• Anonym (ledsen)

    adoptera bort

    Hur adopterar man bort barn?

    Inte fött alltså.

    Kan inte ta hand om det och vill ha en familj till det.

    Kan man få problem av det?

    Jag vill bara leva ett normalt liv sedan.

  • Svar på tråden adoptera bort
  • Anonym (Jag)

    Kontakta socialtjänsten där du bor så hjälper de dig

  • Anonym (ledsen)

    De blir inte otrevliga då? :(

    Är rädd att få ännu mer problem än nu.

    Hur gör man med mannen som är fadern?

    Jag vill inte ha något med honom att göra. :(

    Vill bara göra rätt.

  • Anonym (F)

    Först måste du gå igenom en graviditet och förlossning, med allt det kan innebära och de är ingen picknick

    Om du är villig att göra det så kan du kontakta socialtjänsten och be om ett möte, dom kommer ge dig all info

    Men det vanligaste är att barnet blir tillfälligt placerat ett tag innan det blir bort adopterat, ifall du ångrar dig och/eller kan få stöd att ta hand om hen själv (för det är ju deras mål, att föräldrar och barn ska må bra tillsammans, bara om de är omöjligt separerar man på dom permanent)

    Du får inte välja familj.

    Sen efter förlossningen så kan man blöda några veckor, många får skador i någon form (tyvärr, mest lindriga men ändå) kroppen kan förändras totalt (eller vara precis som innan, men mest vanligt är att de blir annorlunda)

  • Anonym (F)
    Anonym (ledsen) skrev 2015-12-15 20:09:11 följande:

    De blir inte otrevliga då? :(

    Är rädd att få ännu mer problem än nu.

    Hur gör man med mannen som är fadern?

    Jag vill inte ha något med honom att göra. :(

    Vill bara göra rätt.


    Du måste ha hans tillåtelse att adoptera bort, annars kan han begära vårdnaden sen när de är fastställt att han är pappan.

    Vad har du för problem nu?
  • Anonym (ledsen)

    Jag vet vad en graviditet är.

    Det spelar ingen roll, det måste bli adoption.

    Men om fadern vägrar adoption och inte kan ta hand om barnet?

    Vad händer då?

  • Anonym (ledsen)

    Ingen som adopterat bort?

    Om fadern vägrar skriva på om adoption, blir det fosterfamilj isåfall?

  • Anonym (F)
    Anonym (ledsen) skrev 2015-12-18 21:33:52 följande:

    Ingen som adopterat bort?

    Om fadern vägrar skriva på om adoption, blir det fosterfamilj isåfall?


    Inhemska adoptioner i sverige är väldigt ovanliga

    Iaf frivilliga

    Alltså om pappan vägrar skriva på om adoption så kommer soc gå in och försöka hjälpa honom och ge stöd att ta hand om barnet, om det inte går hamnar barnet i familjehem tills han kan ta hand om barnet eller så pass lång tid gått att det inte är det bästa för barnet, umgängesrätt kommer han ha så länge det är säkert och bra för barnet

    Soc mål kommer vara att någon bio förälder tar hand om barnet, åtgärder, stöd och hjälp sätts in och först när de inte går blir de tal om fosterhem
  • Anonym (ledsen)

    Okej så om han vägrar adoption men inte klarar att ta hand om en bebis (för det gör han inte!) då får bebisen bo hos ett fosterpar som har den dagliga skötseln av det men han får ha barnet ibland? Men blir inte paret och barnet fästa vid varandra då så mycket att det inte går att sedan flytta barnet till biopappan helt plötsligt vid 1-2 år??

    Hur ska det gå till egentligen? Blir det inte skadligt för barnet?

    Kan jag också ha umgänge med barnet då om jag inte kan ta hand om det under bebistiden? Känns bara som att man skadar barnet och paret som blir dess "föräldrar"?

  • Anonym (F)
    Anonym (ledsen) skrev 2015-12-19 12:15:09 följande:

    Okej så om han vägrar adoption men inte klarar att ta hand om en bebis (för det gör han inte!) då får bebisen bo hos ett fosterpar som har den dagliga skötseln av det men han får ha barnet ibland? Men blir inte paret och barnet fästa vid varandra då så mycket att det inte går att sedan flytta barnet till biopappan helt plötsligt vid 1-2 år??

    Hur ska det gå till egentligen? Blir det inte skadligt för barnet?

    Kan jag också ha umgänge med barnet då om jag inte kan ta hand om det under bebistiden? Känns bara som att man skadar barnet och paret som blir dess "föräldrar"?


    Varför kan han inte?

    Han får hälsa på barnet regelbundet, sen om/när han kan ta hand om barnet kan han få barnet, men de handlar om en period av ökat umgänge kanske 6 månader först och sen övernatta, och sen mer och mer, kan ta upp till 1-1,5år innan barnet bor huvudsakligen hos honom

    Du kan få göra samma sak.

    Bara om det bedöms att han/du absolut inte kan ta hand om barnet kommer dom få adoptera, soc målsättning är att barn ska bo hos bio föräldrar om det är möjligt och bra för barnet.

    Det är inte lätt att få tillbaka barnet dock, och bedöms det dåligt för barnet med umgänge kan soc stoppa det

    Men du får inte adoptera bort barnet utan pappans tillstånd (om det fastställs att han är pappan och han bedöms kunna ev. Ta hand om barnet)
  • Anonym (ledsen)

    Han kan inte för han har barn sen förut han inte fattat hur man tar hand om som bebisar.

    Men vad är ditt råd då?

    Be om hjälp men inte få "tillbaka" barnet när det är lättare eller försöka ta hand om det fast man tvivlar starkt på att man orkar?

Svar på tråden adoptera bort