• Anonym (Välling)

årets sämsta vällingmorsa :(

Känner mig helt ställd :/
    Har ett barn på 16 månader och vi har sedan hen började dricka välling endast tagit varmvatten i kran till att blanda med vällingen!
    Jag fattar inte hur det helt gått oss förbi att man inte ska/kan göra så!?!

Har fungerar bra men när jag kom över info inser jag ju att det inte alls är bra. Känner mig som årets sämsta morsa :((

Fler som missat detta??

• Svar på tråden årets sämsta vällingmorsa :(
  • Anonym (Hej)

Man dricker ju inte varmvatten direkt från kran så det säger lite sig självt att man inte blandat vällingen med det ;)

• Anonym (Välling)
    Anonym (Hej) skrev 2015-12-19 15:35:45 följande:

Man dricker ju inte varmvatten direkt från kran så det säger lite sig självt att man inte blandat vällingen med det ;)

Hade det blivit varmare hade jag kunnat dricka det direkt (te). Men sällan man dricker "rent varmt" vatten öht??
  • Milleman

Jag vet att man inte ska dricka varmvatten ur kranen. Jag använder inte det ens vid kokning av potatis eller bakning.

Har du kollat upp vad som kan hända om man dricker det ofta som jag antar att ditt barn gjort. Är det kort- eller långsiktiga biverkningar? Tänker om du ska prata med VC eller BVC om det.

• Mr Obvious

Det är större risk för oönskade ämnen och bakterier i varmvatten än kallvatten. Det beror på att varmvattnet har passerat varmvattenberedaren. Observera att det även gäller det kalla vattnet som kommer först om du inte använt varmvatten på ett tag.

Det är stor skillnad i konstruktion och inställning på olika varmvattenberedare, så det går inte att säga hur riskabelt det är. Förmodligen är det inget problem, men gör rätt i fortsättningen!

• miaselliot

Det är bara kallvatten som genom går regelbunden provtagning och kontroll. Varmvattnet ur kranen kan innehålla stora mängder bakterier och höga halter av koppar. Detta bör varken användas som dryck eller till matlagning.
    Men nu vet du. Inte mycket att göra något åt. Gör rätt i fortsättningen bara :)

• Anonym (Välling)

Tack för svar!

Fattar inte att just detta gått oss förbi. Tycker oss ha koll på det mesta och följer anvisningar etc :p

Barnet verkar aldrig tagit skada så hoppas det inte har fått några dolda besvär!
    Fortsättningsvis kommer vi självklart göra rätt för oss!!

• Anonym (Looser)

Eh och HUR kunde du missa detta? Dricker du själv varmvatten från kranen? Bor ni i en stuga u skogen eftersom du i 16mån missat detta? Jävligt konstigt. Grattis du har i 16mån tid matat ditt barn med tungmetaller.

• GHopper

Använder du varmvatten från kranen att koka saker i, eller i matlagning också? Förstår inte hur en vuxen människa kan ha missat att man inte ska dricka varmt vatten ur kranen.

• Anonym (HP)
    Anonym (Looser) skrev 2015-12-19 17:42:38 följande:

Eh och HUR kunde du missa detta? Dricker du själv varmvatten från kranen? Bor ni i en stuga u skogen eftersom du i 16mån missat detta? Jävligt konstigt. Grattis du har i 16mån tid matat ditt barn med tungmetaller.

Å där kom det en elak jävel till. Heja FL.
  • Anonym (Välling)
    Anonym (Looser) skrev 2015-12-19 17:42:38 följande:

Ja som sagt vet jag inte hur det kan ha gått mig förbi alls. Då hade jag naturligtvis inte gjort på detta sätt?
    Som jag skrev tidigare har jag inte reflekterat över varmt vatten ur kran, och jag dricker sällan varmt vatten. Gör du?

Nej jag bor inte i en stuga i åävla. Och har inte gett mitt barn välling i 16 mån då hen är 16 månader. Hört talas om amning?

Skönt iaf att jag kan ge mitt barn en bättre inställning än vad du har, gentemot andra människor. Fördömande, dömande och nedvärderande medmänniskor som du gör inte den här världen till en bättre plats.
Svar på tråden årets sämsta vällingmorsa :(