• LenaochJulia

Betyg

Min dotter går i sexan och ska få betyg för första gången. Hon har redan nu muntligt fått reda på vad hon får och det blev D i samtliga ämnen förutom matte där hon får ett E.
    Vad är vanligast att man får för betyg egentligen. I mina öron låter detta som dåliga betyg, men det kanske är jag som bara tror det. Hade nog trott och hoppats att hon skulle få minst C i alla ämnen, men jag kan ju inte detta nya betygsystem och vet inte hur svårt det är att få bra betyg.

Jag jämför bara med mig själv som hade 4:or och 5:or i alla ämnen, men det kanske är mycket svårare att få ett A än det var på min tid att få en 5:a.

Vad säger ni? Behöver jag vara orolig för min dotters prestation?

• Svar på tråden Betyg
  • sextiotalist

Nu vet jag inte hur betygen fungerar på lägre stadier. Men rent generellt ska det vara svårare att få ett A än en 5.

En tröst. Min grabb nådde knappt målen i sexan och fick A i samma ämne i nian

• Anonym (Lärare)

Det är svårt att få A, svårare än vad det var att få MVG om du vet lite mer om det systemet. Säg att det är 9 kunskapskrav som ska checkas av i ett ämne. Då måste eleven ha nått A i alla 9 kunskapskraven för att få A. Detsamma gäller för C, i alla 9 kunskapskraven ska eleven ha nått C-nivå. Har eleven nått alla kunskapskrav på E-nivå och övervägande delen på C-nivå får eleven D i betyg. Det betyder alltså att din dotter kan ha nått C (eller tom A) på alla kunskapskrav utom ett som hon "bara" har nått E i och därför fått ett D i betyg. Det kan också ha varit så att hon nått C eller A i fem kunskapskrav och E i fyra. Då blir det också D i betyg. Har ni någon typ av skolportal där ni kan följa era barns utveckling? Där brukar man kunna se vilka kunskapskrav som har checkats av i varje ämne under en specifik termin och vilken nivå barnet har hamnat på i varje kunskapskrav. Då kan man utgå från det för att veta vad som behöver utvecklas för att nå högre.

Jag skulle säga att det är rätt vanligt med D första terminen i 6:an. Det är hennes första termin med betyg och det behövs lite träning i vad hon behöver utveckla för att nå en högre nivå. Prata med henne om vad hon har fått för feedback så både hon och du vet vad hon ska fokusera på för att komma vidare. Men om jag var du skulle jag inte lägga så mycket fokus på själva bokstaven utan just vad hon kan utveckla för att lära sig mer. Det ska vara kul att lära sig och med för mycket betygshets är min erfarenhet att barnet blir stressad, låser sig och kommer inte vidare. När jag pratar betyg med mina 6:or försöker jag få dem att förstå att första året med betyg är just ett prövoår för dem. När de kommer till åk 7 är det nya betygskriterier och de börjar om från början men har hela tre år på sig att nå sin högsta nivå. Var stolt över din dotter som ligger över godkänt i nästan alla ämnen!

• Anonym (Hm)

Så som jag förstått det så är det superlätt att få höga betyg i 6:an. Majoriteten jag träffat på (alla är inte direkt plugghästar) brukar ligga på A/B-nivå, även C.
    De brukar dock bli riktigt chockade när de sedan börjar 7:an och inser att det blir svårare att få lika bra betyg som innan - de visste inte att det var så lätt att få höga betyg i 6:an utan trodde att samma sak gällde 7/8/9:an. 

Så ja, E är ganska dåligt om man går i 6:an (även de högre klasserna).

Sedan hur svårt det är att få A beror självklart på ämnet och på hur barnet presterar i det ämnet eller hur bra hen har för det ämnet.
    Är man relativt bra på ämnet och kan det man gör så är det inte speciellt svårt att få ett A. 

• Santin

Jobbar som lärare. Jag blir tokig på föräldrar som sätter press på sina 12 åringar. Ett E är ett godkänt betyg. Alla har inte förmågorna som krävs för att nå de höga betygen, framför allt inte i åk 6. Att nå A är svårt som attan.

Har elever som gråter då de inte når över c för att föräldrar sätter sån press. De ger sina barn utegångsförbud, säger att det kommer bli svårt för barnet att få jobb osv. Nej föräldrar behöver tagga ner och vara nöjda med betygen som eleven får så länge de klarar E kraven.

• sextiotalist
    Anonym (Hm) skrev 2015-12-08 19:06:46 följande:

Så som jag förstått det så är det superlätt att få höga betyg i 6:an. Majoriteten jag träffat på (alla är inte direkt plugghästar) brukar ligga på A/B-nivå, även C.

De brukar dock bli riktigt chockade när de sedan börjar 7:an och inser att det blir svårare att få lika bra betyg som innan - de visste inte att det var så lätt att få höga betyg i 6:an utan trodde att samma sak gällde 7/8/9:an. 

Så ja, E är ganska dåligt om man går i 6:an (även de högre klasserna).

Sedan hur svårt det är att få A beror självklart på ämnet och på hur barnet presterar i det ämnet eller hur bra hen har för det ämnet.

