• Anonym (vilse i djungeln...............)

Informationsplikt delad vårdnad.

Om man är ett föräldrapar med delad vårdnad.

Har man då likgiltig informationsplikt även om den ena är boendeförälder och den andra umgängesförälder?

Hur ser egentligen informationsplikten ut för föräldrar som är skilda men som har delad vårdnad? Ska man informera om allt eller kan man förvänta sig att den andra föräldern själv frågar eller tar reda på information.

Ska man berätta allt i minsta detalj eller ska man räkna med att det kommer ställas följdfrågor om den andra föräldern vill ha mer information, om man berättar något i stora drag?

Kan umgängesföräldern kräva boendeföräldern på information utan att själv ge någon information om vad som händer när barnet är där?

Är inte även umgängesföräldern skyldig att ge information? Eller går informationsplikten bara åt ena hållet?

Är det bara boendeförälder som har informationsplikt? Har umgängesföräldern lika stor informationsplikt att informera om vad som sker på umgänget?

Är det så att man som vårdnadshavare själv har skyldigheter att ta reda på saker utan att förvänta sig att allt blir serverat på silverfat?

Kan man skylla på att man inte får information när man själv kan ta reda på det?

Vid enskild vårdnad vet jag att informationsplikten är starkare då den andra föräldern inte har samma "rättigheter" som vårdnadshavaren. Men nu gäller det DELAD vårdnad.

• Svar på tråden Informationsplikt delad vårdnad.
  • Anonym (J)

Varför inte bara be skola/myndigheter/BVC och alla ställen ni brukar få information ifrån, att informera båda föräldrarna?

Min man och hans ex har gemensam vårdnad men barnet är skrivet hos henne. Han fick kallelser från BVC, när barnet var i den åldern, precis som mamman fick.
    Nu går barnet i skolan och båda föräldrarna får samma mail och info därifrån.

• Anonym (K)

Jag utgår från att du menar gemensam vårdnad.

Båda vårdnadshavarna har tillgång till samma information iom att de är vårdnadshavare, dvs skola och myndigheter lämnar ut information om någon av föräldrarna frågar. Kallelser däremot går bara till den adress där barnet är skriven så där får den andra föräldern inte automatisk information.

Lagen säger att man somboendeförälder ska informera om sånt som påverkar umgänget. Det kan tex vara sjukdom eller medicinering, men det kan också vara att barnet är ledset pga att husdjuret dött eller någon i skolan har varit dum. Man har ingen skyldighet att informera om sånt som inte påverkar umgänget.

När det gäller saker i skolan/förskolan som tex föräldramöte eller luciatåg så anser jag att en normalbegåvad umgängesförälder kan räkna ut att det kommer att ske såna aktiviteter och därmed själv kolla med skolan/förskolan om datum och tid. Det påverkar inte umgänget och bf har därmed ingen skyldighet att informera.

• Drottningen70

Friska föräldrar informerar frivilligt om viktiga saker gällande barnet och svarar gärna på frågor om småsaker i barnets vardag om den andra föräldern frågar.

Om en av föräldern är sjuk i huvudet och på pin kiv undanhåller information eller vägrar dela med sig om stort och smått gällande barnet, så fortsätter den friska föräldern ÄNDÅ att agera friskt istället för att hämnas genom att "minsann göra likadant"...

• Drottningen70

... Och den friska föräldern agerar inte så utav nån laglig PLIKT, utan för det är bäst så för BARNET...

• Anonym (K)
    Drottningen70 skrev 2015-12-12 15:47:08 följande:

Friska föräldrar informerar frivilligt om viktiga saker gällande barnet och svarar gärna på frågor om småsaker i barnets vardag om den andra föräldern frågar.

Om en av föräldern är sjuk i huvudet och på pin kiv undanhåller information eller vägrar dela med sig om stort och smått gällande barnet, så fortsätter den friska föräldern ÄNDÅ att agera friskt istället för att hämnas genom att "minsann göra likadant"...

Eller också är det tvärtom. En umgängesförälder som kräver att få veta precis allt som händer barnet. Eller en umgängesförälder som kräver att få all information serverad på silverfat och blir arg för att boendeföräldern inte ringde upp och talade om exakt tid och plats för förskolans luciatåg.

