Inlägg från: Anonym (Välling) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Välling)

årets sämsta vällingmorsa :(

Känner mig helt ställd :/
    Har ett barn på 16 månader och vi har sedan hen började dricka välling endast tagit varmvatten i kran till att blanda med vällingen!
    Jag fattar inte hur det helt gått oss förbi att man inte ska/kan göra så!?!

Har fungerar bra men när jag kom över info inser jag ju att det inte alls är bra. Känner mig som årets sämsta morsa :((

Fler som missat detta??

• Svar på tråden årets sämsta vällingmorsa :(
  • Anonym (Välling)
    Anonym (Hej) skrev 2015-12-19 15:35:45 följande:

Man dricker ju inte varmvatten direkt från kran så det säger lite sig självt att man inte blandat vällingen med det ;)

Hade det blivit varmare hade jag kunnat dricka det direkt (te). Men sällan man dricker "rent varmt" vatten öht??
  • Anonym (Välling)

Tack för svar!

Fattar inte att just detta gått oss förbi. Tycker oss ha koll på det mesta och följer anvisningar etc :p

Barnet verkar aldrig tagit skada så hoppas det inte har fått några dolda besvär!
    Fortsättningsvis kommer vi självklart göra rätt för oss!!

• Anonym (Välling)
    Anonym (Looser) skrev 2015-12-19 17:42:38 följande:

Eh och HUR kunde du missa detta? Dricker du själv varmvatten från kranen? Bor ni i en stuga u skogen eftersom du i 16mån missat detta? Jävligt konstigt. Grattis du har i 16mån tid matat ditt barn med tungmetaller.

Ja som sagt vet jag inte hur det kan ha gått mig förbi alls. Då hade jag naturligtvis inte gjort på detta sätt?
    Som jag skrev tidigare har jag inte reflekterat över varmt vatten ur kran, och jag dricker sällan varmt vatten. Gör du?

Nej jag bor inte i en stuga i åävla. Och har inte gett mitt barn välling i 16 mån då hen är 16 månader. Hört talas om amning?

Skönt iaf att jag kan ge mitt barn en bättre inställning än vad du har, gentemot andra människor. Fördömande, dömande och nedvärderande medmänniskor som du gör inte den här världen till en bättre plats.
  • Anonym (Välling)
    GHopper skrev 2015-12-19 17:46:45 följande:

Använder du varmvatten från kranen att koka saker i, eller i matlagning också? Förstår inte hur en vuxen människa kan ha missat att man inte ska dricka varmt vatten ur kranen.

Inte tänkt så mkt på vilken Temp vattnet jag ska koka mat i har. Eftersom det kokar bort bakterier.. Nu förstår jag ju att inte metaller kokar bort. Och det är jag såklart ledsen över att ha missat och kommer göra någonting åt i fortsättningen.
  • Anonym (Välling)
    miaselliot skrev 2015-12-19 18:34:02 följande:

Vilken onödig ton här är.
    Du hade märkt om ditt barn reagerat. Bakterier hade orsakat illamående, diarré och kräkningar.
    Om det nu är kopparledningar som finns i era ledningar så gör kroppen av med onödiga mängder. Men det kan ju vara vilket material som i varmvattenberedaren och ledningarna och i värsta fall kan det förekomma Bisfenol A.
    Vattnet är kontrollerat hela vägen in i ditt hus. Men sen beror allt på hur varmvattenberedaren och ledningarna ser ut.

Man kan inte veta allt om allt ;)

Tack för saklig info ;)

Barnet har aldrig reagerat så därför har inte jag heller reflekterat (tyvärr). Känner mig så dum som totalt missat detta.. Och lite sur att ingen någonsin sagt nåt!? ;)
  • Anonym (Välling)
    Anonym (varm) skrev 2015-12-19 18:50:34 följande:

Totalt överdriven säkerhetsnoja, ovanligt i sverige;). Men visst är kallvattnet mer kontrolerat så kör på det i fortsättningen.

/Använder alltid varmvatten till kaffe, te, mat etc etc. Likaså sambon, sjuka? Tja nån förskylning om året, max. Är nog snarare varannat.

:))
  • Anonym (Välling)

TACK alla fina!
    Kommer naturligtvis göra om och göra rätt i fortsättningen ;)

• Anonym (Välling)
    Olympia skrev 2015-12-21 16:18:58 följande:
    Nu vet jag inte vilken sorts välling du använt men på de flesta står det att man ska koka upp vatten och sedan låta det svalna.
    Är du säker på att du doserat rätt mängd pulver om du inte läst instruktionen?
    Jo jag har doserat rätt.
  • Anonym (Välling)
    Anonym (jul) skrev 2015-12-21 16:05:01 följande:
    Undrar bara, har någon sett dig ta varmvatten ur kranen, eller har du sagt till någon att du gjorde så? Om jag såg/fick veta att någon gav sin bebis varmt kranvatten skulle jag direkt säga ifrån eftersom det kan innehålla en massa bakterier som kan ge vuxna ont i magen/diarré/illamående, då borde det inte vara så nyttigt för ett litet barn...

Men nu vet du iaf, hoppas barnet mår bra Glad
    Jag vet inte, då borde ju personen i fråga ifrågasatt vad jag höll på med :)
  • Anonym (Välling)
    Anonym (......) skrev 2015-12-21 16:33:15 följande:

Grejen med varmvattenledningar är ju att de ofta är fulla av koppar och man kan bli kopparförgiftad.

Dessutom ska man inte mata barn med välling eftersom det är kopplat till allergier och fetma. Ge barnet riktig mat istället.

Mitt barn får ett mål välling till natten (ibland en gång till om hen vaknar på natten/tidig morgon). Hen har inga problem med vikten så du behöver inte oroa dig ;)

I övrigt käkar vi frukost, mat, mellanmål och middag - alltså inte välling.
  • Anonym (Välling)

För övrigt frågade jag min mamma hur jag kan ha missat detta och varför ingen sagt något, hon säger att hon vet att hon berättat det för mig.. Men jag har aldrig hört det! :)

• Anonym (Välling)
    Anonym (......) skrev 2015-12-21 21:36:14 följande:

Nej, men "hen" (han/hon) Kommer förmodligen bli överviktig som vuxen

Tiden får utvisa. God jul på dig!
Svar på tråden årets sämsta vällingmorsa :(