• Stårschan

    Dubbla efternamn?

    En liten statistisk FL-undersökning. Vad har du för typ av efternamn har du? Ett eller flera? Hur tänkte du som är gift kring namnfrågan? Var det en självklarhet för er båda att det blev som det blev, eller var det någon som fick vika ner sig? Utveckla gärna ditt svar.

    Det du ska svara på i omröstningen är vilket civilstånd du har, och hur många efternamn. Du som är skild svarar förstås 'ogift'.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dubbla efternamn?
  • LaLola

    Skild, med ett efternamn.
    Som gift behöll jag mitt efternamn (och lade inte till något heller).

    Jag har aldrig hajat grejen med att byta eller lägga till. Gift är man ju iaf.

  • lykeion

    Jag är ogift men har till och från funderat på hur jag skulle vilja göra den dagen det blir dags och jag och sambon har pratat lite om det också.

    Jag har aldrig förstått grejen med att ha ett mellannamn, det blir långt och krångligt. Jag kommer troligtvis ta hans efternamn om vi gifter oss då han vill ha kvar sitt och jag inte vill ha dubbla men ändå ha samma som honom. Jag funderar också på att ta bort mina andra förnamn då de bara krånglar till saker, speciellt då mitt tilltalsnamn står i mitten av mina tre förnamn. Ni anar inte hur många gånger jag har blivit uppropad på vårdcentraler och tandläkarmottagningar med fel förnamn...

    Nej, enkelt ska det vara helt enkelt.

  • Stårschan
    lykeion skrev 2015-12-09 10:42:12 följande:

    Jag är ogift men har till och från funderat på hur jag skulle vilja göra den dagen det blir dags och jag och sambon har pratat lite om det också.

    Jag har aldrig förstått grejen med att ha ett mellannamn, det blir långt och krångligt. Jag kommer troligtvis ta hans efternamn om vi gifter oss då han vill ha kvar sitt och jag inte vill ha dubbla men ändå ha samma som honom. Jag funderar också på att ta bort mina andra förnamn då de bara krånglar till saker, speciellt då mitt tilltalsnamn står i mitten av mina tre förnamn. Ni anar inte hur många gånger jag har blivit uppropad på vårdcentraler och tandläkarmottagningar med fel förnamn...

    Nej, enkelt ska det vara helt enkelt.


    Jag har exakt samma problem med mitt förnamn (som står i mitten). Extra irriterad blir man ju när det ringer någon hurtig etlefonförsäljare som ska vara så där sliskigt personlig och inleder samtalet med att kalla mig vid förnamn. Fel förnamn!

    Själv tog jag makens efternamn när jag gifte mig. Dels är jag lite traditionalist och tyckte att det skulle vara så, dels hade jag ett halvkrångligt efternamn som jag alltid fick bokstavera för folk, så jag kände inte att jag gick miste om något när jag bytte bort det.
  • Iowhannah
    lykeion skrev 2015-12-09 10:42:12 följande:

    Jag är ogift men har till och från funderat på hur jag skulle vilja göra den dagen det blir dags och jag och sambon har pratat lite om det också.

    Jag har aldrig förstått grejen med att ha ett mellannamn, det blir långt och krångligt. Jag kommer troligtvis ta hans efternamn om vi gifter oss då han vill ha kvar sitt och jag inte vill ha dubbla men ändå ha samma som honom. Jag funderar också på att ta bort mina andra förnamn då de bara krånglar till saker, speciellt då mitt tilltalsnamn står i mitten av mina tre förnamn. Ni anar inte hur många gånger jag har blivit uppropad på vårdcentraler och tandläkarmottagningar med fel förnamn...

    Nej, enkelt ska det vara helt enkelt.


    Lustig det där med förnamnen. Jag har tre och tilltalsnamnet är det första. Logiskt tycker jag, men på förlossningen tog de för givet att namn nummer två var tilltalsnamn. Av någon skum anledning.

    Jag tänker för övrigt lägga till min sambos efternamn. Vi har båda unika namn och vår son har båda namnen, så då skulle jag heta samma som han (förutom förnamn så klart).
  • Jag är bara jag

    Gift,tog makens efternamn så då fick ett något mer ovanligt än mitt supervanliga efternamn, men fortfarande ett väldigt vanligt.   Har en manlig bekant som faktiskt tog hennes efternamn,enda gången jag stött på det.

  • Aniiee

    Ogift, "född" med två efternamn och två förnamn. Vilket är lite intressant, ja, som flera redan sagt. Alla kombinationer förekommer, och många har problem med att uttala mitt ena efternamn och stava mitt ena förnamn. De som vill göra det svårt för sig kombinerar dessa svårare namn.....

    Mitt andra förnamn är för övrigt mitt tilltalsnamn. Undrar om det är någon slags 80-talsgrej, eftersom alla mina syskon, kusiner, vänner osv födda på 80-talet har tilltalsnamnet som nr 2 i namnraden, men våra föräldrar som har mer än ett namn har tilltalsnamnet först. Eller så är min släkt och mina föräldrars bekantskapskrets bara helknäppa.


    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Vanja

    Bland mina syskon och mig är det 50/50, hälften har tilltalsnamnet som nr två och hälften som första namn. (80-talister :)

  • Jag är bara jag

    Min syrra är född på 50-talet och av hennes 3 förnamn är det i mitten hennes tilltalsnamn. Jag är född 11 år senare och har 2 förnamn och det andra är tilltalsnamn. Händer att jag får brev med det första namnet på eller blir kallad så på V.c t.e.x. Huga,så heter mamma,inte jag! Folk har nog gjort lite hur som helst i alla tider. Maken har 3 namn och det första är tilltalsnamnet.

  • Zuzanne

    Jag har två efternamn, från mina föräldrar. Jag använder dock det från min mor, skippar faderns i många sammanhang. Jag har tre förnamn varav det första är tilltalsnamnet.

    När jag gifter mig kommer jag att behålla mina namn.

    Mitt barn har mitt ena efternamn (min mors) samt sin pappas ena efternamn (hans fars). Så helt enkelt de namn som vi själva använder i vardagen.

Svar på tråden Dubbla efternamn?