problem med den sociala biten och är väldigt känslosam liten kille. Jag har vänner vars barn har just adhd, de båda är olika för det ena sköter sig bra hemma men skolan är kaos. den andra sköter sig varken hemme eller i skolan. Kan det inte vara så att barn och även vuxna (nu utgår jag bara från mig själv)

Jag skötte mig i skolan, men var inte fokuserad och fuskade mig egenom hela skolan. Hemma var jag högt och lågt. Samma på jobbet, det tar otroligt mycket energi för jag MÅSTE fokusera - när jag kommer hem är jag helt slut över alla intryck och allt som hänt under dagen. Kan ligga och grubbla i timmar (jag har en add diagnos)

Så visst kan diagnosen, iaf adhd skilja sig...

• pyssel

Okej, jag missförstod dig kanske när du i inledningen skrev att du trodde han inte förstod de andra barnens regler och senare att allt behövde förberedas och att han inte fixar det spontana.

Alla hästar hemma
  • frokenfritte

Jag kanske var otydlig. Jag tror inte han hänger med på regler och sånt, för han inte är fullt fokuserad. Man måste ta honom åt sidan, förklara i led (helst visa konkret) hur man ska göra.

Jag är väldigt spontan. Jag hatar att planera om jag inte måste. Han klarar inte av det, han behöver planera och veta i förväg. gäller det mesta. Förstår du vilken krock det blir

• pyssel
    frokenfritte skrev 2015-12-05 23:01:16 följande:

Jag kanske var otydlig. Jag tror inte han hänger med på regler och sånt, för han inte är fullt fokuserad. Man måste ta honom åt sidan, förklara i led (helst visa konkret) hur man ska göra.

Jag är väldigt spontan. Jag hatar att planera om jag inte måste. Han klarar inte av det, han behöver planera och veta i förväg. gäller det mesta. Förstår du vilken krock det blir

Jag förstår vad du menar (vi lever med flera NP-diagnoser i den här familjen:)), jag bara förstod det så utifrån dina tidigare inlägg.
    Alla hästar hemma
  • frokenfritte

Har du själv en funktionsnedsättning? Jag vet inte hur man ska bete sig. Jag älskar dom över allt annat, jag hade önskat att ha dom själv på heltid men jag fixar de inte ensam. Kan man få nån slags hjälp i kommunen? Om jag fick önska så skulle min som behöva en högra hand i skolan och jag skulle behöva hjälp i hemmet...

• Ego Lovers

Rektorn gör fel och brister i sitt arbete. Ring och rådfråga skolinspektionen

• pyssel
    frokenfritte skrev 2015-12-06 10:00:44 följande:

Har du själv en funktionsnedsättning? Jag vet inte hur man ska bete sig. Jag älskar dom över allt annat, jag hade önskat att ha dom själv på heltid men jag fixar de inte ensam. Kan man få nån slags hjälp i kommunen? Om jag fick önska så skulle min som behöva en högra hand i skolan och jag skulle behöva hjälp i hemmet...

Jag pm:ar dig lite senare om personliga erfarenheter och diagnoser. Precis som rådet du fick här ovan (följ det!) har jag också varit i kontakt med skolinspektionen och skolverket och varit duktigt påläst i möte med skola. Å andra sidan arbetar jag också med att samordna och ge särskilt stöd till andras barn så jag har bra koll på vad jag också är ålagd att ge.
    Alla hästar hemma
  • frokenfritte

Tack! Skulle verkligen behöva prata med någon i samma situation, jag går med ständig inre stress över detta... Hur ska detta sluta :( vet inte heller vad man kan få rätt till i samhället, tänker då på extra resurser och hjälp hemma...

Jag hade kunnat fixa det här mycket bättre om jag inte hade min egen diagnos med add. Jag vet ju att alla barn behöver struktur osv, samma med vuxna. Men just här är det extra viktigt! Men jag har så svårt att finna bra lösningar, kommer jag på något bra så glömmer vi bort det, glömmer förövrigt massa själv just nu. Värre än vanligt. Känns inte som barnens pappa tar detta på allvar heller, jag tänker om jag ska ta min stora på heltid. Men jag får så dåligt samvete gentemot lillebror...

Det är läskigt. Kaos just nu.

• frokenfritte

Står i valet och kvalet om jag ska vara hemma och vara sjuk imorgon, har löst em utan dagis men morgonfridis kommer vi inte undan...

Svar på tråden Adhd - dom rekommenderar ej fritids. Snälla hjälp.