• Brumma

Att leva med barn

Nej jag har inte tvingats leva med ngt barn som inte är mitt eget. Jag VALDE att leva med ett barn som inte var mitt. Det har varit nåde jobbigt och underbart. Underbart gör jag kom att älska henne mycket väldigt fort. Jobbigt för att man på köpet fick en till människa att ta hänsyn till, nämligen mamman. Hade barnet bott heltid hos oss istället för vh samt lov hade det underlättat mycket.

Hur kommer det sig att du tror dig veta hur andra känner?

Gällande mina egna barn så ja, naturligt är det kärleken som gör det "värt det". Mina barn är det viktigaste och mest fantastiska i mitt liv.

• Brumma
    Anonym (styvförälder) skrev 2015-12-21 13:26:56 följande:

Det kan till och med jag som barnlös förstå, att det måste vara lättare om båda har barn. Nu är ju situationen som den är, och min partner valde mig i vetskap om att jag INTE har barn, liksom. Jag tänker mig att man kanske har olika förväntningar på sin partner beroende på om hen har barn eller inte? Ni har ju valt bort en partner utan barn av en anledning liksom. Personligen har jag inga problem att förstå att ens barn kommer högt i prioritetsordningen, är det någon som inte accepterar det?Det jag har svårt för handlar om prioriteringar kring saker som rör mamman, typ att det verkar viktigare att komma i tid till lämning av barnet till mamman, än att prioritera att komma i tid i en angelägenhet som rör mig/oss. Den känslan är svår att bli av med. Men det kanske man ska ta, att man är tredje hjulet, mamman och pappan är en enhet och sen kommer lilla partern där på hörnet?

Det där med att pappan verkar prioritera mamman före dig . Att mamman o pappan är en enhet och att du är utanför - det har ju mer med din partners attityd och åsikter att göra än det faktum att han har barn. Egentligen. .

Jag hade aldrig levt med ngn med barn sedan tidigare om min partner sett ngn annan än mig som en "enhet". Aldrig att det är han och mamman - det valde de bort vid separationen. Det är min partner och jag som är en enhet. Det är VI som valt att leva ihop och det är vi, gemensamt som tar alla beslut gällande vår familj. Inklusive saker som rör bonusen..

Skulle aldrig ta att vara tredje hjulet. Varför går du med på det?
  • Brumma
    Anonym (Bond) skrev 2015-12-22 05:19:03 följande:

Fast i de fall där mannen prioriterar sitt ex före sin nya handlar det nog ofta om att exet ÄR nr ett och den nya ett andra handsval?!

Tror inte det handlar om barnen alls utan mannen hoppas på att få tillbaka sin gamla familj helt enkelt.

Det är i alla fall mina erfarenheter gällande den saken, både för egen del och när det gäller vänners förhållanden.

Tror det är vanligare att det handlar om att pappan är rädd för att förlora barnen. Vilket faktiskt kan vara en konsekvens om mamman sätter den sidan till...
  • Brumma
    Fjonken skrev 2015-12-22 08:01:32 följande:

Jag kan bara häpna över att vuxna kvinnor tycker att de borde prioriteras högre än värnlösa barn. Skäms!

Vem gör det?

I de flesta välfungerande fsmiljer så sätts ingen högre än den andra i dem vardagliga biten utan alla är lika mkt värda. Familjemedlemmarnas behov och önskningar får ställas mot varandra och man tittat på det precisa tillfället.

Naturligtvis går en vuxens behov och önskningar ibland över barnets. Precis som tvärtom.

Lever man efter utgångspunkten att barnen alltid skall komma först är det kanske inte så konstigt att man inte längre lever med den andra föräldern.
  • Brumma
    Anonym (Bond) skrev 2015-12-22 10:14:25 följande:

Det var aldrig ett alternativ för min egen del eftersom vi inte hade gemensamma barn. Att vi hade kontakt berodde på att VI ville ha familjen tillbaka. 

Jag tror att de män som säger att de är rädda för att förlora barnen enbart använder det som ett svepskäl för att inte nya kvinnan ska sura. Inga föräldrar förlorar kontakt med barnen för att de inte följer exets ord! Det vet männen!

Vilken värld lever du i?

För visst fasen här der det..

Min mans ex styr o ställer precis som hon vill. Om vi säger nej till henne så bokar hon in saker på pappans tid. Saker som inte går att flytta eller är roligare än att vara hos pappa. Hon började även prata illa om pappan, mig o bonusen syskon här.

Så visst händer det..

Din världsvida känns inye speciellt verklighetsförankrad...
Svar på tråden Att leva med barn