• kalmarpiraten

Bada naken med sina barn... är det ok? Upp till debatt!

Sitter just och lyssnar till P4 Radio Kalmar (tisdag 15 dec 2015 kl 08.40) där de diskuterar huruvida det är lämpligt för föräldrarna att bada nakna med sina barn i ex ett badkar.

Den kvinnliga programledaren berättar att hon alltid badar naken med sina två barn... två döttrar, medans hennes man inte gör det över huvud taget mest med bakgrund av allt skriverier om pedofiler som har cirkulerat i media senare år.

Vad tycker du? Är det fortfarande ok att både mamma och pappa ska kunna få umgås på ett naturligt naket sätt med sina barn? Barnen ser ju inget märkligt i nakenheten utan nakenheten är ju den vuxna människan som satt tabu för.

• Svar på tråden Bada naken med sina barn... är det ok? Upp till debatt!
  • Pappa2006

Ser inga problem alls. Både jag och min fru och alla fem ungarna badar bastu tillsammans när vi är i stugan i Finland. I en bastu är man naken. Det är vi vuxna som lägger för stor vikt vid nakenheten och sexualiserar allting tills det blir absurt.

• Zuzanne

Klart att det är okej. Vi badar nakna och sover nakna med vårt barn. Nakenhet är hälsosamt och naturligt.

• Birgitta02

Galet om man inte skulle kunna vara naken med sina barn. jag badade med mina. Både pojke och flicka. Inte när de var särskilt gamla, men upp till 4-5 år i alla fall. inget konstigt med det.

• MsFry

Det är upp till en själv vad man är bekväm med.

Jag skulle inte vara bekväm med det och var som barn heller inte bekväm med andras nakenhet (inte ens familjens).

• Fjonken

Vadå? Skulle jag duscha i badbyxor med min son? Han är 4 och duschar inte själv än på några år. Det var det dummaste jag har hört. 

Den som säger att jag är pedofil på grund av det kan dra åt h....

• taquine

Det är väl upp till ungarna hur länge de känner sig bekväma med det. Min son visade från tidig ålder(4-5) att han inte var bekväm att vara naken med vare sig mig eller sin pappa så han slapp naturligtvis.
    Har lite svårt för det där ," men det är så naturligt att vara naken " alla tycker inte det , inte ens alla  små barn.

Goodness me
  • Anonym (Barnen bestämmer)

Så länge inte barnet är obekvämt med nakenheten är det ok. Det har hänt att jag duschat naken med min son som är 7 år även om det är väldigt sällan. Han bryr sig inte och skulle nog säga att jag är mer obekväm med nakenhet än vad han är tyvärr.

Det viktiga är att man respekterar barnets integritet. Sonen har haft perioder d
    å han absolut vill ha stängd dörr och vara helt själv i badrummet och andra perioder då han inte bryr sig alls utan gärna vill ha sällskap i badrummet när han duschar/badar. 

• Rappakalja

Självklart är det ok! Så länge både barn och vuxna är bekväma med det ser jag inga som helst problem.

Jag minns själv med glädje hur jag badade med min pappa Vårt duschhandtag såg ut som en telefonlur lite granna (barns fantasi ni vet haha) och jag lekte att jag talade i tfn. Pappa skulle vara rolig och satte, med tån, på kallvattenkranen lite grann. Tji fick han för när det blev kallt så tjöt jag så klart och vände bort handtaget. Mot hans mage blev det ju då hahahahahaha. Han tjöt till och försökte sätta sig upp snabbt, i ett halkigt badkar så det blev ju rena rama översvämningen. Mamma kom farande och undrade vad tusan vi höll på med.
    Otroligt roligt och ett fint minne.

Svar på tråden Bada naken med sina barn... är det ok? Upp till debatt!