Inlägg från: palomablanca |Visa alla inlägg
  • palomablanca

Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus

Hej!

Fick för två veckor sen veta att jag har pco efter att inte ha fått igång någon regelbunden mens igen efter förlossning. Sonen fyllde ett idag o vi hade tänkt påbörja bebisverkstad nu igen men istl blev det provera för att sätta igång mensen o sen p piller. Har alltid varit regelbunden i ca 3 månader efter pillerstopp så det är vårt hopp, att det blir så nästa gång också. Gynekologen jag var hos var dock en idiot så ska till en annan nu på onsdag. Provera gav dock äckelmensen från helvetet så det blir nog bara att ställa massa frågor på det gynbesöket. Och ev ta prover. Vill veta hur mina hormonnivåerna ser ut.

Så nu försöker jag lägga bebisverkstad tankarna lite åt sidan medan jg äter p piller o fokuserar på vikten. Nån mer än jag som behöver gå ner?

• palomablanca
    Babydreamer skrev 2015-12-07 16:38:39 följande:

Jag har ganska nyligen fått beskedet att jag har PCO... Har en son som föddes 2012 och nu när vi försöker skaffa syskon så har det inte funkat och nu har jag som sagt fått diagnosen PCO. Äter just nu provera för att få igång mensen för att sedan förhoppningsvis få börja med pergotime inom kort.

Tänkte om det var några fler med PCO som vill följas åt på vägen mot ett plus??

Vad menar du med att "förhoppningsvis få börja med pergotime"? Det låter som att du är tveksam? När jag vad hos den dåliga gynekologen nämnde hon inte ens pergotime trots att jag sa att vi ville försöka snart igen. Och jag kom mig inte för att fråga heller. Blev så ställd o ledsen dels över pco beskedet o dels över doktorns bemötande. Ska fråga imorn hos den andra gynekologen om under vilka förutsättningar jag kan få Pergo. Gissar dock på att dom vill att jag går ner lite i vikt först. Väger 72 nu, ca 5 kg mer än när jag blev gravid med sonen. Är dock inte så lång så det ger ett högt BMI.
  • palomablanca

Svårighet att gå ner i vikt samt lätt att lägga på sig är ju dessvärre en följd av pco. Jag har börjat äta strikt LCHF sen jg fick mitt pco besked. Gått ner två kg på två veckor! Så nu e jag ungefär där jag var vid efterkontrollen efter förlossningen.

Jag är ingen expert men tror inte den framtvingade blödningen föregås av en ägglossning.

• palomablanca

Fick ingen info alls om primolut o sex. Fast min gyn va som sagt rätt kass.

Har ångest inför gynbesöket imorn. Har dessutom århundradets mens vilket också ger mi ångest inför besöket. Enda anledningen till att jag inte avbokar är att jag vill få kollat mina hormonnivåerna innan jag ätit p piller Allt för länge.

Hur gamla e ni andra o var kommer ni ifrån?

Förstår att du måste ha mannen m dig på tåget t 100%. Hoppas det löser sig m jobbet för honom.

• palomablanca

Var hos den andra gynekologen idag. Fick som kommentar på den andra läkarens diagnos och åtgärd "det verkar ju dumt att äta p piller om du vill bli gravid" så jag fick Pergo utskrivet. Ska sluta m p pillerna o invänta en spontan mens. Får jag inte spontan mens tills trettonhelgen skulle jag höra av mig. Han verkade även osäker på Om jag har pco o verkade tycka att den första gynekologen var ett ufo. Så nu e jag supertaggad att fortsätta med min LCHF o viktminskning ifall jag nu skulle lyckas bli gravid tidigare än vi trodde :)

Skönt att du fätt med mannen på tåget babydrramer!

• palomablanca

[quote=76100100][quote-nick]Babydreamer skrev 2015-12-09 21:37:47 följande:[/quote-nick]Hämtat ut mina pergotime tabletter idag :) känns otroligt spännande och faktiskt oxå rätt läskigt. Imorgon tar jag sista provera tabletten och hoppas så innerligt att mensen behagar komma väldigt snart efter avslutad kurs så vi kan börja bebisverkstaden snart![/

Spännande! Tycker också der blev lite läskigt helt plötsligt när jag fick Pergo utskrivet. Lite så shit just got real. Från att helt ha lagt planerna på en 2016 bebis på hyllan till att shit det kanske blir bebis redan i september.

Känns även som den jävla hästmensen som jag fick av primoluten ALDRIG kommer ta slut. Nån mer som fått kraftig mens av primolut?

Vad gäller Pergo så ska man ju börja dag fem. Men vad räknar man som dag ett på mensen? Min mens brukar liksom va rätt seg i början (när den kommer av sig själv)

För övrigt så blir jag 30 till sommaren o kommer från Sydsverige. Nån fler skåningar här?

• palomablanca

[quote=76101816][quote-nick]roadstories skrev 2015-12-10 12:01:42 följande:[/quote-nick]Ja fy, mensen efter primoluten var inte rolig! Hade sån jäkla mensvärk också, det kändes liksom att det var framtvingat och inte naturligt.

Dag 1 är den dagen du får en blödning. :)[/

Alltså första lilla blodsdroppe oavsett hur mkt? För vissa säger att det är första dagen m "fullt flöde" som räknas som dag ett.

• palomablanca

[quote=76106880][quote-nick]Babydreamer skrev 2015-12-11 18:18:35 följande:[/quote-nick]Fan!!!! Blev så jävla ledsen nu :( Fick besked från min gynekolog idag att jag inte får ta Pergotime denna cykel då min ägglossning bör inträffa julhelgen (om allt går enligt teorin) och då har ju gynmott stängt :( så det blir troligtvis ytterligare en provera kur innan vi kan börja med pergotime :( om inte det är så att blödningen dröjer länge innan den svar igång ni efter provera. Då kanske jag kan hinna börja med Pergo denna cykel.

All luft gick ur mig nu.....[/

Fan va trist! Men ska du köra på dubbel pergodos eller varför ska du t gyn vid förväntad äl?

Svar på tråden Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus