Stor familj med stora matproblem
Hej
Vi är en stor familj på egentligen fem pers med inklusive en inneboende för tillfället, vi får inte maten i kylskåpet att räcka till det är dyrt med mat, i denna familj älskar vi att äta inte dock att laga, stå vid spisen suckar vi för. Men, den inneboende älskar att stå vid spisen och vara i käket, men att laga mat och mätta oss alla har hon inte helt råd med. Vi gräver ofta i kylskåpet när det finns och i vårt hushåll lagar fadern maten tyvärr är han en aning halvkass på det och det blir ohälsosamt. Modern i huset suckar och vägrar laga något, trist! hon lagar snnars gö go mat bättre än fadern. Jag som inneboende har inget eget kylskåp utan delar med dem, de äger över ett kylskåp faktiskt två stycken och två frysboxar.
I familjen blir det oftast smörgås-bröd, onyttigt rostatbröd som de får bli mätta på, jag gillar inte det beteendet att enbart knapra på bröd, finns det inget bröd eller mat i kylskåpet så käkar de godis de anser att man blir mätt på det! haha!.. eller inte, hur som helst denna familj har matproblem vi behöver lösa det. Jag anser att matlagning är A och O och ingår i hälsan, ohälsosamt att enbart äta vittbröd! och leva på godis, man mår dåligt ! oftast blir det hämtmat typ pizza blir det ofta! som idag blev de enbart max-hamburgare blä! trött på detta. Mat behöver dem, jag som inneboende visste ej om detta dåliga beteende förut hos dem.
Till exempel var alla hungriga häromdan och alla var sura och vresiga på grund av pengar och mat inte räckte, och dagen efter hade dem middag hos sig med släktingar! dålig stil, dumt beteende! speciellt av vuxna, dagen efter gästerna åkt var det tillbaks med samma ton igen "vägra handla, vägra laga". Blir less, sämsta hushållet ever!? eller va?! deras äldre barn bor hemma de blir hungriga under dagen, äldsta sonen är dagligen hemma han går hem till mormor och äter som bor nära. Det är sällan vi äter middagar här alltså pizza, burgare, godis nä! blir trött! man blir hungrig under dagen. Vad gör man då om kylskåpet gapar tomt?! hm.. det behöver bli ändring här tycker den inneboende. Fem vuxna och två kylskåp! jisses! här behöver jag alla tips jag kan få!
Tips? ideer?! hur skulle du gjort? jag talar för dem nu eftersom de inte tar tag i detta, dock ser dem problemet men aa blundar! (flytta tar tid för mig som inneboende, det är inte bara att köpa lägenhet och dra! jag står redan i bostadskö), annan lösning?!
Lägger detta i ekonomi för att det är ju mat, det e dyrt