• tikki masala

Vad kostar er uppvärmning?

Bor i ett hus på 130kvm. För Oktober månad kostade det 270kr och i november kostade det 650kr. 

Men fram tills nu då så har det ju ändå varit på plus kanten så det har inte vart så kallt. Vad betalar ni i uppvärmning? (Oavsett uppvärmningssätt)

• Svar på tråden Vad kostar er uppvärmning?
  • MoLsMamma

148 kvm villa. Varierar väldigt men november betalade vi ca 2500 (eluppvärmt + braskamin). Hushållselen och snitt på vedkostad är inräknat i summan.

Hur kan ni ha så billigt? Vad har ni för uppvärmning?

• Jw83

Bostadshus på ca 300kvm och stallbyggnaderna på kanske 500 kvm. Värmer upp huset till 20-21 och halva stallbyggnaden till ca 15. Betalar drivmedel och maskiner. Kanske 200kr/månaden utslaget. Har egen skog och eldar med ved.

Tidigare hyrde jag en dåligt isolerad villa på 90 kvm med eluppvärmning och luftvarmepump Det kunde gå på runt 3-4000/månaden när det var som kallast.

• jps

Värmer ca. 300 kvm (hus + garage) med jordvärmepump, det drar ca. 17.000 kWh per år inkl. hushållsel och varmvatten.
    Innan värmepumpen låg vi på 35.000 kWh per år med direktverkande el.

I och med att vi har två tonårsbarn misstänker jag att varmvattnet faktiskt är det som kostar mest att producera..

• riboflavin

Vi har också bergvärme, men det är lite svårt att veta hur mycket just uppvärmningen kostar eftersom kostnaden ligger på elräkningarna, men jag använder mellanskillnaden mellan elkostnaden under sommarmånaderna och vår/höst/vintermånaderna som ungefärligt mått på kostnad för uppvärmningen. Villa 150 kvm och gästhus 30 kvm sept- 430 kr, okt- 650 kr, nov- 860 kr. Inräknat är också kostnad för nätavgift och elabbonemang, med samma uträkning, differensen mellan sommarkostnader och vinterkostnader=kostaden för uppvärmning. I år stängde vi av värmen i april och satte igång den i sept.

Vi räknade med elräkningar (förbrukning+nät) på i snitt 2500 kr under vintermånaderna när vi installerade bergvärmen, men hittills är dyraste månaden feb förra året då vi betalade ca 2200 för el+nät.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • tikki masala

Vår bergvärme går också på den vanliga elräkningen men vi har en elmätare satt bara på bergvärmen så att vi kan räkna ut kostnaderna. (så jag har inte räknat med abonnemnagsavgift eller så utan enbart vad bergvärmen har dragit i el)

• Dexter dot com

120 m2 villa. Luftvärmepump, elelement och kamin. Betalar ca 11-1300kr /månaden nu på vintern i el+ abonnemang. Har inte koll på hur mycket veden kostar dock.

• jenny99

Vi har 210 kvm och under vintern ligger elen totalt på 1400-1700kr.Sommaren 700-1000kr.Vi använder mycket värme o el.Element har vi på en plan och luftvärmepump på en.

Svar på tråden Vad kostar er uppvärmning?