• Claara

Hur löser ni inrednings"konflikter"?

Sambon och jag har helt olika smak på inredning vilket ställer till det och eftersom båda är envisa har det lett till att inget alls blivit gjort i inredningsväg här hemma och att jag vantrivs i mitt eget hem. Till saken hör att min sambo inte har känsla alls för att inreda, det ska vara praktiskt, mycket ikea-ek och tavlor med tryck. Som det var populärt att inreda för 10-15 år sen. Han är också en samlare, gamla suvenirer och prydnader från barndomen finns i hela lägenheten. Tanken på att bo såhär gör att jag sönder inombords. Jag älskar inredning, läser inredningsmagasin och bloggar, besöker loppisar och mässor. Detta är alltså ett intresse för mig men som jag inte får utlopp för eller tilltro från min pojkvän att få ansvara för. Min fråga är om någon varit i liknande situation och om ni har tips på hur vi ska kunna lösa detta som blivit ett stort problem i vårt förhållande.

• Svar på tråden Hur löser ni inrednings"konflikter"?
  • elyse

En bestämmer möbler, en annan "småprylar".

• Dexter dot com

Ska båda trivas måste ju båda få bestämma så ta varsitt rum där den andra inte får lägga sig i eller så får ni kompromissa helt enkelt. Ska han ha den där fula fåtöljen så får du välja tavlor tex.

• Anonym (Suck)

RELATERAR!!!!!

Min man är praktisk och ekonomisk. Är det inte trasigt ska det inte bytas ut. Dessutom har han dålig smak. Han är dessutom inte intresserad av inredning men ska ändå sätta käppar i hjulet för mig.

Vårt vardagsrum är ikea-ek och jag dör inombords.

Hur man löser det? Jag vet inte.

• Anonym (K)

Jag och min sambo har väldigt sällan det problemet. Generellt så fixar jag med inredningen och han all teknik, men vi diskuterar såklart med varandra så att båda är nöjda. Sedan har jag samlat på mig massor av prydnadssaker och tavlor medan han knappt hade några när vi flyttade ihop och sällan vill köpa nya, så det är ändå mest mina grejor vi har vad gäller inredning, medan jag inte bryr mig så mycket om teknik sålänge den funkar, så där har han valt i princip allt.

Jag tror att det viktigaste är att kompromissa när man tycker olika. Exempelvis har min sambo sedan tidigare några tavlor som jag inte tycker är fula, men ganska tråkiga och jag hade inte valt dem. Men så tänker jag att jag har fått välja nästan alla andra tavlor så då känns det bara rätt att han får välja de få han faktiskt vill välja också. Sedan händer det att jag tycker att någon inredningsdetalj är fin och vill köpa den men så gillar inte min sambo den alls och då kan jag oftast hitta något annat istället som båda gillar. Och samma på båda håll med andra saker, både estetiska och praktiska.

• Smecker

Intressant frågeställning. Vem har rätt att trivas i det gemensamma hemmet?

Vad ni egentligen undrar är "Hur skall jag få min pojkvän/sambo/make att låta mig go bananas med inredningen OCH tvinga honom att tycka om det också?" vilket tyder på bristande respekt för er respektives autonomi. Är era respektive renoveringsprojekt, precis som vardagsrummet? "Alltså, han är perfekt som han är och jag älskar honom massor, MEN...."

Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Claara
    Anonym (Suck) skrev 2015-12-14 09:06:16 följande:

RELATERAR!!!!!

Min man är praktisk och ekonomisk. Är det inte trasigt ska det inte bytas ut. Dessutom har han dålig smak. Han är dessutom inte intresserad av inredning men ska ändå sätta käppar i hjulet för mig.

Vårt vardagsrum är ikea-ek och jag dör inombords.

Hur man löser det? Jag vet inte.

Precis så är min sambo också, ekonomisk och praktisk så det driver mig till vansinne. Vi kan inte ens ha en lampa som hänger ner lite i sovrummet "för då kan den stötas till när man rister lakanen". Vet inte om jag överreagerar som gör det till en stor grej men det är både frustrerande och sårande att han inte ser hur viktigt det är för mig att få pyssla om och fixa hemkänsla och särskilt när han själv inte har det intresset. En annan grej vore det om han faktiskt var inredningsintresserad.
  • Claara
    Smecker skrev 2015-12-14 10:38:12 följande:

Intressant frågeställning. Vem har rätt att trivas i det gemensamma hemmet?

