• Fru Ve

Besviken på utökad barngrupp samt personalomsättning

Har i grunden hittills varit nöjd med mina barns förskola. Men nu ska de p.g.a. att det är så många barn i kö trycka in fler i gruppen utan att utöka personalen. Barnen är 3-4 år och förra året var de till en början 18 barn. I år blir det 23 barn på 3 pedagoger. Är inte det mycket, eller har vi varit bortskämda? Personalen verkar uppgivna och trötta. Fem pedagoger har bytt ut på 1½ år dessutom.

Jag har väldigt oregelbundna arbetstider så min son måste inte vara på förskolan så mycket vilket jag är glad över när det blir så här. Hittills har han fått gå några få  timmar även vissa dagar då jag är ledig p.g.a. att han ska få leka med kompisar och inte komma ifrån gruppen. Men det känns inte roligt längre med den situationen som är utan han kommer nog att få vara hemma mer med mig istället. Han får mer uppmärksamhet då känner jag. Får väl försöka "låna hem" förskolekompisar istället så han han någon att leka med Rynkar på näsan

Hur ser det ut på era barns förskolor?

• Svar på tråden Besviken på utökad barngrupp samt personalomsättning
  • Alexi

På vår förskola är de i äldsta gruppen också typ 23 barn på 3 pedagoger. Men barnen är 4-5 år och det är ett val de gjort för att kunna hålla nere barngrupperna på de övriga avdelningarna, där barnen är yngre och även har speciella behov (gäller en avdelning).

Jag tycker det funkar, mycket tack vare att de har många rum att dela upp sig i och att de ofta på dagarna delar upp gruppen i 4-åringar och 5-åringar och gör åldersanpassade aktiviteter.

De tre pedagogerna är också äldre, erfarna och två av de tre har jobbat ihop i tio år.

• Natulcien
    Vi har vår 5-åring på en avdelning för barn mellan 3-5 år. Men majoriteten av barnen är 5 år. Bara två 3-åringar.
    Förra året var de 19 barn på tre heltidspedagoger. I år var de tvungna att ta in fler, så det blev 21 barn. Men då fick de en halvtid extra, så 3,5 pedagoger. Vi har turen att ha en helt fantastisk förskola, men både bra pedagoger och bra förskolechef.
    Och det märks på personalen som nästan aldrig är sjuka eller slutar. Väldigt stabilt gäng.

I ert läge hade jag nog gjort som du; hållit barnet hemma så mycket som möjligt.
Svar på tråden Besviken på utökad barngrupp samt personalomsättning