Är man relativt bra på ämnet och kan det man gör så är det inte speciellt svårt att få ett A. 

Och sedan så upptäcker man att den där klasskamraten som inte alls var sp duktig har plötsligt A och B i alla ämnen.

Min grabb hade nog fått E eller F i matte första terminen i sexan, gick ut med A
  • Rani

Hon är mer än godkänd i samtliga ämnen. Gör hon så gott hon kan? Då räcker det.

Betygen i sexan har imgen som helst betydelse. Jag har svårt att se varför de finns faktiskt.

Du kan inte jämföra detta målstyrda betygssystem med 1- 5 öht.

• sextiotalist
    Rani skrev 2015-12-09 01:25:53 följande:

Hon är mer än godkänd i samtliga ämnen. Gör hon så gott hon kan? Då räcker det.

Betygen i sexan har imgen som helst betydelse. Jag har svårt att se varför de finns faktiskt.

Du kan inte jämföra detta målstyrda betygssystem med 1- 5 öht.

Inte direkt, men jag kan i varje fall jämföra vad som krävs för att få ett A i matematik från naturvetenskaplig linje idag mot vad jag kunde när jag gick natur för över 30 år sedan (och hade 5:a som slutbetyg, även 5:a på centralprovet).
    Men vi kanske var sämre i matematik eftersom vi fick femma för mindre kunskaper eller.... (fast med facit i hand så var vi inte det, det har ju mätningar visat).
    Engelskan, fysik, svenska ... kraven ligger betydligt högre än vad som krävdes på min tid.
  • Rani
    sextiotalist skrev 2015-12-09 07:44:07 följande:

Inte direkt, men jag kan i varje fall jämföra vad som krävs för att få ett A i matematik från naturvetenskaplig linje idag mot vad jag kunde när jag gick natur för över 30 år sedan (och hade 5:a som slutbetyg, även 5:a på centralprovet).

Men vi kanske var sämre i matematik eftersom vi fick femma för mindre kunskaper eller.... (fast med facit i hand så var vi inte det, det har ju mätningar visat).

Engelskan, fysik, svenska ... kraven ligger betydligt högre än vad som krävdes på min tid.

På de punkter där man mäter samma saker kan det nog vara så. Dock är det i många ämnen helt andra kunskaper och färdigheter som bedöms. De ämnen jag undetvisar i är språk och samhällsämnen och där ser kraven helt annorlunda ut. Därför är det svårt att jämföra. Med systemet 1-5 kunde du t ex få bra betyg i engelska om du presterade bra på ett antal förhör på glosor och grammatik. Det skulle vara helt otänkbart idag, då kunskapskraven ser annorlunda ut.

Sedan har vi biten med att dagens betygssystem är målstyrt och 1-5 var ett relativt system. Dessutom omnämns en 3:a i styrdokumenten som en godkänd/godtagbar nivå, något som idag i så fall skulle jämföras med ett E. Men jag stöter på en hel del föräldrar som tänker att ett E är som en 1:a, vilket ju blir fel på flera sätt.
  • sextiotalist
    Rani skrev 2015-12-09 14:11:02 följande:

På de punkter där man mäter samma saker kan det nog vara så. Dock är det i många ämnen helt andra kunskaper och färdigheter som bedöms. De ämnen jag undetvisar i är språk och samhällsämnen och där ser kraven helt annorlunda ut. Därför är det svårt att jämföra. Med systemet 1-5 kunde du t ex få bra betyg i engelska om du presterade bra på ett antal förhör på glosor och grammatik. Det skulle vara helt otänkbart idag, då kunskapskraven ser annorlunda ut.

Sedan har vi biten med att dagens betygssystem är målstyrt och 1-5 var ett relativt system. Dessutom omnämns en 3:a i styrdokumenten som en godkänd/godtagbar nivå, något som idag i så fall skulle jämföras med ett E. Men jag stöter på en hel del föräldrar som tänker att ett E är som en 1:a, vilket ju blir fel på flera sätt.

Ja vårt betygssystem var mer förlåtande.
  • Anonym (förr och nu)

En snabb jämförelse:
    Förr fanns det 2 lägre betyg, 1 som numera är - (streck), 2 som numera är F.
    Sen fanns de högre betygen: 3 som numera är E/D, 4 som numera är D/C och 5 som numera är B/A.
    Så hade det varit OK för dej att ha 3:or i allt i 6:an?
    Antar att du fick betyg i 8:an vid jullovet, första gången.

Du får bli upprörd om det inte finns fler D, C, B och A när det närmar sig 8-9:an.

• Anonyma tjejen03

Hej fick oxå betyg för första gången nu.
    Du borde vara stolt över henne. Detta kan låta konstigt men E=en 3a ja konstigt...
    I alla fall svårt att förklara kan istället skriva de olika betygen.
    A=5a/MVG
    B= mellan betyg
    C= 4/VG
    D= mellan betyg
    E= 3a/G
    Fick ett E som jag blev väldigt besviken över (borde inta va besviken). Bara just för att de på min skola bedömer idrotten hur bra man är på lagsport och peppar andra. Så hur aktiv man är spelar ingen roll. I fall du är nyfiken så fick jag ett E fyra C fyra B och två A.

Svar på tråden Betyg