Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Betyg

Nu vet jag inte hur betygen fungerar på lägre stadier. Men rent generellt ska det vara svårare att få ett A än en 5.

En tröst. Min grabb nådde knappt målen i sexan och fick A i samma ämne i nian

• sextiotalist
    Anonym (Hm) skrev 2015-12-08 19:06:46 följande:

Så som jag förstått det så är det superlätt att få höga betyg i 6:an. Majoriteten jag träffat på (alla är inte direkt plugghästar) brukar ligga på A/B-nivå, även C.

De brukar dock bli riktigt chockade när de sedan börjar 7:an och inser att det blir svårare att få lika bra betyg som innan - de visste inte att det var så lätt att få höga betyg i 6:an utan trodde att samma sak gällde 7/8/9:an. 

Så ja, E är ganska dåligt om man går i 6:an (även de högre klasserna).

Sedan hur svårt det är att få A beror självklart på ämnet och på hur barnet presterar i det ämnet eller hur bra hen har för det ämnet.

Är man relativt bra på ämnet och kan det man gör så är det inte speciellt svårt att få ett A. 

Och sedan så upptäcker man att den där klasskamraten som inte alls var sp duktig har plötsligt A och B i alla ämnen.

Min grabb hade nog fått E eller F i matte första terminen i sexan, gick ut med A
  • sextiotalist
    Rani skrev 2015-12-09 01:25:53 följande:

Hon är mer än godkänd i samtliga ämnen. Gör hon så gott hon kan? Då räcker det.

Betygen i sexan har imgen som helst betydelse. Jag har svårt att se varför de finns faktiskt.

Du kan inte jämföra detta målstyrda betygssystem med 1- 5 öht.

Inte direkt, men jag kan i varje fall jämföra vad som krävs för att få ett A i matematik från naturvetenskaplig linje idag mot vad jag kunde när jag gick natur för över 30 år sedan (och hade 5:a som slutbetyg, även 5:a på centralprovet).
    Men vi kanske var sämre i matematik eftersom vi fick femma för mindre kunskaper eller.... (fast med facit i hand så var vi inte det, det har ju mätningar visat).
    Engelskan, fysik, svenska ... kraven ligger betydligt högre än vad som krävdes på min tid.
  • sextiotalist
    Rani skrev 2015-12-09 14:11:02 följande:

På de punkter där man mäter samma saker kan det nog vara så. Dock är det i många ämnen helt andra kunskaper och färdigheter som bedöms. De ämnen jag undetvisar i är språk och samhällsämnen och där ser kraven helt annorlunda ut. Därför är det svårt att jämföra. Med systemet 1-5 kunde du t ex få bra betyg i engelska om du presterade bra på ett antal förhör på glosor och grammatik. Det skulle vara helt otänkbart idag, då kunskapskraven ser annorlunda ut.

Sedan har vi biten med att dagens betygssystem är målstyrt och 1-5 var ett relativt system. Dessutom omnämns en 3:a i styrdokumenten som en godkänd/godtagbar nivå, något som idag i så fall skulle jämföras med ett E. Men jag stöter på en hel del föräldrar som tänker att ett E är som en 1:a, vilket ju blir fel på flera sätt.

Ja vårt betygssystem var mer förlåtande.
Svar på tråden Betyg