Vad ni egentligen undrar är "Hur skall jag få min pojkvän/sambo/make att låta mig go bananas med inredningen OCH tvinga honom att tycka om det också?" vilket tyder på bristande respekt för er respektives autonomi. Är era respektive renoveringsprojekt, precis som vardagsrummet? "Alltså, han är perfekt som han är och jag älskar honom massor, MEN...."

Fast inte riktigt vad det handlar om. Du har rätt i att jag helst hade gått bananas med inredningen därför att det är något jag kan, tycker är kul och viktigt. Sen inser även jag att man måste komprimissa eller åtminstone vill jag inte köra över min sambo när han säger nej. Vilket han gör till det mesta utom sina egna förslag. Jag ger honom fullt förtroende inom det han kan och är bra på som bilen och sparande t ex. Eftersom han tycker matlagning är kul har jag inga invändningar mot att han går bananas i köket fast han inte är något vidare bra på det.
  • Claara
    Anonym (K) skrev 2015-12-14 10:29:57 följande:

Jag och min sambo har väldigt sällan det problemet. Generellt så fixar jag med inredningen och han all teknik, men vi diskuterar såklart med varandra så att båda är nöjda. Sedan har jag samlat på mig massor av prydnadssaker och tavlor medan han knappt hade några när vi flyttade ihop och sällan vill köpa nya, så det är ändå mest mina grejor vi har vad gäller inredning, medan jag inte bryr mig så mycket om teknik sålänge den funkar, så där har han valt i princip allt.

Jag tror att det viktigaste är att kompromissa när man tycker olika. Exempelvis har min sambo sedan tidigare några tavlor som jag inte tycker är fula, men ganska tråkiga och jag hade inte valt dem. Men så tänker jag att jag har fått välja nästan alla andra tavlor så då känns det bara rätt att han får välja de få han faktiskt vill välja också. Sedan händer det att jag tycker att någon inredningsdetalj är fin och vill köpa den men så gillar inte min sambo den alls och då kan jag oftast hitta något annat istället som båda gillar. Och samma på båda håll med andra saker, både estetiska och praktiska.

Så hade jag velat ha det! Man kompletterar helt enkelt varandra genom att respektive person gör det den kan bäst och båda har vetorätt och respekterar varandra. Som exempel skulle jag kanske velat ha mer "romantiska" inredningsinslag om jag bodde ensam men av respekt för honom skulle jag inte inreda vårt hem på det sättet.
  • Smecker
    Claara skrev 2015-12-15 00:35:22 följande:

Fast inte riktigt vad det handlar om. Du har rätt i att jag helst hade gått bananas med inredningen därför att det är något jag kan, tycker är kul och viktigt. Sen inser även jag att man måste komprimissa eller åtminstone vill jag inte köra över min sambo när han säger nej. Vilket han gör till det mesta utom sina egna förslag. Jag ger honom fullt förtroende inom det han kan och är bra på som bilen och sparande t ex. Eftersom han tycker matlagning är kul har jag inga invändningar mot att han går bananas i köket fast han inte är något vidare bra på det.

Om du frågar din sambo ifall matlagning är något han kan, tycker är kul och viktigt, vad tror du att han svarar?

Om du nu respekterar din sambos autonomi så tycker jag att du skall ta ett förutsättningslöst samtal med honom. Förklara att du vantrivs med att bo i ert hem och att du önskar att ha mer inflytande över inredningen. Om det skall bli ett förutsättningslöst samtal så måste du inse att du inte har rätt eller möjlighet att förändra någon annan människa än dig själv, all förändring måste komma inifrån. Och att det där är en person som du valde att inleda en relation med och flytta ihop med, precis som han är, och inte som du önskade att han skulle vara.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • riboflavin

Jag tror att många såna här konflikter skulle lösa sig om var och en betalade för det de ville ha. Ser hos många bekanta att den inredningsointresserade inte gärna lägger 20 000 extra för en designersoffa eller ett danskt matbord...

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Hur löser ni inrednings"konflikter"?