• Anonym (pastaälskaren)

Varför ser folk ner på pasta?

Har märkt att många och då särskilt äldre tycker att pasta är dålig mat och undrar vad det beror på. Jag älskar pasta och har alltid gjort.. Jag älskar till exempel bolognese, marinara, carbonara, lasagne, pasta med rostade rotsaker och kyckling, pasta med paprikasås, pasta med färska grönsaker och olivolja, svamp och skinksås, pastagratäng (bacon och grönsaker och tomatsås), mm mm ... Det blir alltid gott :) Varför fnyser folk åt pastarätter som om det vore skräpmat? Har märkt att tillochmed äldre släktingar rynkar på näsan lite när vårt barn äter t ex bolognese. Skulle det vara bättre om man åt potatis till sin bolognesesås kanske?! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-12-10 12:59
    Glömde nämna farmors stuvade makaroner. Otroligt gott..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-12-10 13:04
    Glömde även nämna spaghetti med köttbullar och tomatsås och riven ost. SÅ GOTT

• Svar på tråden Varför ser folk ner på pasta?
  • Mooomin

Ååååh, det finns en så god pastarestaurang här i stan. Blev så sjukt sugen nu när jag började tänka på det.. Har inte varit där på evigheter, åker nog dit imorrn. Tack för påminnelsen. Mmmm, en god laxpasta med spenat..

• Innnnnn

Bor ni som har märkt av detta pasta hat i små byar eller? Har aldrig hört det i hela mitt 30 åriga liv

• HenryIronstead

Kanske för att vanlig pasta inte är bra för en.

Jag kol på hur man skulle göra "pasta" av zucchini (squash) innan någon annan visade/talade om för mig

"ensamhush. el barnlösa par kan vackert akta på sig f att ge plats åt flyktingar som behöver bostäd. mer" - FL
  • Maria 434

Jag känner ingen som ser ner på pasta och har inte hört om nån annan heller.

Min farmor, född 1912, gjorde de godaste stuvade makaronerna.

Älskar pasta i alla de slag, och gillar att man kan laga allt från snabbt och enkelt till lite mer lyxigt.

• Anonym (2345)

För att det är onyttigt. (Nej, äter inte vitt bröd heller:)

• straw2008

För att det i mina ögon är onyttigt. Då man äter pasta består största delen av måltiden av just pastan o inte grönsaker. 

Tycker dock pasta är gott, men alltid med en bitter eftersmak (hatar att ha magen full med mjöl).

I kinamockaskogen.....
  • sextiotalist
    Anonym (pastaälskaren) skrev 2015-12-10 13:01:30 följande:
    Jag har 60-talister i släkten som ALDRIG ätit pasta och fnyser när det kommer på tal.

Skämtar du, jag är 60-talist och spagetti, makaroner etc var hur vanligt som helst i skolan.
    Jag är lite förvånad, för under 80-talet så började man göra egen pasta och då var det finmat, egengjord pasta stod högt i kurs.

Däremot gillar jag inte makaroner, vanlig spagetti (än mindre stuvade makaroner). Däremot äter jag gärna den pastan som görs på italienskt sätt (fullkornspasta faller bort direkt).
    Det är skillnad på pasta och pasta
  • sextiotalist
    Tonensu skrev 2015-12-10 13:06:12 följande:

Helt säkert för att de inte växt upp med pasta. Eller för att potatis är godare i längden ;)

Det har vi visst, makaroner och spagetti serverades i skolan
Svar på tråden Varför ser folk ner på pasta?