• Goodwillhunt

IQ test samt resultat, vad är bra?

Hejsan!

Jag är så så så så trött på mig själv! Lilla rösten i mitt huvud har tjatat på mig i Ca 2 år och är börjar bli så trött på mig själv! Vill skrika KÄFTEN!!

En man på 20 vintrar och äntligen efter 2 års IQ testande får jag reda på att jag ligger runt (130). 

Har gjort RIKTIGT MÅNGA TESTER UNDER DESSA 2 ÅREN!!!!

JAG VILL INTE GÖRA FLER MERA!!!!!!!!!!!

Har fått IQ 140 på många tester men jag fick 126 nyss, bland det sämsta jag fått på sidan www.cogn-iq.org/

Vad anser ni vara bra? Hur högt IQ tycker ni är okej? Jag stortrivs med 130, vill varken säga högre eller lägre för nu får det VARA NOG! 

• Svar på tråden IQ test samt resultat, vad är bra?
  • Goodwillhunt
    Liten ekorre skrev 2015-12-14 10:16:52 följande:

Och vad då vilket iq som är ok? Det man har är självklart, oavsett hur högt eller lågt det är.

Hade du lägre resultat på testen för två år sen eller varför har du fortsatt testa dig?

Det var i princip samma resultat hela tiden. Tyckte att det var kul det var därför. Men nu orkar jag inte mer med sånt.
  • Goodwillhunt
    Liten ekorre skrev 2015-12-14 10:16:52 följande:

Och vad då vilket iq som är ok? Det man har är självklart, oavsett hur högt eller lågt det är.

Hade du lägre resultat på testen för två år sen eller varför har du fortsatt testa dig?

Om du har tid senare så kanske du vill ta testen? Du kommer säkert få lite lägre än mensas resultat på den. Kanske lite, den är strikt.
  • Flisan79

Vad spelar det för roll? Bara iq säger ju ingenting. Kan du använda ditt höga iq i praktiken? Har det hjälpt dig i livet?

Att ha högt iq ger ingenting om du inte samtidigt har tex väldigt bra minne, läshuvud, högt EQ eller liknande.

Vem är "smartast"? Den med högt iq eller den med fotografiskt minne? Eller den mest allmänbildade?
    I allmänhet uppfattas nog den mest allmänbildade som "smartast" men samme person behöver inte ha högt iq alls. För att lära behövs inte "problemlösning".

• Goodwillhunt
    Flisan79 skrev 2015-12-14 11:28:29 följande:

Vad spelar det för roll? Bara iq säger ju ingenting. Kan du använda ditt höga iq i praktiken? Har det hjälpt dig i livet?

Att ha högt iq ger ingenting om du inte samtidigt har tex väldigt bra minne, läshuvud, högt EQ eller liknande.

Vem är "smartast"? Den med högt iq eller den med fotografiskt minne? Eller den mest allmänbildade?

I allmänhet uppfattas nog den mest allmänbildade som "smartast" men samme person behöver inte ha högt iq alls. För att lära behövs inte "problemlösning".

Jag har bra minne, jag brukar kunna läsa texter ur huvudet efter att ha läst texten 2 ggr, kan se texten ur pappret så som när jag läste. Men ibland blir det suddigt.

Jag har asperger men har faktiskt för bra EQ då man lätt kan improvisera det men eftersom att jag har asperger så känner jag inte mycket behov av att vara med massa folk, så brukar medvetet inte umgås med folk ofta då jag gillar ensamtid.

Min kompis är världens smartaste, han har iq på 232 i samma skala sol Mensa Sverige. Men han kan tyvärr inte använda sin kapacitet då han är nästan förlamad av för högt iq.
  • Goodwillhunt
    Goodwillhunt skrev 2015-12-14 12:40:00 följande:

Jag har bra minne, jag brukar kunna läsa texter ur huvudet efter att ha läst texten 2 ggr, kan se texten ur pappret så som när jag läste. Men ibland blir det suddigt.

Jag har asperger men har faktiskt för bra EQ då man lätt kan improvisera det men eftersom att jag har asperger så känner jag inte mycket behov av att vara med massa folk, så brukar medvetet inte umgås med folk ofta då jag gillar ensamtid.

Min kompis är världens smartaste, han har iq på 232 i samma skala sol Mensa Sverige. Men han kan tyvärr inte använda sin kapacitet då han är nästan förlamad av för högt iq.

