• Anonym (Hemskt)

Väktare skämde ut mig i matbutikenoch anklagade mig för tjuv...

Dör av skamm här. Handlade förut på en matbutik som har såna här självskanningskassor. Handlade mat för 580 kr. Något gick tydligen snett snöar jag skannade in läkerol asken så den skannades inte in, vilket jag missade! Så när jag ska gå ut så vill en väktare kontrollera vad jag köpt så inte jag fuskat, och han ser då att läkerolen inte finns med på kvittot och börjar anklaga mig för tjuv högt framför alla!! Jag sa då att det måste ha blivit ett misstag eller fel i systemet för jag la ju läkerolen mot scannern men det blev väl bara nåt tekniskt strul. Jag sa då "tror du min ekonomi skulle gå under för 11 fjuttiga kronor när jag just handlat för 580 kr...sluta anklaga mig för tjuv, det låter helt galet att jag skulle vilja sno en läkerol för 11 kr när jag handlat för såhär mycket pengar".

Gud, jag skäms ihjäl.

Jag kommer aldrig mer handla på en sån snabb-självskanningskassor.

Har ni varit med om liknande?

• Svar på tråden Väktare skämde ut mig i matbutikenoch anklagade mig för tjuv...
  • Z91
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-13 21:10:50 följande:

Då föreslår jag, återigen, att du hänvisar till det lagrum du vill åberopa.

Eller i varje fall förtydligar var, när och hur denna rätt att utföra stickprovskontroller finns. Att stickprovskontroller kan göras inne i butiken är givet (så kallade avstämningar). Att stickprovskontroller inte kan göras utanför butiken är också det uppenbart för den som har koll på vad lagen säger och vilka rättigheter väktare har.

Att du inte vill eller kan göra detta är ganska talande.

Jag kommer inte att ödsla mer tid på denna tråd som saknar substans för trohetsvärde!

Hejdå!!
  • Z91
    nuharjagbytt skrev 2015-12-13 21:12:01 följande:

Det finns två typer av självskanning i affärer. Dels den när man har med sig en handskanner hela tiden man handlar och sedan checkar ut. Dels en där kunden skannar själv i en speciell kassa i kassalinjen. Jag tolkar det som att det är den sistnämnda som TS menar. Diskussionen går dock runt det första alternativet som är det vanligast att man menar när man pratar om självskanning.

TS får rätta mig om jag har fel men detta är min tolkning. Hon har handlat som vanligt och sedan valt snabbkassa där man skannar själv. Såna kassor är ofta samlade sex stycken med en grind ut där det står en vakt. Vakten har stoppat henne när hon gick ut så det är inte en avstämning det handlar om.

Vill påpeka att jag också tycker vakten gjorde fel. Han kunde skött det mycket smidigare.

Jag tror också att det är det sistnämnda.

Om det var det sistnämnda så gjorde inte väktaren fel som stoppade ts- även om väktaren hade kunnat sköta det snyggare.
  • Z91

Det finns två typer av självskanning i affärer. Dels den när man har med sig en handskanner hela tiden man handlar och sedan checkar ut. Dels en där kunden skannar själv i en speciell kassa i kassalinjen. Jag tolkar det som att det är den sistnämnda som TS menar. Diskussionen går dock runt det första alternativet som är det vanligast att man menar när man pratar om självskanning.

TS får rätta mig om jag har fel men detta är min tolkning. Hon har handlat som vanligt och sedan valt snabbkassa där man skannar själv. Såna kassor är ofta samlade sex stycken med en grind ut där det står en vakt. Vakten har stoppat henne när hon gick ut så det är inte en avstämning det handlar om.

Vill påpeka att jag också tycker vakten gjorde fel. Han kunde skött det mycket smidigare.

Det enda som i sånt fall finns att anmärka på var sättet som vakten stoppade ts på.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Z91 skrev 2015-12-13 21:12:17 följande:
    Jag kommer inte att ödsla mer tid på denna tråd som saknar substans för trohetsvärde!

Hejdå!!
    Tråkigt, det är som sagt inte trådens trovärdighet som diskuteras utan substanslösa påståenden gjorda från ditt håll. Men ha en bra kväll!

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Då kommer vi till en intressant situation. TS har ju redan betalat för sina saker, alltså har ägarförhållandet förändrats. Rimligen borde det då fortfarande inte finnas någon rätt för väktaren att stoppa någon för en kontroll. Att hon inte passerat ut genom grindarna borde inte förändra något alls. Det är som att postera en väktare vid utgången.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • nuharjagbytt
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-13 21:23:30 följande:

Då kommer vi till en intressant situation. TS har ju redan betalat för sina saker, alltså har ägarförhållandet förändrats. Rimligen borde det då fortfarande inte finnas någon rätt för väktaren att stoppa någon för en kontroll. Att hon inte passerat ut genom grindarna borde inte förändra något alls. Det är som att postera en väktare vid utgången.

Jag menar att hon har passerat genom grinden. Jag jämställer det med att ha gått ifrån en vanlig kassa och då får väl de stoppa om de misstänker något?
  • guinevere
    nuharjagbytt skrev 2015-12-13 22:08:49 följande:
    Jag menar att hon har passerat genom grinden. Jag jämställer det med att ha gått ifrån en vanlig kassa och då får väl de stoppa om de misstänker något?
    En butikskontrollant får bara gripa (envarsingripande) om de sett någon ta något och sedan inte släppt personen med blicken hela vägen tills personen passerat sista betalningstillfälle.
  • Z91
    nuharjagbytt skrev 2015-12-13 22:08:49 följande:

Ja,självklart får en kund som har påvisats att inte ha betalat för alla sina varor stoppas av väktare,butikspersonal eller butikskontrollant!

Annars blir det ju inte rättvist.
  • nuharjagbytt
    guinevere skrev 2015-12-13 22:45:45 följande:

En butikskontrollant får bara gripa (envarsingripande) om de sett någon ta något och sedan inte släppt personen med blicken hela vägen tills personen passerat sista betalningstillfälle.

Ja och så kan vara om väktaren såg att läkerol asken aldrig blev skannad. I detta fallet ska det räcka med att se att asken flyttades från korgen till påsen utan att den blir betald.
  • Z91
    nuharjagbytt skrev 2015-12-13 23:10:32 följande:

Ja och så kan vara om väktaren såg att läkerol asken aldrig blev skannad. I detta fallet ska det räcka med att se att asken flyttades från korgen till påsen utan att den blir betald.

Precis!
Svar på tråden Väktare skämde ut mig i matbutikenoch anklagade mig för tjuv...