Anonym (Fy) skrev 2015-12-17 19:12:40 följande:
Det verkar snarare som att du har svårt att förstå. Det handlar inte om normer det handlar om ÄCKLIGT. Jag äcklas av det och inte för att det är mot normen. Jag äcklas till exempel även av kvinnor som utför oralsex på män helt enkelt för att jag tycker det är äckligt, trots att det inte bryter några som helst normer. Jag äcklas av varmkorv, jag äcklas av rått kött, jag äcklas av daggmaskar osv. Inget som bryter någon jävla norm men ändå äcklas jag. Detsamma gäller detta.
Att vara otrogen är för övrigt inte att bryta mot någon norm på det sättet. Det är att bryta mot ett verbalt kontrakt med någon som är djupt känslomässigt involverad i en. Man har gått med på att vara trogen sin partner och bryter man det är man inget annat än en liten skit som förtjänar ett hemskt öde. Det är värre än att misshandla någon för detta sårar inuti och hänger kvar långt efter att en fysisk skada skulle läkt. Det borde vara straffbart enligt lag. Att sno ett tuggummi på Ica är olagligt men att totalt krossa en annan människa psykiskt är det inte. Sjukt som fan. Men det hör inte hit.
Oki så här är det, du verkar inte veta vad norm är för du är så inne i normen. Du skrev tydligt och klart angående daddy issues. Dvs. Att flickan kan då vara barnet till sin partner. Du utgår direkt utifrån att det är så, att relationen byggs up på att hon har möjligen att hon skulle ha något froydiansk över sig. Det är en ganska vanlig föreställning, det är ett normtänk, dvs. Hon är skadad. Vad vet du om det? Kan även vara att hon gillar intelligenta diskutioner som hon inte får med en 10 år äldre man. 10 år äldre man tar jag som exempel för den ålderskillnaden är vanlig. Hon kan vara väldigt inteligent, vill ha lugn och stabilitet.
Samma sak med mannen. Kanske har är en med intressen som är ett väldigt hålligång och ung i sinnet men som inte passar en 40 årig dam som vill ha familj. Kanske inte bara ett gubbäckel? Perspektiv?
Dessutom utgår utifrån att det är en äldre man och en yngre tjej. Har träffat en hel del kvinnor som är unga i sättet, en är mitt ex. Och jag är kille, hon ser ut att vara 20 år yngre än hon är likaså att hon inte lever i normen.
Du definerar dina antagande liksom en bok som skrevs för väldigt länge sen som heter Lolita. Världen är inte svartvit.
Dessutom är det med daggmaskar och oralsex en väldigt intressant sammandragning i din utgångpunkt att visa att du inte är norm. Det kan verkligen vara en norm att ogilla avsugingar. Det är det i många så kallade feministiska kretsar som yrkar på att det är ett patriakalt förtryck. Därigenom växer ett äckel över det för man sätter in så mycket annan avsky i det. Åter igen norm i den subdomänen som är ganska stor i de lägre åldrarna. Jag har gjort mina empiriska studier som yrkar på det efter många år med en radikalfeminist. Däremot inte till ämnet.
Här skriver folk t.ex. Att de har intressen för vetenskap, att det är deras yrke som ingenjör. Det kan väldigt mycket grumda sig i ett evigt letande i saker som inte berör det vardagliga. Troligtvis sattsar dom inte på att ha ett svensson liv som alla andra. Ur ett svensson perspektiv så är säkert båda två på en utveckling av en 18 åring... För att dom har viktigare saker att konsentrera sig på än inredning och barnvagnar.
Du tror att du har ett personligt äckel men har du någonsin tänkt på att det finns något som heter KBT?
Och moral är tätt sammanlänkat med norm. För de berör samma dociala konstruktion och går in i varandra. Det är till för att vi ska nå konsensus. Man behöver inte ha en filosofi A för att fatta det.
Och det slutgiltiga, det har varit en moral det om att otrohet är äckligt. Vet du vad det lukras upp. Alla blir mer och mer otrogna, därigenom så kan du garantera dig en framtid med större andel av det som kallas idag för 'borderline personligheter'... Och efter några år kommer det vara mer norm att smyga bakom ryggen på sin partner för sitt sidospår och inte ett så farligt moraliskt felsteg.