Det finns väldigt olika åsikter om vilken information som är "tillräcklig". Allt från inget alls till info om vad barnet ätit varje måltid.
  • Anonym (sunt förnuft)
    Anonym (K) skrev 2015-12-12 19:32:27 följande:
    Eller också är det tvärtom. En umgängesförälder som kräver att få veta precis allt som händer barnet. Eller en umgängesförälder som kräver att få all information serverad på silverfat och blir arg för att boendeföräldern inte ringde upp och talade om exakt tid och plats för förskolans luciatåg.

Det finns väldigt olika åsikter om vilken information som är "tillräcklig". Allt från inget alls till info om vad barnet ätit varje måltid.
    Informationsplikten omfattar större saker som berör barnets umgänge med den andra föräldern. Så ev. medicinering, luciatåg, att barnet har läxor, löss eller är bjuden på kalas under umgänget får man snällt informera om även om man tycker att den andra föräldern ska kunna ta reda på det själv. Om barnet inte har sovit eller har struntat i att äta inför umgänge kan naturligtvis vara bra att veta.

Som en normal sund förälder så informerar man om ALLT som gör barnets liv och umgänge med den andra föräldern så bra som möjligt.
  • Anonym (K)
    Anonym (sunt förnuft) skrev 2015-12-13 15:23:01 följande:
    Informationsplikten omfattar större saker som berör barnets umgänge med den andra föräldern. Så ev. medicinering, luciatåg, att barnet har läxor, löss eller är bjuden på kalas under umgänget får man snällt informera om även om man tycker att den andra föräldern ska kunna ta reda på det själv. Om barnet inte har sovit eller har struntat i att äta inför umgänge kan naturligtvis vara bra att veta.

Som en normal sund förälder så informerar man om ALLT som gör barnets liv och umgänge med den andra föräldern så bra som möjligt.
    När du skriver ALLT, menar du då att man för dagbok över varje timme i barnets liv och mailar över varje kväll?

Lagen säger bara att man ska informera om saker som påverkar umgänget och det är inte många saker som påverkar. Dvs, man behöver inte alls informera om allt som händer i barnens liv.
  • BioBonus

Om ni inte själva kan komma fram till ett fungerande informationsutbyte, så ta hjälp av Familjerätten.

• Brumma
    Anonym (K) skrev 2015-12-13 17:27:43 följande:

När du skriver ALLT, menar du då att man för dagbok över varje timme i barnets liv och mailar över varje kväll?

Lagen säger bara att man ska informera om saker som påverkar umgänget och det är inte många saker som påverkar. Dvs, man behöver inte alls informera om allt som händer i barnens liv.

Nu skrev ju inte personen allt som händer i barnets liv utan allt som gör barnets liv och umgönge så bra som möjligt. Viss skillnad.

TS. Man har, som flera redan påpekat, ansvar att meddela sådant som påverkar umgänget. Utvecklingssamtal, luciafirande och besök hos läkaren (som inte är av allvarlig form) måste alltså inte berättas om för den andra föräldern eftersom båda föräldrarna kan få informationen.

MEN - och det är ett ganska stort men - jag tycker att man kan göra det ändå. För jag vet hur jäkla svårt det kan vara för en umgängesförälder att faktiskt FÅ den här informationen. . Trots att man är vårdnadshavare och har rätt till den.... Trots att man kontaktar skolan om o om igen för att få informationen. ...

Däremot finns ingen anledning att berätta om utflykter man gör med familjen, vilken mat barnet äter, vad man gjort på dagarna osv. Om man inte har en bra relation såsatt säga.. Om man gör ngt extra speciellt kanske barnet VILL berätta för föräldern som inte är med.. Då kan ju barnet själv slå en signal (om barnet är tillräckligt gammalt)..
  • Anonym (sunt förnuft)
    Anonym (K) skrev 2015-12-13 17:27:43 följande:

Läs om och läs rätt. Jag skrev ALLT SOM RÖR BARNETS LIV OCH UMGÄNGE MED DEN ANDRA FÖRÄLDERN. Blev det lättare att förstå när jag skrev med versaler?

Vad är ditt problem egentligen? I lagen som reglerar vårdnadshavares ansvar för sina barn (föräldrabalken) står det att barnets vårdnadshavare har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter.
  • Elokin

Jag vet faktiskt inte vad lagens bokstav säger, men man har ju ett sunt förnuft också. Jag tycker att man ska informera om så mycket som möjligt. Varför inte, liksom? Låter helt galet att den ena föräldern ska behöva ringa till skolan för att ta reda på om hans/hennes barn ska uppträda i ett luciatåg t.ex..

