• Dixie

Ta en vit jul i år

Anonym (Varför inte?) skrev 2015-12-20 16:56:49 följande:
    Varje år samma sak, vuxna som tycker att deras rätt att dricka sprit, öl och vin går före barnens välbefinnande! Hur tänker man då egentligen?
    varför ska vi som klarar av att hantera spriten tvunget undvika alkohol på julen?
    vad är skillnaden mot alla andra helger?

tycker det är dubbelmoral att just julen ska vara "vit" medan resten av helgerna är det ok - om man anser att barn mår dåligt att att deras föräldrar dricker något glas vin, då bör man ju aldrig dricka när barnen är närvarande......
  • Dixie

Varför likställer du alkoholkonsumtion med fylla?? Det finns många som kan hantera sin konsumtion och jag förstår inte varför det skulle vara ett stöd för barn med alkolistföräldrar att jag endast dricker julmust..... Jag har en gravt överviktig svägerska - bör jag då låta bli att äta av julbordet som stöd för henne??

Anonym (Hets) skrev 2015-12-21 07:30:59 följande:

Förstår inte alkoholhetsen kring högtider, eller i livet i allmänhet. Varför är det så ifrågasatt att inte dricka alkohol? Varför drog man här ovan slutsatsen att den som inte dricker inte klarar av att hantera alkohol? Även om fler hade behövt den insikten.

Jul och fylla hör inte ihop, julen är en familjehögtid. Jag kommer själv dricka julmust i år men kommer inte titta snett på dem som dricker två öl och en snaps. Tyvärr stannar det inte där för många.

Jag stödjer gärna vit jul, om inte för min egen skull så för vänner som växt upp med alkoholiserade föräldrar och barn som gör det idag. Det kanske är dumt att fokusera på en helg, men det är en bra helg att lyfta frågan och ifrågasätta våra alkoholnormer.

Svar på tråden Ta en vit jul i år