• Anonym (pastaälskaren)

Varför ser folk ner på pasta?

Har märkt att många och då särskilt äldre tycker att pasta är dålig mat och undrar vad det beror på. Jag älskar pasta och har alltid gjort.. Jag älskar till exempel bolognese, marinara, carbonara, lasagne, pasta med rostade rotsaker och kyckling, pasta med paprikasås, pasta med färska grönsaker och olivolja, svamp och skinksås, pastagratäng (bacon och grönsaker och tomatsås), mm mm ... Det blir alltid gott :) Varför fnyser folk åt pastarätter som om det vore skräpmat? Har märkt att tillochmed äldre släktingar rynkar på näsan lite när vårt barn äter t ex bolognese. Skulle det vara bättre om man åt potatis till sin bolognesesås kanske?! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-12-10 12:59
    Glömde nämna farmors stuvade makaroner. Otroligt gott..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-12-10 13:04
    Glömde även nämna spaghetti med köttbullar och tomatsås och riven ost. SÅ GOTT

• Svar på tråden Varför ser folk ner på pasta?
  • Åttionian

Kom hit på 1960-talet, har idag ersatt potatis som den primära spannmålsdelen av den svenska tallriken. För den nyfikne.

• Anonym (m)

äldre kan vara för att det inte fanns pasta förr. Det kom till Sverige  på ca 50-talet

• Anonym (pastaälskaren)
    Åttionian skrev 2015-12-10 12:58:28 följande:

För att det är onyttigt, men förbannat gott.

Folk ser ju inte ner på bröd som oxå är gjort på mjöl. Vad är det som är onyttigt?
  • Anonym (Äsch)

Många har ju kolhydratskräck och då ligger pasta och bröd högt. Många är ju rädda för mjöl (gluten) numera också. Men inget fel på pasta i sig i lagom mängd och med rätt saker till. Problemet hos oss är att barnen ofta bara vill ha pasta och inte tillbehören och bara pasta eller med ketchup är inte lika bra.

• Anonym (pastaälskaren)
    Anonym (m) skrev 2015-12-10 13:00:37 följande:

äldre kan vara för att det inte fanns pasta förr. Det kom till Sverige  på ca 50-talet

Jag har 60-talister i släkten som ALDRIG ätit pasta och fnyser när det kommer på tal.
  • Anonym (m)

ja jag vet också äldre som nästan aldrig äter pasta. Min egen pappa som är 75  tycker inte om det säger han. Han älskar potatis! :) Men de fick ju inte pasta när han var barn så det är inte så konstigt

• Anonym (Nyttigt)
    Anonym (Äsch) skrev 2015-12-10 13:00:46 följande:

Många har ju kolhydratskräck och då ligger pasta och bröd högt. Många är ju rädda för mjöl (gluten) numera också. Men inget fel på pasta i sig i lagom mängd och med rätt saker till. Problemet hos oss är att barnen ofta bara vill ha pasta och inte tillbehören och bara pasta eller med ketchup är inte lika bra.

Ketchup i normal mängd är riktigt nyttigt! Den lilla socker mängden är inget att oroa sig över. Fullkornspasta är bra mat.
  • Anonym (pastaälskaren)
    Farfallos skrev 2015-12-10 13:02:19 följande:

Vad pratar du om? Vid omröstningar om mest omtyckta maten så har alltid spagetti och köttfärssås kommit på första plats. Mest lagat på vardagar 2014 var just spagetti med köttfärssås.

www.sydsvenskan.se/mat--dryck/har-ar-svenskarnas-favoritmat--spagetti-med-kottfarssas-toppar-listan/

...men att alla inte gillar det bara för att du inte gillar det är ju en helt annan sak.

Ja jag pratar naturligtvis inte om att det är många som gillar det utan att det är många som verkar tycka att det är USELT, VÄRDELÖST och DÅLIGT.
Svar på tråden Varför ser folk ner på pasta?