Inlägg från: Anonym (Lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lärare)

Betyg

Det är svårt att få A, svårare än vad det var att få MVG om du vet lite mer om det systemet. Säg att det är 9 kunskapskrav som ska checkas av i ett ämne. Då måste eleven ha nått A i alla 9 kunskapskraven för att få A. Detsamma gäller för C, i alla 9 kunskapskraven ska eleven ha nått C-nivå. Har eleven nått alla kunskapskrav på E-nivå och övervägande delen på C-nivå får eleven D i betyg. Det betyder alltså att din dotter kan ha nått C (eller tom A) på alla kunskapskrav utom ett som hon "bara" har nått E i och därför fått ett D i betyg. Det kan också ha varit så att hon nått C eller A i fem kunskapskrav och E i fyra. Då blir det också D i betyg. Har ni någon typ av skolportal där ni kan följa era barns utveckling? Där brukar man kunna se vilka kunskapskrav som har checkats av i varje ämne under en specifik termin och vilken nivå barnet har hamnat på i varje kunskapskrav. Då kan man utgå från det för att veta vad som behöver utvecklas för att nå högre.

Jag skulle säga att det är rätt vanligt med D första terminen i 6:an. Det är hennes första termin med betyg och det behövs lite träning i vad hon behöver utveckla för att nå en högre nivå. Prata med henne om vad hon har fått för feedback så både hon och du vet vad hon ska fokusera på för att komma vidare. Men om jag var du skulle jag inte lägga så mycket fokus på själva bokstaven utan just vad hon kan utveckla för att lära sig mer. Det ska vara kul att lära sig och med för mycket betygshets är min erfarenhet att barnet blir stressad, låser sig och kommer inte vidare. När jag pratar betyg med mina 6:or försöker jag få dem att förstå att första året med betyg är just ett prövoår för dem. När de kommer till åk 7 är det nya betygskriterier och de börjar om från början men har hela tre år på sig att nå sin högsta nivå. Var stolt över din dotter som ligger över godkänt i nästan alla ämnen!

Svar på tråden Betyg