Men jag är okej smart, inte mycket. Det är lagomsmart.
  • Jag är bara jag

Man kan vara hur intelligent som helst, men ändå en idiot rent personligen så vad säger ett sånt test? Ingenting!

• Anghammarad
    Goodwillhunt skrev 2015-12-14 12:40:00 följande:
    Jag har asperger (...)
    Det märks inte...
  • Aniiee

I princip alla test på internet lägger de till 15 eller mer på, för att folk ska bli glada. Det är så de får mer trafik till sina sidor. Om man inte ligger väldigt högt från börja, då, för ofta har de även ett maxtak på 135, så det kan även bli skevt åt det håller. Den skalan de flesta läkare/psykologer använder (Weschler) går dock bara till 140, så har man mer än så får man oftast bara "mer än 140". En del påstår att det är helt omöjligt att mäta över 150 på

SD står för Standar deviation, och är inte något IQ-test, utan det är normalskalan över hela befolkningen, DVS normal IQ är 100 SD15 (eller mellan 85 och 115). 

Högsta IQ någonsin uppmätt på en levande person i Sverige (alltså, någon född efter IQ-testen uppfanns) är Andreas Gunnarssons 235, men han tror inte ens själv på det resultatet, och precis som de flesta med extremt hög IQ ("extremt" hög IQ får man tillräkna sig redan om man platsar i Prometheus society, btw) är han rejält ödmjuk om sin intelligenskvot och är skeptisk mot IQ-test över lag. Han poängterar själv att så hög IQ egentligen inte går att mäta i siffror. 

Att TS skulle känna honom finner jag dock för osannolikt...... men visst är det möjligt. Att han, så aktiv som han är, skulle vara "förlamad av sin egen IQ" talar väl för sanningshalten i det uttalandet från TS.

TS, jag slår dig i IQ. Jag "slår" dig även i att ha Asperger. Dock slår du mig i "ödmjukhet".

Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Goodwillhunt
    Aniiee skrev 2015-12-14 16:23:36 följande:

I princip alla test på internet lägger de till 15 eller mer på, för att folk ska bli glada. Det är så de får mer trafik till sina sidor. Om man inte ligger väldigt högt från börja, då, för ofta har de även ett maxtak på 135, så det kan även bli skevt åt det håller. Den skalan de flesta läkare/psykologer använder (Weschler) går dock bara till 140, så har man mer än så får man oftast bara "mer än 140". En del påstår att det är helt omöjligt att mäta över 150 på

SD står för Standar deviation, och är inte något IQ-test, utan det är normalskalan över hela befolkningen, DVS normal IQ är 100 SD15 (eller mellan 85 och 115). 

Högsta IQ någonsin uppmätt på en levande person i Sverige (alltså, någon född efter IQ-testen uppfanns) är Andreas Gunnarssons 235, men han tror inte ens själv på det resultatet, och precis som de flesta med extremt hög IQ ("extremt" hög IQ får man tillräkna sig redan om man platsar i Prometheus society, btw) är han rejält ödmjuk om sin intelligenskvot och är skeptisk mot IQ-test över lag. Han poängterar själv att så hög IQ egentligen inte går att mäta i siffror. 

Att TS skulle känna honom finner jag dock för osannolikt...... men visst är det möjligt. Att han, så aktiv som han är, skulle vara "förlamad av sin egen IQ" talar väl för sanningshalten i det uttalandet från TS.

TS, jag slår dig i IQ. Jag "slår" dig även i att ha Asperger. Dock slår du mig i "ödmjukhet".

Tror ej du verkar vara så intelligent då du bara svamlar och saknar verklighetsuppfattning, är du ett barn eller vadå "slår dig på iq"? Tror du att det är konkurrens här? Bara det säger mycket om dig.

Ta testen jag länkade och sluta svamla, skriv vad du fick och var glad över det och sluta gråt.

Har fått 150 på ett visst antal test men jag går inte på det resultaten, du verkar vara den som tror på bästa resultaten med den inställningen. Samt ingen är intelligentare. Framför min kompis är jag riktigt dim men jag är smart nog att inse det, men du verkar inte vara tillräckligt smart för att inse dina nackdelar. Självklart kan man tro man är bäst när man håller det för sig själv, men det är knappast så grabben. Jag är 20 år gammal med den inställningen, hur gammal är du för att förstå det jag säger?

Vakna upp förfan.
Svar på tråden IQ test samt resultat, vad är bra?