• Lindybelindy

Kroppen efter förlossning

Hej svejs först vill jag inte höra svar i stil med "man har ju fött ett barn var nöjd över kroppen som den är osv" jag mår inte så dåligt över min kropp och jag är otroligt tacksam över mina två barn och otroligt tacksam över att jag mår bra och mina barn mår bra. Men jag är en kvinna som är 1.60 lång. Har alltid vägt runt 55 kg och jag är i stora hela en liten människa. Har aldrig tränat eller behövt tänka över vad jag äter. Fick mitt första barn gick upp cirka 20kg och gick ned allt på 2 månader. Utan att anstränga mig. Magen och kroppen i huvud taget var precis som innan. Nu fick jag mitt andra barn för snart 5 månader sen och gick upp 25 kg med honom. Klart jag fått bristningar här och var och mina bröst är små och hänger men det stör mig inte. Däremot är det min mage och vikten. Jag har knappt gått ned denna gång. Jag räknas som överviktig nu och kan inte få på mina byxor. Magen hänger dessutom. Har magmuskler under med fett över. För mig blir det här lite som en chock. Går det att träna? Hur han ni andra som är små och smala i vanliga fall gjort? Är det fort tidigt efter förlossning och kan gå tillbaka ? Vägde 55kg innan första barnet. 55 kg cirka 3 månader efter. Så jag har inte legat pluss några kilon med denna graviditetet. Och jag har inte delade magmuskler. Har ej ammat heller. Jag är inte ytlig men klart jag vill känna mig någorlunda nöja med kroppen. Även fast jag är tacksam över mina små och vad min kära kropp klarat av. Tacksam för svar.

• Svar på tråden Kroppen efter förlossning
  • Flisan79

Det är ofta svårare att gå ner efter andra, tredje barnet osv. Dels blir man äldre och dels...ja det bara verkar sitta hårdare.

Efter min första var det som för dig. På 3 mån hade jag gått ner allt utan att lyfta ett finger.
    Tvåan däremot var en annan femma. Gick upp 23 och ner ca 9, sen var det stopp. Men....det går ändå. Jag fick helt enkelt göra som alla andra som vill gå ner, dvs kämpa. Jag körde matdagboken.se och gick långa barnvagnspromenader varje dag. Tog ca 9 mån från att jag började räkna kcal.

Barn 3 var jag mer förberedd. Lät mig själv inte gå upp fullt så mycket eftersom att jag visste hur jobbigt det skulle bli. För ärligt, efter att det gick så lätt med första så överåt jag nog en hel del med tvåan med baktanken att det fixar sig ju sen.
    Trots bara 16 kg plus fick jag ändå kämpa för att komma ner.

Kroppen är iaf idag inte värre än efter första.

• Mooomin

Det kan ta tid för magmusklerna att dra ihop sig igen. De har varit uttöjda över en lång tid, de måste få hitta tillbaka till sin plats, samt att hjärnan måste "programmera om" att magmusklerna faktiskt ska sitta långt in mot kroppen och inte så långt ut som de har suttit under graviditeten.. Gör stabiliseringsövningar för magmusklerna (och bäckenbotten). Och som någon redan skrev, det kan vara svårare för kroppen efter andra barnet...

Lägg om din kost lite, jag räknar kalorier och går ner ca 0,5-1kg/veckan.

• cosinus

Första är en baggis att komma i form efter. De senare är betydligt värre.

Nu har jag inte alls gått upp så mycket, 9 kg per barn men fått kämpa mer och mer för varje för att komma tillbaka.

Men jodå, det går. Nu är ju din yngsta så liten så jag hade av ren bekvämlighet satsat mycket på hemmaövningar. Plankan t ex är bra för att få magen att dra ihop sig, prommenader och vara noga med kosten. Det är grymt lätt att äta hemma bara för att kylen är nära. Finns inga mirakelkurer men när man känner att det börjar röra sig åt rätt håll är det roligare att fortsätta.

• Mooomin

Man ska helst inte starta med plankan efter förlossning! Det är en såpass tung muskelövning som gör att de ytliga magmusklerna hoppar in och hjälper till. Man vill gärna aktivera de djupa musklerna som varit så uttöjda och inaktiva, man vill få hjärnan/kroppen att börja hitta dom igen istället för att kompensera med de ytliga magmusklerna.. Därför brukar man börja med något som kallas "nerv-muskelträning", dvs övningar för att hitta och stärka de inre magmusklerna, och att få hjärnan att vilja ha dom intill kroppen igen. Ts, ladda ner Appen "mamma-mage", den är bra, där ger de exempel på lämpliga magövningar efter en förlossning. Undvik plankan, situps, sid-crunches, armhävningar osv i början.

cosinus skrev 2015-12-14 22:39:29 följande:

Första är en baggis att komma i form efter. De senare är betydligt värre.

Nu har jag inte alls gått upp så mycket, 9 kg per barn men fått kämpa mer och mer för varje för att komma tillbaka.

Men jodå, det går. Nu är ju din yngsta så liten så jag hade av ren bekvämlighet satsat mycket på hemmaövningar. Plankan t ex är bra för att få magen att dra ihop sig, prommenader och vara noga med kosten. Det är grymt lätt att äta hemma bara för att kylen är nära. Finns inga mirakelkurer men när man känner att det börjar röra sig åt rätt håll är det roligare att fortsätta.

Svar på tråden Kroppen efter förlossning