• Fjonken

Ta en vit jul i år

Den här inställningen att antingen är man nykter eller också dricker man sig full provocerar mig oerhört. Man kan faktiskt ta det lugnt. Har aldrig varit bakis en juldag i hela mitt liv. 

• Fjonken

ps. Och den där förändringen... Den är inte så stor jämfört med andra känslor man utsätter sina barn för. Typ när man är stressad på morgonen och ska iväg till dagis och ungen vägrar klä på sig ytterkläderna. Finns ingen människa som reagerar konsekvent hela tiden. Är man trött och grinig så är man nog värre förälder än om man är glad och lite salongsberusad. 

• Fjonken
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 11:29:13 följande:

Alkohol är till för att tråkiga människor ska bli lite roligare i sina egna ögon. I nyktras ögon blir dom dock mest mer högljudda, tjatiga och konstiga. Det är nåt som ni alla tråkiga människor som behöver alkohol borde tänka på. Personligen tycker jag att man ska lägga ner skiten helt. Det skulle göra tillvaron för väldigt många människor (både vuxna och barn) SÅ mycket bättre. 

Och mina barn, som är det värdefullaste jag har, vet att deras mamma alltid kommer finnas till hands och alltid är i sina sinnesfulla bruk om dom behöver mig. Så tycker jag alla barn borde ha det.

Förlåt men alla är inte nyktra alkoholister som du verkar vara. Herregud. Jag dricker mer en vanlig fredag/lördag kväll än på julen. 
  • Fjonken
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 13:20:57 följande:
    Nej, barn dör inte och det handlar inte heller om att moralpredika, men jag förstår att vissa använder såna ord som sitt "försvar". Enkelt fakta: Alkohol är en drog. Folk använder det för att på nåt sätt uppleva en berusningseffekt. Hade det noll effekt skulle det inte drickas som det gör. Och ja, redan efter ett glas vin så påverkas man.
    Alkohol är en smakbärare. Ett vin kan aldrig smaka likadant utan alkohol. För mig är att äta en finare middag utan vin bara en halv middag. Alkoholfria drycker är för mig platta i smaken. Tvådimensionella. Men en alkoholhaltig dryck öppnar den tredje dimensionen. Det blir en annan rymd i smakerna. 

Att som du gå och tro att det bara är för berusningen är gravt okunnigt. Visst, när man var tonåring kanske. 

Och visst, man förändras. Men är det verkligen så farligt? Man blir lite gladare. Människor uppträder olika beroende på hur mycket de har sovit också. Ska vi förbjuda dålig sömn eftersom personen får kortare stubin då också? 

Jag vet om att alkohol kan vara jävligt värre. En av mina kusiner söp ihjäl sig för ett par år sen. Men att ge oss som kan sköta oss dåligt samvete för att det finns de som inte kan det... Nej, det funkar inte för mig. 
  • Fjonken
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 13:24:20 följande:
    Varför skulle jag vara nykter alkoholist? Intressant att du drar såna växlar av vad jag skrev. Däremot har jag, liksom väldigt många andra, alkoholister i släkten, men dom hann jag knappt träffa eftersom dom alla dog i förtid.
    Du har inte ett sunt förhållande till alkohol. Antingen har du själv problem eller så har du hatkänslor mot alkohol av andra orsaker och har svårt att förstå hur alkohol är för såna som faktiskt kan hantera det. 
  • Fjonken
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 13:45:42 följande:
    hahahaha. Spännande att veta att jag har problem för att jag inte är villig att försvara alkohol, cigaretter, cannabis, heroin eller nån annan form av droger. Jag ser det för vad det är, varken mer eller mindre. Vi kan ju alltid vända på steken i såna fall och även legalisera cannabis. Eller? Det är ju lagligt lite här och där och dessutom säger en del att det ger mindre skadeeffekt än alkohol eftersom det är lugnande.
    Du har ju en jävligt skev inställning till alkohol. Visst, man blir glad och avslappnad. Och det smakar gott. Vad är problemet? 
  • Fjonken
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 13:58:21 följande:
    Så om det togs fram vin som smakar exakt som alkoholhaltigt vin men utan alkoholen så skulle det bli lika populärt? Tvivlar på det. Däremot skulle jag kanske sakna alla hysteriskt roliga "wannabe-vinkännare" överallt om vin försvann. Ge dom ett blindtest med 20 viner så skulle dom flesta gå bet.

