• Nightrod

Ta en vit jul i år

De som är alkolister borde väl inte ta en vit jul, de borde ta ett vitt år eller ett vitt liv om de har barn. Eller de borde väl inte ha barn alls egentligen.

Tycker narkomaner borde ta en,, hmm vit jul låter ju fel i deras värld, men de borde ha en drogfri jul i alla fall och sedan ett år osv.

Feta människor borde väl ta en smal jul så de inte blir sjuka och orkeslösa och kan va aktiva med sina barn.

...

Varför skall jag ta en vit jul, jag är ju mer eller mindre nykterist året runt. kanske tar en nubbe om året bara för att. Mina föräldrar har alltid druckit julöl och nubbe till sillen och det har aldrig vart neggativt för mig, varför skall de ta en vit jul? Nejdu jag har ett vitt år, vill jag ta en äcklig nubbe med familjen bara för att så gör jag det. Jag röstar för att alla tar en nubbe på julen och sedan har ett vitt år istället

• Nightrod
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2015-12-21 10:19:43 följande:

Vad är det för fel med en "vit jul"-kampanj? Uppenbarligen väcker den både diskussion och reflektion, vem kan säga att det inte når fram till dem som den riktar sig till?? Jag har ärligt talat lite svårt att förstå att "vit jul"-snacket faktiskt provocerar någon, och blir man provocerad ska man antagligen ta sig en funderare över varför. 

Håller med nedan
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-21 10:32:26 följande:
    Det provocerar för att vit jul-kampanjen skuldbelägger de som kan sköta sitt alkoholintag alla dagar av året, inklusive julafton.

De säger i stort sett rakt ut att om man inte är helnykter på julafton så förstör man julen (som påstås vara barnens högtid) för barnen. Det är ett skuldbeläggande utan dess like för något som inte behöver skuldbeläggas.

Karin Adelsköld, en av kampanjens ambassadörer, sammanfattar det så här:
    ?Äsch, en glögg eller några öl är väl inte hela världen? brukar folk säga när jag berättar om vikten av en vit jul. Nej precis hävdar jag, och om det inte är hela världen så kan man väl skippa det under några juldagar för barnens skull. Kan man det inte borde man kanske fråga sig varför?

Ju fler vi är som firar en alkoholfri jul desto fler kommer inspireras och välja att göra det. Tillsammans kan vi skapa en ny jultradition.?

Det är problematiskt när man enbart ser det perspektivet, att det faktum att vissa gillar en öl, glögg eller snaps innebär att man "kanske borde fråga sig varför" vilket implicerar att det handlar om ett missbruk.

Ska jag gå till mig själv så kan jag skippa alkohol på jul precis som jag skippar alkohol minst 360 dagar om året men jag vill (kanske) dricka julöl eller mumma på julafton. Det Karin säger är att jag borde ta mig en funderare på varför jag dricker den där julölen på julafton. Jag vet redan, jag dricker den för att jag tycker att det är gott. I ett vidare perspektiv kan man se det som att man för vidare en tradition som är långt mycket äldre än Kalle Anka, tomten, granen och Stilla natt.
    Mycket bra inlägg.
    -------

Jag håller med ovanstående
    Vad är det som gör att man skall skämmas för att man dricker något på jul, jag är nykterist (mer eller mindre, tar kanske två snappsar två gånger per år) Mina föräldrar har alltid tagit snapps och julöl, och det hör till för mig, har inget neggativt minne alls av mina föräldrars så kallade drickande.

Det är för barnen!? Jaha så de övriga 364 dagarna är inte för barnen då`? Att sålänge en familj där barnen lider av alkoliserade föräldrar inte dricker på julafton så är det okej då med andra ord?

Skall man sluta köpa klappar och gran på jul för att det finns de barn som lider av att föräldrarna är alkolister och inte har råd med detta till dem, vilket gör att de lider dubbelt?

