• Frögurka

    Göra ett 5e snitt? Ni som gjort upprepade?

    Har gjort 4 snitt, alla har läkt kanon o ja har inte fått nåra som helst komplikationer efteråt. Vid sista snittet frågade ja uttryckligen hur livmodern såg ut för ett ev 5e snitt o fick svaret att de skulle nog gå bra. De man DÅ kunde se var ju hur dom tidigare läkt men hur mitt 4e ser ut ser man ju egentligen inte förrns vid nästa snitt.

    Vet att riskerna för komplikationer ökar för varje gång såklart, men ändå..

  • Svar på tråden Göra ett 5e snitt? Ni som gjort upprepade?
  • Lemt77

    Jag har läst två trådar nu med kvinnor som gjort flera än 3 snitt. Måste säga att jag blir imponerad. Jag har gjort 3 snitt och trodde jag skulle dö under mitt tredje. Trodde att man inte gör mer än två helst. Efter mitt sista så har jag tänkt att det är snitten som avgjort att jag inte kan få fler barn. Vet iof att jag har fått en del sammanväxtningar vilket gjorde att det var lite svårt att komma in fort vid mitt andra snitt.. Tvillingar då.
    Detta har inget med ditt inlägg att göra men fick nya tankar, jag trodde man inte gjorde mer än 2-3 snitt ???? Härligt att läsa om ni som gjort fler och det gått bra.

  • Mimmie 2014

    Hejsan !
    Jag har gjort fyra snitt :) Kommer göra mitt femte till sommaren om allt går bra !
    Det är väldigt individuellt hur många snitt man kan göra.. o visst ökar väl riskerna något för varje snitt oxå.

  • Frögurka

    Hej :) Eftersom livmoderna blir tunnare för varje snitt o att riskerna då ökar, får du gå på extra kontroller? Typ för att kolla livmoderns skick? Har du fått bån speciell info, om riskerna alltså?

  • Mimmie 2014

    Ja jag kommer att gå på extra kontroller. Min livmoder va tunn nu sist så det blev snitt redan v 36+0

    Jag har fått info om riskerna med att livmodern är tunn o riskerna för placera accreta. Planera du att skaffa en till ? Varit på läkarbedömning ?

  • Frögurka

    Ja är gravid, i 9+5. Vid sista snittet sa dom att livmodern såg fin ut o läkarn va säker på att den håller för en till. Men visst är de väl de bästa att moderkakan inte fäster kring ärret? Att riskerna blir mindre för sammanväxtningar alltså.. Oron finns såklart ändå eftersom man vet att riskerna ökar. Undrar om man erbjuds extra kontroller eller om man måste be om de själv.
    Vad gör man för extra kontroller?

  • Mimmie 2014

    Grattis :) jag är i v 9+1

    Om moderkakan sätter sig långt ner finns det risk att den växer fast i snittet , så kallat placenta accreta... Den risken ökar ju fler snitt man har gjort..

  • Frögurka

    Då ligger vi nära :) Har försökt googla om de men hittar inte så mkt, mest bara på engelska. Ska på inskrivning på torsdag, ska fråga mer om de då såklart.

  • Mimmie 2014

    Ja de gör vi , roligt :) ja fråga läkaren så berättar dom , det är det som är de "farligaste " när man har gjort snitt innan.. Jag ska på ul v 12-13 för o kolla moderkakans läge.

  • Embla twopointoh

    Jag har gjort sex snitt. Vid mitt femte upptäcktes en ruptur på livmodern och läkaren rekommenderade inte fler barn efter det. Det blev så ändå (trots skydd) och efter sjätte snittet sade läkaren (samma som hade gjort femte snittet) att livmodern såg fin ut och troligen hade klarat ytterligare graviditet och snitt.

  • Embla twopointoh
    Frögurka skrev 2016-01-25 06:53:04 följande:

    Ja är gravid, i 9+5. Vid sista snittet sa dom att livmodern såg fin ut o läkarn va säker på att den håller för en till. Men visst är de väl de bästa att moderkakan inte fäster kring ärret? Att riskerna blir mindre för sammanväxtningar alltså.. Oron finns såklart ändå eftersom man vet att riskerna ökar. Undrar om man erbjuds extra kontroller eller om man måste be om de själv.
    Vad gör man för extra kontroller?


     Vid RUL tittar de var moderkakan sitter, men några kontroller utöver det vet jag inte om det alls görs. Det är ju också begränsat vad man kan se med UL...
  • Mimmie 2014

    Jag har fått tid nu i februari för att kolla moderkakans läge , kommer du vara i v 12-13 så här tyckte läkaren att de skulle kollas tidigare än rul... Men kanske är olika ?!

  • Embla twopointoh
    Mimmie 2014 skrev 2016-01-28 20:54:35 följande:

    Jag har fått tid nu i februari för att kolla moderkakans läge , kommer du vara i v 12-13 så här tyckte läkaren att de skulle kollas tidigare än rul... Men kanske är olika ?!


    Ja, det beror säkert på vilket Landsting och vilken läkare. Trots att jag hade så många snitt i bagaget så gjorde de inget UL tidigare än RUL. De kollade livmoderns tjocklek några gånger till efter det (jag hade moderkakan i bakvägg så placenta accreta var aldrig något orosmoment), men även i min femte graviditet, då jag hade moderkakan i framvägg, gjordes inga extra kontroller av den. Till mig sade läkaren att det inte går att se på UL om moderkakan växt in.
  • Mimmie 2014

    Hur går de för dig frögurka ?

    Jag har haft två stora blödningar o vara inne o gjort vul på akuten men bebis har mått bra därinne..man blir ju såklart väldigt orolig.. Går in i v 12 nu.

  • Mimmie 2014

    Embla : ok. Jag har moderkakan sittande ganska långt ner i bakvägg så de kan vara därför jag blöder... Då finns också risk att den växer fast i snittet , alltså placenta accreta :( är jätteorolig.. Ska på nytt ul på sjukhuset nästa vecka för och kolla moderkakans läge med en bättre ul apparat..

  • Embla twopointoh
    Mimmie 2014 skrev 2016-02-08 20:36:02 följande:

    Embla : ok. Jag har moderkakan sittande ganska långt ner i bakvägg så de kan vara därför jag blöder... Då finns också risk att den växer fast i snittet , alltså placenta accreta :( är jätteorolig.. Ska på nytt ul på sjukhuset nästa vecka för och kolla moderkakans läge med en bättre ul apparat..


    Om moderkakan sitter i bakvägg är det väl ingen risk att den växer in i ärret, ärret sitter väl på framsidan? Eller tänker jag helt fel nu?

    Jag hoppas det går bra för dig!
  • Mimmie 2014

    Jo tydligen.. Läkaren sa att den såg ut att sitta så pass lågt i bakvägg så den kan breda ut sig över snittet nertill när den växer..

  • Frögurka

    Mimmi - nu mpste bebisen kommit?
    Ja gjorde kub, moderkakan satt i framvägg, gick vidare me moderkaksprov som bekräftade misstanken om trisomi 18. Valde att avbryta (såklart). De var en femte flicka, skulle snittats nu i dagarna. Tur i oturen me tanke på moderkakans läge.
    Nu nåra månader senare gravid igen i 6+ o oron kommer såklart tillbaka. Om allt.. missfall, sjuk bebis igen, ett 5e snitt osv..

Svar på tråden Göra ett 5e snitt? Ni som gjort upprepade?