Ang. att straffas för att några inte kan hantera vissa saker... Jag anser mig vara en väldigt duktig bilförare och förstår inte varför jag ska behöva straffas och hålla hastighetsgränserna pga att vissa sämre förare inte klarar av att hantera farten lika bra som jag. Jag tycker fri fart överallt vore bättre. Vad tycker du?
    Det är en väldigt hypotetisk fråga eftersom det är omöjligt. 

Har du ens druckit vin själv? 

Din liknelse med fri fart är absurd och haltar betänkligt. Därför blir den omöjlig att bemöta. 
  • Fjonken
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 14:48:37 följande:
    Lever du isolerat i en bubbla? Känner du ingen som har problem med alkohol? Om du inte känner någon så bör du ändå veta att någon i din omgivning har problem med det även om du inte vet om det för så vanligt är det.

Om man kan odla fram köttfibrer så tycker jag inte det låter omöjligt att ta fram ett alkoholfritt vin som smakar exakt som ett med alkohol. Men jag förstår att många skulle ifrågasätta det även om ett blindtest inte skulle kunna urskilja dom.

Varför haltar min hastighetsliknelse betänkligt? Är ju exakt samma sak. Jag kan hantera en sak. Vissa andra kan det inte och jag straffas då det införts lagar om det. Då är det synd om mig och alla andra som kan hantera det. Kan nämna att jag är skitless på vissa vägar i min omgivning och deras hastighetsbegränsningar.

Varför frågar du om jag druckit vin? Spelar det nån roll vad jag druckit? Öl, sprit, cider, alkoläsk, whisky, likör, vin... Och om jag druckit vin så har jag säkert i ditt tycke inte druckit "rätt" vin. Finns alltid en ursäkt.

Skulle du vilja legalisera andra droger också?
    Lite tydligare fråga: Vad är problemet med att jag dricker kontrollerat?

Det går inte att ersätta alkohol i ett vin. Acceptera det. Och varför pratar du om att vin inte går att skilja åt? Jag kan egentligen inget om vin men olika viner smakar definitivt väldigt olika. Har varit på flera provningar och när man dricker olika sorter vid samma tillfälle så framträder skillnaderna väldigt tydligt. 

Din jämförelse haltar eftersom du inte är ensam i trafiken. Det räcker inte att du kan hantera fri fart. Alla andra måste hantera din fart också. Vilket de inte gör. 

Annars gillar jag autobahn och fri fart där vägarna är gjorda för det och trafikanterna är vana vid det. 

Det är relevant att fråga om du har druckit vin eftersom du dels ifrågasätter alkoholens roll för smaken och dels säger att allt vin smakar likadant. 

För mig får de väl legalisera fler droger om de vill. Finns en hel del fördelar med det också. Framförallt rycker det undan benen för den organiserade brottsligheten och många narkomaner skulle slippa göra brottsliga saker för att finansiera sitt missbruk. Tycker även att folk ska få göra mer som de vill så länge de inte drabbar andra. Jag tror på individens frihet OCH ansvar. Vill man ha frihet får man banne mig ta ansvar också. 
  • Fjonken
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 14:54:26 följande:
    Saken är väl den att det finns väldigt många (både barn och vuxna) som skulle vilja att behovet att dricka någonting alkoholhaltigt under jul som under all annan tid försvann. 
    Javisst. Det är förjävligt. Men vad har det med mig och min måttliga konsumtion att göra?
  • Fjonken
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 15:09:47 följande:
    Barn lär av sina föräldrar...
    Exakt. Ett normalt och sunt förhållande till alkohol. Jag står inte bakom en buske och dricker mig plakat i smyg...
  • Fjonken
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 15:42:10 följande:
    Så exakt vad är sunt för dig?
    Du är inte riktigt riktig.
  • Fjonken
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 17:44:48 följande:

Skrattretande hur en majoritet här inne försvarar sin drog till varje pris och samtidigt inte säger sig ha några som helst problem med dito... Kan man inte avstå alkohol under EN dag på året har man sannerligen något att fundera över.

Vit jul-kampanjen fyller definitivt sitt syfte.

Jag avstår alkohol 5 dagar i veckan. Utom på semestern. ????
Svar på tråden Ta en vit jul i år