SCÄ
Det är säkert väldigt olika vad folk har för erfarenheter av SCÄ beroende på vilken ätstörning man har, hur svårt sjuk man är och vilken behandling man får. Jag har varit kopplad till SCÄ i 7 månader och är väldigt nöjd. Men jag har en lindrig ätstörning eller vad man ska säga.
Jag fick hjälp av en kollega att söka mig dit i början av året och fick komma på ett första besök 1-1,5 månad senare. Jag fick träffa en psykolog och det var lite lära känna varandra och jag fick berätta om varför jag sökt mig dit. Hon berättade även om lite olika ätstörningar och vi pratade om vad jag kände igen mig i. Nästa samtalstid fick jag svara på frågor och göra en självskattning om hur jag mådde. Det visade att jag lider av en ätstörning men varken anorexi eller bulemi. Det är en massa tankar och förbud i mitt huvud som skapar ångest och jag har haft det så länge att jag inte klarar av att komma ur den onda spiralen på egen hand. Jag har sedan dess gått på föreläsningar, fört matdagbok och varit på fler samtal med psykologen. Jag trivs väldigt bra med psykologen och hon har verkligen hjälpt mig att se (eller framför allt erkänna för mig själv) vilka tankar som är osunda. Hon har gett mig verktyg att ta kontroll över mina tankar (även om jag inte är i mål än) och jag mår så mycket bättre nu. Matdagboken fick mig att se svart på vitt hur lite jag åt, det är ju så lätt att ljuga för sig själv, och när hon läste upp en av dagarna högt för mig var jag nära på att bryta ihop. Jag hörde ju hur fel det lät och för första gången insåg jag att det faktiskt var jag så gjorde så mot mig själv. Det kanske låter konstigt men det är svårt att förklara!
Det kan vara en lång process för en själv att söka hjälp. Först att fylla i alla papper och sen att gå dit. Jag mådde så illa inför mitt första besök men psykologen var verkligen bra och fick mig att känna mig trygg direkt. Så även om det var jobbigt i början är jag så nöjd nu att jag vågade be om hjälp och faktiskt gå dit! Hoppas du (eller den du skriver för) får den hjälp du behöver. Lycka till!