Men som allt anant i sverige så skall de övriga 80% få skit för att ett fåtal skall få rätt och inte känna sig kränkta.
  • Nightrod
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-21 11:04:49 följande:
    .
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2015-12-21 10:55:05 följande:
    Jag unnar var och en som önskar det starkvinsglögg och nubbe till sillen, lika mycket som jag unnar barn en jul där vuxna är glada och sansade, och det är väl framför allt det senare det handlar om. Julen är kanske inte bara barnens, men jag tror ändå att det är en speciell högtid, jämfört med årets övriga helger, som man önskar särskilt barnen ljusa minnen av. Därför blir åtminstone jag inte provocerad. 
    Kan inte barn få "ljusa minnen" även när (vissa) vuxna dricker alkohol?

jag och min syster har bara ljusa minnen av såväl påsk/midsommar/kräftskivor/jul
    trotts att min mor och far alltid tar sig en öl och nubbe, ochmidsommar och kräftskiva som var stora släktkalas där de vuxna drack så har vi inga dåliga minnen av detta heller.

Så vitt jag vet så känner mina kusiner samma sak och likväl min fru och hennes syskon med deras familjedagar. Bara ljusa minnen trots att föräldrarna lättade på korken vid dessa tilfällen.

Det är inte alkoholen som förstör, det är/hur personen som dricker den, likväl som att vapen dödar inte, det är den som klämmer åt avtryckaren
  • Nightrod
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2015-12-21 11:13:25 följande:
    Exakt, och ju fler vapen i omlopp, desto fler dödsskjutningar. Vilket går att applicera på alkohol som en liknelse, om än en drastisk liknelse.
    Drastisk liknelsekanske, men å andra sidan skördar nog alkoholen mer liv än vapen i sverige även om det idag börjar bli löjligt mycket skjutningar i våra förorter.

Menade väl mer att om du och jag tar en nubbe så förändrar det inte de som köper alkoholen för dricka tills de somnar

Anonym (varför provocerar det??) skrev 2015-12-21 11:14:50 följande:
    Jag var inte riktigt säker, eftersom också jag hade ställt frågan "varför provocerar det?". Det skadar inte att vara tydlig.
    Mig provocerar det inte så mycket, men jag tycker det är fel att ge sig på gemene man bara för att vissa har ett problem. Påstå mina föräldrar är dåliga mäniskor för att de tar en julöl, det provocerar mig faktiskt en hel del känner jag nu. Att säga min uppväxt är dålig för att mina föräldrar tog en nubbe till hettsar om det.

Jag som inte dricker kan ju svara då att de som tar en öl någon dag under året och har barn borde skämmas och är vidriga människor som misshandlar sina barn så. Tror ALLA barn som har alkoliserade föräldrar hellre såg att de drack på julafton och inte de andra dagarna på året
  • Nightrod

ramlade bort lite text såg jag nu

Mig provocerar det inte så mycket, men jag tycker det är fel att ge sig på gemene man bara för att vissa har ett problem. Påstå mina föräldrar är dåliga mäniskor för att de tar en julöl, det provocerar mig faktiskt en hel del känner jag nu. Att säga min uppväxt är dålig för att mina föräldrar tog en nubbe till sillen? För det är så det låter när folk hettsar om det.

• Nightrod
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 11:29:13 följande:

Alkohol är till för att tråkiga människor ska bli lite roligare i sina egna ögon. I nyktras ögon blir dom dock mest mer högljudda, tjatiga och konstiga. Det är nåt som ni alla tråkiga människor som behöver alkohol borde tänka på. Personligen tycker jag att man ska lägga ner skiten helt. Det skulle göra tillvaron för väldigt många människor (både vuxna och barn) SÅ mycket bättre. 

Och mina barn, som är det värdefullaste jag har, vet att deras mamma alltid kommer finnas till hands och alltid är i sina sinnesfulla bruk om dom behöver mig. Så tycker jag alla barn borde ha det.

Skulle alkohol framkommit idag hade det narkotikaklassats direkt och förbjudits.

Håller inte med dig om att bara tråkiga människor dricker, för ett glas öl eller vin blir du inte påverkad av. Däremot de som MÅSTE dricka (sig påverkade) för att ha roligt (eller knarka) så håller jag med dig fullständigt
  • Nightrod
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-21 12:05:59 följande:
    Det handlar om en dosfråga. Vilket för oss tillbaka till måttfullhet.