Men tyvärr är det så att umgängesföräldrar i praktiken ofta GÅR miste om mycket som de aldrig får reda på. Egentligen ska man vara överens om vacciner t.ex., men BVC och skola utgår ifrån att man är överens och kräver bara en underskrift, de förhör sig inte med den andra föräldern om vad han/hon tycker. Och det anser jag är fel när det gäller så viktiga saker som vaccination.

Det har i alla fall blivit lite bättre nu när mycket information går elektroniskt. Tidigare var det ju BARA dubbla lappar i barnets ryggsäck, där den ena skulle gå till UF, men som boendeföräldern - medvetet eller av slarv - kunde slarva bort.

• Anonym (K)

Men seriöst, lucia inträffar samma tid varje år. Ska man som skild förälder behöva ringa och påminna den andra föräldern om det? Ska man ringa och påminna om skolavslutningen också?

Har umgängesföräldrar inget eget ansvar längre? Eller är de helt enkelt bortskämda från när föräldrarna var gifta och de aldrig behövde komma ihåg något själva?

• Elokin
    Anonym (K) skrev 2015-12-20 09:36:54 följande:

Men seriöst, lucia inträffar samma tid varje år. Ska man som skild förälder behöva ringa och påminna den andra föräldern om det? Ska man ringa och påminna om skolavslutningen också?

Har umgängesföräldrar inget eget ansvar längre? Eller är de helt enkelt bortskämda från när föräldrarna var gifta och de aldrig behövde komma ihåg något själva?

Alla dagis och skolor har ju inte luciatåg längre. Om luciatåget infaller på en lördag eller söndag, så kan skolan välja att ha det på antingen fredagen eller måndagen, eller rentav torsdagen. Vilken tid vet man inte heller, inte heller om ens eget barn har någon roll i det (i skolan är det ju ofta bara vissa som lussar för de andra). Självklar måste UF få veta detta. Och även om man har barnen varannan vecka, så har den som inte har barnen luciaveckan rätt att få veta att det blir ett tåg som hans/hennes barn ska uppträda i, så att han/hon kan välja om han/hon ska gå dit och titta. Det ser jag som självklart.

Samma med fritidsaktiviteterna. En del föräldrar är notoriska på att "glömma" att berätta om konserter som barnen i Kommunala musikskolan ska uppträda i, avslutningsuppträdande på dansen och teatern, uppvisning på gymnastiken, matcher, simtävlingar... En UF med en slarvig BF (eller en BF som med flit undantränger sin exman/exfru från så mycket som möjligt i barnets liv) missar massor av just sådant som är roligt och minnesvärt under sitt barns uppväxt, och möjligheten att ta foton.
  • Anonym (Mom)

Viktiga saker angående barnet,flytt,skola och umgänge.Skolan och den andra föräldern har ett ansvar om information.Lucia/skolavslutning är ju båda föräldrarnas eget ansvar.

• Anonym (UF har ett eget ansvar)
    Elokin skrev 2015-12-20 09:48:20 följande:
    Alla dagis och skolor har ju inte luciatåg längre. Om luciatåget infaller på en lördag eller söndag, så kan skolan välja att ha det på antingen fredagen eller måndagen, eller rentav torsdagen. Vilken tid vet man inte heller, inte heller om ens eget barn har någon roll i det (i skolan är det ju ofta bara vissa som lussar för de andra). Självklar måste UF få veta detta. Och även om man har barnen varannan vecka, så har den som inte har barnen luciaveckan rätt att få veta att det blir ett tåg som hans/hennes barn ska uppträda i, så att han/hon kan välja om han/hon ska gå dit och titta. Det ser jag som självklart.

