Inlägg från: Anonym (Sandra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sandra)

Min 11-åriga dotter är överviktig :-(

Om vi ska se till iso BMI så räcker det att din dotter går ner 3 kg för att hamna inom ramen "normalviktig". I mina ögon är det ju inte direkt någon alarmerande övervikt. 

Om ni är oroliga så ta kontakt med skolsköterskan i första hand. Vi hade lite samma problem med vår 10 åriga dotter som alltid varit stor för sin ålder. Både längd och viktmässigt. När hon plötsligt började lägga på sig mkt vikt så fick vi bra hjälp av skolvården samt barn- och ungdomsmottagningen (som erbjöd oss kontakt med en typ viktenhet för barn efter ett annat besök). Vi äter bra mat så det var inte problemet. Vi upptäckte däremot att det var i samma veva som dottern ratade vatten och hellre drack mjölk som övervikten började lägga sig. Hon är även rätt glad i bröd. När vi drog ner på mejeriprodukter och bröd och erbjöd bättre alternativ så försvann övervikten. Vi försöker även uppmuntra henne till mer rörelse och motion. Hon är väldigt intresserad av Wii spel och då passade vi på att köpa spel som innebär motion.

Det behöver inte alls vara fel på hennes ämnesomsättning för att er son är smal. Min söner är pinnsmala trots att både jag och deras far är kraftiga. Det är väl mest ett lotteri i generna det där Men om ni är oroliga så nämn det för skolvården alt. ta kontakt med vårdcentralen.

Här hemma är jag dock väldigt noga med att inte nämna "tjock". Vi säger ist att vi ska äta och vara nyttiga så kroppen mår bra. Jag fick ofta ordet tjock slängt i ansiktet som barn och det har förstört så otroligt mkt för mig. 

Svar på tråden Min 11-åriga dotter är överviktig :-(