• Anonym (Hemskt)

Väktare skämde ut mig i matbutikenoch anklagade mig för tjuv...

Dör av skamm här. Handlade förut på en matbutik som har såna här självskanningskassor. Handlade mat för 580 kr. Något gick tydligen snett snöar jag skannade in läkerol asken så den skannades inte in, vilket jag missade! Så när jag ska gå ut så vill en väktare kontrollera vad jag köpt så inte jag fuskat, och han ser då att läkerolen inte finns med på kvittot och börjar anklaga mig för tjuv högt framför alla!! Jag sa då att det måste ha blivit ett misstag eller fel i systemet för jag la ju läkerolen mot scannern men det blev väl bara nåt tekniskt strul. Jag sa då "tror du min ekonomi skulle gå under för 11 fjuttiga kronor när jag just handlat för 580 kr...sluta anklaga mig för tjuv, det låter helt galet att jag skulle vilja sno en läkerol för 11 kr när jag handlat för såhär mycket pengar".

Gud, jag skäms ihjäl.

Jag kommer aldrig mer handla på en sån snabb-självskanningskassor.

Har ni varit med om liknande?

• Svar på tråden Väktare skämde ut mig i matbutikenoch anklagade mig för tjuv...
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (M) skrev 2015-12-13 18:28:41 följande:

Vet sjutton om jag tror helt på det här. Har aldrig sett en väktare kolla av en kunds självscannade varor. Tror inte de gör de utan misstanke om snattning och då kollar de först efter att du betalat och går ut utanför kassalinjen. Däremot blir man ibland slumpmässigt utvald för kontroller av maskinen när man betalar och då kommer personalen fram och så får man ta alla varor genom kassan. Så om ts blev stoppad utanför kassalinjen av väktare hade väktaren anledning att misstänka ts.

Sant eller ej så är frågan intressant. Väktaren saknar fortfarande rätt att göra som han gjorde.

Det spelar ingen roll vad väktaren misstänker, misstanke är inte tillräckligt för gripande och att genomsöka någon annans ägodelar ingår inte i arbetet eller mandat oavsett om ett gripande sker eller ej. Väktaren gjorde fel, oavsett vad TS har gjort.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (B)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-13 18:31:33 följande:

Även om självscanning bygger på eget ansvar så förändrar det inte att väktaren gjorde fel.

Det han gjorde var inte en stickkontroll (avstämning) utan ett rent anklagande som han inte hade rätt att göra. Han saknade rätt att genomsöka varorna och att anklaga TS för stöld utan att vare sig uppsåt eller faktiskt stöld kunnat påvisas är inte ok och är inte en del i hans arbete.

En avstämning där butikspersonal (eller väktare, men det har jag aldrig sett) kontrollerar att varorna stämmer innan betalning är något helt annat än det TS utsattes för.Det TS beskriver var inte snatteri. Att systematiskt stjäla är något annat.

Väktaren gjorde i sig inget fel som stoppade och kontrollerade ts!

Det väktaren däremot gjorde fel var att anklaga ts för snatteri.
  • Anonym (B)
    Anonym (Mångabäckarsmå) skrev 2015-12-13 18:20:47 följande:

11kr om dan... Rundar vi av så ligger vi på snatteri för 3500kr per år. Fortfarande ok?

Självscanning är bra, men det gäller att vara noggrann. Själv scannade jag in en storpack kattmat när den stod på hyllan. Och där lät jag den stå... Och gick glatt hem.

Jag upptäckte förstås misstaget och gick tillbaks till butiken. Förklarade situationen för personalen, men fick betala en gång till.

Det kändes surt. Jag dubbelkollar därför alltid.