Samma med fritidsaktiviteterna. En del föräldrar är notoriska på att "glömma" att berätta om konserter som barnen i Kommunala musikskolan ska uppträda i, avslutningsuppträdande på dansen och teatern, uppvisning på gymnastiken, matcher, simtävlingar... En UF med en slarvig BF (eller en BF som med flit undantränger sin exman/exfru från så mycket som möjligt i barnets liv) missar massor av just sådant som är roligt och minnesvärt under sitt barns uppväxt, och möjligheten att ta foton.
    Självklart ska BF berätta om sådant som UF inte rimligtvis kan veta. Men var går gränsen för UFs eget ansvar? Att åtminstone höra av sig till BF ang. lucia osv. Sådant man kan förstå kommer en viss tid varje år. Jag har kollat det där med Familjerätten, som visserligen inte är en juridisk instans men som ändå borde ha lite koll, och de menar att UF vid gemensam vårdnad har ett stort eget ansvar att ta reda på information som rör barnet. 
    Anonym (UF har ett eget ansvar) skrev 2015-12-20 10:21:01 följande:

Självklart ska BF berätta om sådant som UF inte rimligtvis kan veta. Men var går gränsen för UFs eget ansvar? Att åtminstone höra av sig till BF ang. lucia osv. Sådant man kan förstå kommer en viss tid varje år. Jag har kollat det där med Familjerätten, som visserligen inte är en juridisk instans men som ändå borde ha lite koll, och de menar att UF vid gemensam vårdnad har ett stort eget ansvar att ta reda på information som rör barnet. 

Det är vad jag också har hört..... Att umgängesföräldern har ett stort eget ansvar.... Men vad gör man när umgängesföräldern inte tycker att ansvaret är sitt egna utan att boendeföräldern ska berätta allting utan att ens göra något själv.... När umgängesföräldern tycker att informationen från boendeföräldern inte är tillräckligt detaljerad men följdfrågor aldrig ställs...

Hur ställer man sig till sånt??

Säg att man informerar om att barnet varit med i ett bråk i skolan pga att någon sagt något dumt och att det redan är löst med läraren och skolan... Det borde väl vara fullgod information??

Vill umgängesföräldern veta mer tycker jag att hen får ställa följdfrågor....

Men tänk om umgängesföräldern inte tycker det, inte tar något eget ansvar och klagar över bristen av information till alla möjliga ställen...

Vad har man egentligen för rättigheter och skyldigheter?? Jag tycker verkligen att det är en djungel.... Har någon en lagtext att länka till eller en paragraf där jag kan läsa mer....
  • Anonym (K)
    Anonym (vilse i djungeln...............) skrev 2015-12-20 13:06:53 följande:
    Det är vad jag också har hört..... Att umgängesföräldern har ett stort eget ansvar.... Men vad gör man när umgängesföräldern inte tycker att ansvaret är sitt egna utan att boendeföräldern ska berätta allting utan att ens göra något själv.... När umgängesföräldern tycker att informationen från boendeföräldern inte är tillräckligt detaljerad men följdfrågor aldrig ställs...

Hur ställer man sig till sånt??

Säg att man informerar om att barnet varit med i ett bråk i skolan pga att någon sagt något dumt och att det redan är löst med läraren och skolan... Det borde väl vara fullgod information??

Vill umgängesföräldern veta mer tycker jag att hen får ställa följdfrågor....

Men tänk om umgängesföräldern inte tycker det, inte tar något eget ansvar och klagar över bristen av information till alla möjliga ställen...

Vad har man egentligen för rättigheter och skyldigheter?? Jag tycker verkligen att det är en djungel.... Har någon en lagtext att länka till eller en paragraf där jag kan läsa mer....
    Föräldrabalken 6 kap 15§:
    Umgänge

15 § Barnet skall ha rätt till umgänge med en förälder som det inte bor tillsammans med. Umgänget kan ske genom att barnet och föräldern träffar varandra eller genom att de har annan kontakt.
       Barnets föräldrar har ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med så långt möjligt tillgodoses. Särskilt förordnade vårdnadshavare har ett motsvarande ansvar.
       Barnets vårdnadshavare har ett ansvar för att barnets behov av umgänge med någon annan som står det särskilt nära så långt möjligt tillgodoses.
       Om barnet står under vårdnad av båda föräldrarna och skall umgås med en förälder som det inte bor tillsammans med, skall den andra föräldern lämna sådana upplysningar om barnet som kan främja umgänget, om inte särskilda skäl talar mot det. Om barnet skall umgås med en förälder som inte är vårdnadshavare eller med någon annan som står barnet särskilt nära, skall upplysningar enligt första meningen lämnas av vårdnadshavaren. Lag (2006:458).

• Anonym (K)

Lagen pratar alltså bara om  upplysningar som kan främja umgänget, inget annat. Dvs om bråket i skolan inte påverkar umgänget på något sätt så behöver boendeföräldern över huvud taget inte berätta om det.

