• aksj

varför blir min 1,5-åring magsjuk hela tiden?

Nu är det fjärde gången i höst som vi är hemma med ett magsjukt barn. Tre av gångerna har han kräkts, 0-3 ggr/dag i en vecka. En gång var det diarré 0-8 ggr/dag i en vecka. Han är 1 år och 10 mån och han började på förskola i augusti. Ingen av oss andra fyra i familjen har blivit sjuk någon av gångerna. Jag börjar misstänka att det är något annat än magsjuka, men vad kan det vara? Han följer sina BVC-kurvor bra och verkar må toppen mellan kräkningarna. När han var mindre var han en riktig kräkbebis, men då var det oftast mer småkräkningar. Ge mig lite råd om vad man ska kolla upp!

• Svar på tråden varför blir min 1,5-åring magsjuk hela tiden?
  • Vickan I

Är några andra barn på förskolan magsjuka? För då kan det absolut vara så enkelt att han smittas.

• aksj

Är man känslig för maten vid reflux? Efter första kräkningen så är han väldigt känslig för vad han får i sig, vågar man ge honom för mycket eller för fast mat så kräks han igen. Visst kan det ju vara vanlig magsjuka, det har inte gått ut någon info om att det går på förskolan men det betyder ju inte att det inte gör det.

• Defeateris

Vi har samma problem och jag har också börjat fundera på om det är något annat som spökar.

Sonen (19 månader snart) började på förskolan i augusti. Han har sedan vi slutade helamma ätit själv, alltså BLW, och äter allting i stort sett. Det har han gjort sedan start och har aldrig visat upp tecken på att reagera på någonting tidigare.

Men nu har han sedan ett tag tillbaka varit dålig från och till. Han har ett par nätter vaknat av att han kräkts och han har haft väldigt vattniga diarréer och då har dagis skickat hem honom. Han visar dock inte annars tecken på att vara sjuk utom att han har börjat vara rejält trött och lite "slö", ingen annan i familjen har drabbats av någon magåkomma och enligt dagis är det inga magsjukor som cirkulerar just nu.

Funderar på att slå en signal till BVC och höra vad de säger..

• Schack73

Reflux innebär att övre magmunnen är öppen hela tiden så mat går lika lätt upp som ner. Det brukar växa bort när de är runt 5-6 år.

• Malla1

Sådär var min äldsta dotter i 2 års tid, tills vi fick veta att hon har Celiaki (glutenintolerant)

• pigglet

Jag tror vissa barn bara har lättare att få magsjuka (och andra sjukdomar för den delen). Från det vårt första barn var 1 år var det ständiga magsjukor som gällde. Och alla 3 blir så sjuka, det ska vara lite på liv och död... 1-2 veckor och så ska det börja om flera gånger.

Det höll på så under förskoleåren, nu när de är skolbarn är det bättre. Fortfarande blir de ofta väldigt sjuka, kroppen hakar liksom upp sig och de kräks varje kvart timme efter timme efter timme. Fruktansvärt. Men nu går det över efter något dygn, oftast.
    Vi har i alla fall passerat 50 magsjukor med råge sedan vi fick barn. Vi vuxna blir smittade ibland, men det är nog bara så där 30-50% av gångerna, och aldrig båda två faktiskt.

• Lussekatta

Det kan vara så där jobbigt när de börjar förskolan helt enkelt. Samma sak med mina två barn, de var jämt magsjuka kände det som och visst blev jag smittad då och då. De suger på leksaker och ja sjukdomar sprids lätt på förskolan.

Håll ut det blir bättre. :) Nu är mina barn 8 och 6 år och går i skolan och de senaste 1,5 året har sonen endast varit sjuk en gång det var i kräksjukan. Inga förkylningar, ingen feber eller annat. så det blir bättre.

* Someone once called me delusional, I almost fell of my unicorn. *
  • aksj

Sista gången blev faktiskt storasyskonen också sjuka, vansinnigt jobbigt men ändå lite skönt. Då kunde jag släppa tanken på att det var något annat fel på minstingen.

Svar på tråden varför blir min 1,5-åring magsjuk hela tiden?