• Tecum
    Anonym (Hemskt) skrev 2015-12-13 18:13:24 följande:
    Om jag skulle stå och kontrollera så att alla varor var inskannade genom mitt kvitto skulle kön bli oändligt lång om alla gjorde så. Det fanns folk bakom mig som väntade på sin tur. Och sen undrar jag lite hur du tänker. När man köper så myclet varor för 580 kr så är det lätt att man inte exakt kan rabbla upp vad man just köpt. Lätt att minnet sviker och när man kontrollerar kvittot så tror man att det man ser på kvittot är det man har köpt. Hade jag kollat på kvittot och sett att kvittot inte räknade med en läkerolask hade jag nog glömt bort att jag ens faktiskt orkade ned den i min kundvagn. I alla fall om jag hade stått där stressad och kollat kvittot. Men väl hemma hade jag nog i lugn och ro insett att nåt måste ha förgått snett.
    Precis så är det och därför har självscanning inte slagit igenom och kommer aldrig att göra det i nuvarande form. Det är för lätt att göra misstag. Vi scannar aldrig och det verkar som att typ 80% av kunderna går i vanliga kassor. Jättebra, det skapar enkla jobb och är en inkörsport till arbetslivet för ungdomar.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (B) skrev 2015-12-13 18:34:11 följande:
    Väktaren gjorde i sig inget fel som stoppade och kontrollerade ts!

Det väktaren däremot gjorde fel var att anklaga ts för snatteri.
    Det finns ingen laga rätt för väktare att "stoppa och kontrollera" i ett fall som detta.

Man kan som väktare fråga om man får titta (även om det är vanskligt), men det finns inget lagutrymme för att kontrollera och det finns inget krav från TS (exempelvis) att gå med på en sådan kontroll.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Z91
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-13 19:45:47 följande:

Det finns ingen laga rätt för väktare att "stoppa och kontrollera" i ett fall som detta.

Man kan som väktare fråga om man får titta (även om det är vanskligt), men det finns inget lagutrymme för att kontrollera och det finns inget krav från TS (exempelvis) att gå med på en sådan kontroll.

Både väktare och butikspersonal får stoppa och kontrollera kunder för så kallad stickprovskontroll.
  • Z91
    Tecum skrev 2015-12-13 19:34:15 följande:

Precis så är det och därför har självscanning inte slagit igenom och kommer aldrig att göra det i nuvarande form. Det är för lätt att göra misstag. Vi scannar aldrig och det verkar som att typ 80% av kunderna går i vanliga kassor. Jättebra, det skapar enkla jobb och är en inkörsport till arbetslivet för ungdomar.

Håller med!

Det finns all anledning att använda vanliga kassorna istället.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Z91 skrev 2015-12-13 19:51:34 följande:
    Både väktare och butikspersonal får stoppa och kontrollera kunder för så kallad stickprovskontroll.
    Kan du hänvisa till aktuellt lagrum för denna rättighet?

Minns gärna att väktare är "envar" utöver ett utökat skydd mot angrepp i form av att det istället för misshandel handlar om våld mot tjänsteman samt rätt till viss utrustning.
  • Z91
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-13 19:56:02 följande:

Kan du hänvisa till aktuellt lagrum för denna rättighet?

Minns gärna att väktare är "envar" utöver ett utökat skydd mot angrepp i form av att det istället för misshandel handlar om våld mot tjänsteman samt rätt till viss utrustning.

Nu syftade jag inte på stickprovskontroll på kunder bara för att utan just stickprovskontroll av självscannings kunder.

Väktaren gjorde i sig inget fel som stoppade ts utan felet som väktaren gjorde var att anklaga ts för snatteri.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Z91 skrev 2015-12-13 20:00:29 följande:
    Nu syftade jag inte på stickprovskontroll på kunder bara för att utan just stickprovskontroll av självscannings kunder.

Väktaren gjorde i sig inget fel som stoppade ts utan felet som väktaren gjorde var att anklaga ts för snatteri.
    Väktaren gjorde fel när han stoppade TS och ville gå igenom varorna. Det är förstås tillåtet att fråga men TS hade kunnat vägra och väktaren hade inte kunna göra något överhuvudtaget om TS valt att gå därifrån.

Den rätt som finns för väktare och butikspersonal att kontrollera självscanningskunder finns innanför kassaspärren, inte utanför. Det regleras i avtalet och vanligen kallas detta för avstämning. När kunden gått utanför denna spärr har ägarförhållandet ändrats och det finns ingen som helst rätt att göra någon kontroll alls. Vill du påstå det så får du hänvisa till lagrum för detta.

Det är en liknande men omvänd situation som när en väktare inne i en butik griper någon som stoppat på sig en chokladkaka. Inte heller det finns det laga stöd för utan snatteriet måste fullbordas genom att förövaren passerar betalningsmöjligheten.
Svar på tråden Väktare skämde ut mig i matbutikenoch anklagade mig för tjuv...