De flesta blir inte märkbart förändrade av en julöl, särskilt inte eftersom det oftast intas i samband med julmat som har en tendens att vara fet och intas med allt annat än måttfullhet.

Dessutom bör man komma ihåg att "förändrad" inte nödvändigtvis handlar om att det är negativt för vare sig barn eller vuxna i närheten.

Jag har aldrig varit berusad och precis som du säger blir folk förändrade av alkohol, det märks tydligt om man själv inte har druckit eller druckit lite. Men därifrån är steget långt till att det ger en negativ inverkan på barn, vilket är det kampanjen hävdar.
    Fast skallman tro de som kommer till krogen och knappt kan stå och bara druckigt två öl så kanske en öl är för mycket
  • Nightrod
    Fjonken skrev 2015-12-21 12:32:26 följande:

Den här inställningen att antingen är man nykter eller också dricker man sig full provocerar mig oerhört. Man kan faktiskt ta det lugnt. Har aldrig varit bakis en juldag i hela mitt liv. 

Ja så som det låter så är man antingen helt nykter och slår sig för bröstet på sociala medier.

Eller så är man alkolist och misshandlar sina barn.
  • Nightrod
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-21 12:29:19 följande:

Ja, det är nog ordentligt potenta öl de har druckit skulle jag tro.

Eller väldigt stora.

Ett flak är inte samma sak som en öl

(Vadårå det är ju EN förpackning liksom)
  • Nightrod
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 13:20:57 följande:

Enkelt fakta: Alkohol är en drog.

Likaså är koffein, nikotin, energidryck och framför allt socker.
  • Nightrod
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 13:20:57 följande:

Nej, barn dör inte och det handlar inte heller om att moralpredika, men jag förstår att vissa använder såna ord som sitt "försvar". Enkelt fakta: Alkohol är en drog. Folk använder det för att på nåt sätt uppleva en berusningseffekt. Hade det noll effekt skulle det inte drickas som det gör. Och ja, redan efter ett glas vin så påverkas man.

Fast en öl eller ett glas vin dricker man ju inte för att bli berusad. Jag avskyr öl och vin men hade jag gillat smaken så hade jag mer än gärna druckit några glas en kväll. Men ogillar all smak av alkohol så dricker i te alls istället. Men hade gjort det om det jag drack smaka gott
  • Nightrod
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 13:58:21 följande:

Så om det togs fram vin som smakar exakt som alkoholhaltigt vin men utan alkoholen så skulle det bli lika populärt? Tvivlar på det. Däremot skulle jag kanske sakna alla hysteriskt roliga "wannabe-vinkännare" överallt om vin försvann. Ge dom ett blindtest med 20 viner så skulle dom flesta gå bet.

Ang. att straffas för att några inte kan hantera vissa saker... Jag anser mig vara en väldigt duktig bilförare och förstår inte varför jag ska behöva straffas och hålla hastighetsgränserna pga att vissa sämre förare inte klarar av att hantera farten lika bra som jag. Jag tycker fri fart överallt vore bättre. Vad tycker du?

Fast om du bygger en egen väg så är får du köra som du vill. På almänna vägar är det dock hastighetsbegränsningar på samma sätt som det är förbjudet att dricka alkohol på almänn plats eller att du ej får vara för onykter på krogen.
  • Nightrod
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 14:02:19 följande:

Ja, kan du upplysa mig igen om hur många som dött av koffeinrelaterade problem efter intag av kaffe, te och liknande? Socker kan ge fetma vilket är en allvarlig självorsakad sjukdom som det slängs ner enorma belopp för på operationer. MEN det är inte enbart sockerrelaterat... Man blir överviktig av att man äter fler kalorier än man förbränner. Men socker tror jag debatteras betydligt oftare (skatter och liknande) än alkohol.

Har stått flera gånger om ungdomar som dött av överkonsumtion av energidrycker inehållande koffein. Och de med svagt hjärta löper direkt risk för sådana pulshöjande preparat.

Socker leder till fetma som leder i sin längd till förtidig död. Läsk är den största hälsoboven bland barn och ungdomar idag.
Svar på tråden Ta en vit jul i år