Försök sluta svara på umgängesförälderns tjafs. Varje gång hen klagar på brist på info så fråga henom var i lagen det står att du ska informera om dessa saker. Lägg bevisbördan på hen istället, det är ju hen som tycker att det är ett problem med för lite info, inte du.

Anonym (K) skrev 2015-12-20 21:32:47 följande:

Föräldrabalken 6 kap 15§:

Umgänge

15 § Barnet skall ha rätt till umgänge med en förälder som det inte bor tillsammans med. Umgänget kan ske genom att barnet och föräldern träffar varandra eller genom att de har annan kontakt.

Barnets föräldrar har ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med så långt möjligt tillgodoses. Särskilt förordnade vårdnadshavare har ett motsvarande ansvar.

Barnets vårdnadshavare har ett ansvar för att barnets behov av umgänge med någon annan som står det särskilt nära så långt möjligt tillgodoses.

Om barnet står under vårdnad av båda föräldrarna och skall umgås med en förälder som det inte bor tillsammans med, skall den andra föräldern lämna sådana upplysningar om barnet som kan främja umgänget, om inte särskilda skäl talar mot det. Om barnet skall umgås med en förälder som inte är vårdnadshavare eller med någon annan som står barnet särskilt nära, skall upplysningar enligt första meningen lämnas av vårdnadshavaren. Lag (2006:458).

Tack för det.... :)
    Anonym (K) skrev 2015-12-20 21:39:44 följande:

Lagen pratar alltså bara om  upplysningar som kan främja umgänget, inget annat. Dvs om bråket i skolan inte påverkar umgänget på något sätt så behöver boendeföräldern över huvud taget inte berätta om det.

Försök sluta svara på umgängesförälderns tjafs. Varje gång hen klagar på brist på info så fråga henom var i lagen det står att du ska informera om dessa saker. Lägg bevisbördan på hen istället, det är ju hen som tycker att det är ett problem med för lite info, inte du.

Det känns bra att ha lite på fötterna.... Känns så otrevligt med allt tjafsande överallt bara för att umgängesföräldern inte tar något eget ansvar....

Ska lyda ditt råd och fråga vart i lagtexten det står att jag ska berätta om alla småsaker.... Det utan att ens veta vad personen i fråga vill veta....

Det mesta jag informerar om rör egentligen inte umgänget alls, det händer sällan saker som påverkar umgänget... Ja mer än när tider och datum ska bestämmas eller behöver ändras pga kalas eller dylikt.. Det är mest sådana saker som bråk, utvecklingssamtal, läkarbesök, barnets mående mm som informeras om.... Ändå är det inte fullgott....

Det är nog troligtvis så att umgängesföräldern bara har ett blödande ego och måste få utlopp för det på något vis....
  • Anonym (K)
    Anonym (vilse i djungeln...............) skrev 2015-12-21 16:38:43 följande:
    Tack för det.... :)
    Anonym (K) skrev 2015-12-20 21:39:44 följande:

Det känns bra att ha lite på fötterna.... Känns så otrevligt med allt tjafsande överallt bara för att umgängesföräldern inte tar något eget ansvar....

Ska lyda ditt råd och fråga vart i lagtexten det står att jag ska berätta om alla småsaker.... Det utan att ens veta vad personen i fråga vill veta....

Det mesta jag informerar om rör egentligen inte umgänget alls, det händer sällan saker som påverkar umgänget... Ja mer än när tider och datum ska bestämmas eller behöver ändras pga kalas eller dylikt.. Det är mest sådana saker som bråk, utvecklingssamtal, läkarbesök, barnets mående mm som informeras om.... Ändå är det inte fullgott....

Det är nog troligtvis så att umgängesföräldern bara har ett blödande ego och måste få utlopp för det på något vis....
    Det låter som om det skulle vara enklare för dig att minska kontakten och informationen. Se till så att all kontakt sker via mail, bara det minskar tjafset plus att du kan skita i att läsa det som enbart är tjafs. Sedan så informerar du enbart om det sim påverkar, typ kalas på henoms tid och sjukdom/medicin. Ju mindre info desto mindre för henom att ifrågasätta.

Till alla er utom ts: Om motparten visar sunt förnuft kan man själv ha sunt förnuft och informera om en massa saker men nu verkar ts's umgängesförälder inte ha sunt förnuft och då behöver man skydda sig själv.
Svar på tråden Informationsplikt delad vårdnad.