Anonym (britt) skrev 2015-12-20 11:53:36 följande:
Det går inte i längden att leva med barnen om man verkligen känner det är fruktansvärt. Kan gå några år, ja - men till slut bryts man ner o orkar inte. Levt nyfamiljsliv 17år snart med mina dina o vårt barn. Jag tycker jättemycket om min mans barn, men visst har det varit jobbigt o krävande. Även med egna förstås men dom älskar man på ett annat o djupare sätt. Dessutom, barnen känner nog av om dom inte är omtyckta, vilket småningom visar sig i deras beteende vilket i sin tur sätter spår i er som föräldrar OCH gör att alla lider o mår dåligt. Därför blir jag ibland så lessen då jag hör om par som flyttar ihop alldeles för fort (nu vet jag ju inte om detta gäller er, menar överlag) o tänker enbart på sig själva o vad JAG vill, o inte ger barnen en möjlighet att finna sig i situationen. Sen då man bor ihop kommer plötsligt kvinnan / mannen på att "han inte orkar med den andras barn" o bla bla....kan för mitt liv inte fatta varför man ger sig in i nåt man inte vet om man orkar med. Varför inte vara särbo x antal år, känna på o hitta sig själv o märka om man inte pallar i god tid. Före alla börjar må dåligt. Men det är väl här det kommer int att vara KÄR o egoistisk.
Det låter rimligt att man som par kommer på att man vill leva tillsammans, och tänker att allt ska lösa sig för alla parter. Egoism, absolut. Den som är partner kommer på att denne inte orkar barnet, och den som har barnet förstår inte hur partnern kan tycka att barnet är jobbigt, eftersom det bara är ett oskyldigt barn. Alla blir sammansvetsade, på gott och ont, och det blir svårt att bryta sig ut även om det kanske skulle vara det bästa för alla i längden.
Jag vill leva med min man men inte med hans barn. En omöjlig ekvation där jag antingen för lämna allt eller acceptera allt. Väldigt svårt dock och oerhört egoistiskt.