• Goodwillhunt

IQ test samt resultat, vad är bra?

Hejsan!

Jag är så så så så trött på mig själv! Lilla rösten i mitt huvud har tjatat på mig i Ca 2 år och är börjar bli så trött på mig själv! Vill skrika KÄFTEN!!

En man på 20 vintrar och äntligen efter 2 års IQ testande får jag reda på att jag ligger runt (130). 

Har gjort RIKTIGT MÅNGA TESTER UNDER DESSA 2 ÅREN!!!!

JAG VILL INTE GÖRA FLER MERA!!!!!!!!!!!

Har fått IQ 140 på många tester men jag fick 126 nyss, bland det sämsta jag fått på sidan www.cogn-iq.org/

Vad anser ni vara bra? Hur högt IQ tycker ni är okej? Jag stortrivs med 130, vill varken säga högre eller lägre för nu får det VARA NOG! 

• Svar på tråden IQ test samt resultat, vad är bra?
  • Email

Beror på vilken skala du använder.... Med dagens mest använda skala räknas väl 100 som medelintelligens MEN man ska inte göra om testerna, då man tränar upp sin förmåga ... Så du har sannolikt fått ett falskt högre värde

• Jw83

IQ test från internet säger ingenting om intelligensen. Internettest ger oftast ett mycket bättre resultat än vad som är realistiskt. Detta eftersom att internetsidorna vill att användarna ska må bra av deras test och vilja göra dom igen.

Dessutom så bör man aldrig göra mer än en intelligensutredning under en två års tid, för annars blir testet missvisande. Ett riktigt iq test genomförs av bland annat psykologer och är mer än ett test. Det är en helt utredning med flera små delmoment.

Exempelvis så hade jag en särskoleelev med en tydlig utvecklingsstörning ( iq under 70). Denne elev hittade ett internettest som visade på en iq på 110...

• Goodwillhunt
    Jw83 skrev 2015-12-14 04:31:02 följande:

IQ test från internet säger ingenting om intelligensen. Internettest ger oftast ett mycket bättre resultat än vad som är realistiskt. Detta eftersom att internetsidorna vill att användarna ska må bra av deras test och vilja göra dom igen.

Dessutom så bör man aldrig göra mer än en intelligensutredning under en två års tid, för annars blir testet missvisande. Ett riktigt iq test genomförs av bland annat psykologer och är mer än ett test. Det är en helt utredning med flera små delmoment.

Exempelvis så hade jag en särskoleelev med en tydlig utvecklingsstörning ( iq under 70). Denne elev hittade ett internettest som visade på en iq på 110...

Wow vilka folieattar det finns på familjen liv, ni vill verkligen inte tänka ni vill bara gå på okunskap?
  • Goodwillhunt
    Email skrev 2015-12-14 03:51:15 följande:

Beror på vilken skala du använder.... Med dagens mest använda skala räknas väl 100 som medelintelligens MEN man ska inte göra om testerna, då man tränar upp sin förmåga ... Så du har sannolikt fått ett falskt högre värde

Hur kan man träna upp sin förmåga?? Kan man få längre kuk av att mäta den?

Du vet inte ens vad skalan heter visst, sd 15. Ja precis, denna test som är länkad är förmodligen bättre än iq test hos Mensa.
  • Liten ekorre
    Goodwillhunt skrev 2015-12-14 10:06:24 följande:
    Wow vilka folieattar det finns på familjen liv, ni vill verkligen inte tänka ni vill bara gå på okunskap?
    De säger bara sanningen. Gör mensas övervakade test istället, så får du svart på vitt.

Själv får jag över 130 på internettest, men på mensas har jag bara fått 119.
  • Goodwillhunt
    Liten ekorre skrev 2015-12-14 10:12:44 följande:

De säger bara sanningen. Gör mensas övervakade test istället, så får du svart på vitt.

Själv får jag över 130 på internettest, men på mensas har jag bara fått 119.

Själv får jag 140 på internet och runt 130 på liknande tester? Det är samma värde om du ser?

Prova länken jag skickade så inser du att det är samma som Mensa, den är mycket strikt och väldesignad. Många har tagit den det är därför.
  • Liten ekorre
    Goodwillhunt skrev 2015-12-14 00:47:44 följande:

Hejsan!

Jag är så så så så trött på mig själv! Lilla rösten i mitt huvud har tjatat på mig i Ca 2 år och är börjar bli så trött på mig själv! Vill skrika KÄFTEN!!

En man på 20 vintrar och äntligen efter 2 års IQ testande får jag reda på att jag ligger runt (130). 

Har gjort RIKTIGT MÅNGA TESTER UNDER DESSA 2 ÅREN!!!!

JAG VILL INTE GÖRA FLER MERA!!!!!!!!!!!

Har fått IQ 140 på många tester men jag fick 126 nyss, bland det sämsta jag fått på sidan www.cogn-iq.org/

Vad anser ni vara bra? Hur högt IQ tycker ni är okej? Jag stortrivs med 130, vill varken säga högre eller lägre för nu får det VARA NOG! 

Och vad då vilket iq som är ok? Det man har är självklart, oavsett hur högt eller lågt det är.

Hade du lägre resultat på testen för två år sen eller varför har du fortsatt testa dig?
  • Jw83
    Goodwillhunt skrev 2015-12-14 10:06:24 följande:

Är vi "folieattar" på "familjen liv" för att vi vägrar gå efter någons påhittade internettester och istället går efter dom test som är godkända och har väldokumenterade resultat?

Jag trodde att definitionen av "folieattar" var just personer som tror på allt dom läser på nätet och som vägrar tro på vetenskaplig fakta.
  • fashionguy

100 i IQ är väl medelvärdet för en svensk. Allt där ovan borde man vara nöjd med. Finns ju olika grafer där man kan se vilken percintil man tillhör, för att få ett bättre hum :)

• Goodwillhunt
    Jw83 skrev 2015-12-14 10:20:52 följande:

Är vi "folieattar" på "familjen liv" för att vi vägrar gå efter någons påhittade internettester och istället går efter dom test som är godkända och har väldokumenterade resultat?

Jag trodde att definitionen av "folieattar" var just personer som tror på allt dom läser på nätet och som vägrar tro på vetenskaplig fakta.

PRECIS!!!! NI ÄR RIKTIGA FOLIEATTAR! !!! Ni tänker inte ens 1 sekund för er själva! Hur är det möjligt i hela världen att 20 minuters test kan vara säkrare än 2 års testande?!! Därför skrattar jag rakt i ditt ansikte för att du tror på skitsnack för att det är "certifierad skitsnack". DÄRFÖR!!!!!
Svar på tråden IQ test samt resultat, vad är bra?