• Mixs

Inget påskrivet kontrakt ....

Jag hyr ut en lägenhet på min gård.

Han som hyr har inget kontrakt.

Nu vill jag att han ska flytta.

(Betalar ej , kör bil trots att han saknar körkort , kört berusad,)

Jag sa att jag vill att han flyttar ut på en månad. Han säger att han har rätt till 3 månader.

Om man har ett påskrivet kontrakt gäller 3 månader, men det har vi ju inte .

Vet någon om vad som gäller här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-12-06 18:07
    Han har INTE besittningsrätt!
    Det gäller endast om man hyr flera en 4!
    Jag hyr ut endast en. Då gäller inte besittningsrätten.
    Jag har redan kollat vad lagen säger om det !!

• Svar på tråden Inget påskrivet kontrakt ....
  • Långbenopluto

Men varför har du inte skrivit ett kontrakt??

Han har besittningsrätt, så nu har du ett riktigt problem.

• XEmmabus

Om han har bott där i mer än 3 månader är uppsägningstiden 3 månader.

Eftersom han inte betalar hyra har du möjlighet att begära handräckning med hjälp av Kronofogden. Då har han dock 3 veckors återvinningsfrist om han betalar.

Om du gör en korrekt uppsägning ska den vara skriftlig. Om han vägrar skriva under uppsägningen är ett rekommenderat brev av samma giltighet.

• Steven01

Du har tur att hyresgästen gått med på 3 månader då du egentligen inte har rätt att vräka honom alls då han har besittningsrätt.

• Kasperina

Om han inte betalar hyran så har du som hyresvärd rätt att vräka honom, men det kan vara svårt att begära handräckning då det inte finns något skriftligt avtal. Hur länge har han underlåtit att betala hyran?

• Mixs

Många har fel ang besittningsrätt.

Det gäller endast om man har flera än 4 st.

Jag hyr ut endast en då gäller INTE besittningsrätten !!

Jag har redan kollat vad lagen säger där.

Jag tänker så här. Inget kontrakt ingen uppsägningstid. (1mån)

Annars gäller det ju 3 månader.

Är det ngn som vet vad som gäller om det?

• XEmmabus

Nej det är inga problem att begära handräckning även utan avtal. Bestrider hyresgästen pga av att inget avtal finns biter han sig själv i skägget för vad ska han då ha besittningsrätt till? En lägenhet som finns på en privat egendom har lite andra uppsägningsregler än vanliga hyreslägenheter. Man kan tex säga upp för eget bruk.

TS, du kan ringa 010-73 73 00 på måndag till Kronofogden för att få mer info. Be att få bli kopplad till juristslingan på Betalningsföreläggande.

• Mixs

Tack det ska jag göra !!

XEmmabus skrev 2015-12-06 18:03:05 följande:

Nej det är inga problem att begära handräckning även utan avtal. Bestrider hyresgästen pga av att inget avtal finns biter han sig själv i skägget för vad ska han då ha besittningsrätt till? En lägenhet som finns på en privat egendom har lite andra uppsägningsregler än vanliga hyreslägenheter. Man kan tex säga upp för eget bruk.

TS, du kan ringa 010-73 73 00 på måndag till Kronofogden för att få mer info. Be att få bli kopplad till juristslingan på Betalningsföreläggande.

• riboflavin
    Mixs skrev 2015-12-06 18:00:52 följande:

Hyreslagen skyddar hyresgästens rätt till 3 månaders uppsägning, om inget annat avtalats. Med andra ord så innebär det att han har tre månaders uppsägningstid från det månadsskifte som infaller efter att du, skriftligen om hyresförhållandet varat i mer än 3 månader, har sagt upp honom som hyresgäst, vissa undantag finns dock.

Nu har han ju dock struntat i att betala hyra, så via kronofogden finns möjligheter som du redan tipsats om. Men säg upp honom korrekt ändå, då kronofogden inte alltid är så snabba.

Men jag blir lite nyfiken på ditt påstående att besittningsrätten inte gäller eftersom du bara hyr ut en lägenhet. Jag har aldrig hört något liknande, och vid en snabb koll i hyreslagen kunde jag inte hitta något sådant. Har du en paragraf att referera till?
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin
    Mixs skrev 2015-12-06 18:00:52 följande:

Förlåt, jag tolkade dig fel innan. Men 4-årsregeln gäller i de fall där besittningsrätten avtalats bort, inte annars

Dock så har ju hyresgästen förverkat hyresrätten genom att inte betala hyra, så då gäller undantag från besittningsrätten.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Kasperina

Besittningsrätten gäller enbart mot förstahandshyresgäsetr, inte mot fastighetsägaren.
    Eftersom du är fastighetsägare finns ingen besittningsrätt.

• Kjell2
    Mixs skrev 2015-12-06 11:21:26 följande:

Jag hyr ut en lägenhet på min gård.

Han som hyr har inget kontrakt.

Nu vill jag att han ska flytta.

(Betalar ej , kör bil trots att han saknar körkort , kört berusad,)

Jag sa att jag vill att han flyttar ut på en månad. Han säger att han har rätt till 3 månader.

Om man har ett påskrivet kontrakt gäller 3 månader, men det har vi ju inte .

Vet någon om vad som gäller här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-12-06 18:07
    Han har INTE besittningsrätt!
    Det gäller endast om man hyr flera en 4!
    Jag hyr ut endast en. Då gäller inte besittningsrätten.
    Jag har redan kollat vad lagen säger om det !!

Då han inte betalar hyran kan du vräka honom mer eller mindre direkt efter lite påminnelser. Vänd dig till kfm om han vägrar.
  • XEmmabus
    XEmmabus skrev 2015-12-06 18:03:05 följande:

Förlåt, skrev fel nr till Kronofogden. Det ska vara 0771-73 73 00.
Svar på tråden Inget påskrivet kontrakt ....