CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-21 18:24:05 följande:
Nej, det är inte sak samma. Det är mycket stor skillnad på att inte vilja och inte kunna.
Jag kan avstå alkohol men jag vill inte. <- Korrekt avspeglande av verklighet.
Jag kan avstå alkohol men jag kan inte. <- Självmotsägelse och dessutom osant.Även om det är sant så är inte det ett skäl för att de som kan hantera alkohol ska avstå, se Themis inlägg ovan.Intressant. Men relevansen för att avstå en julöl eller en snaps är mycket oklar. Du får gärna klargöra den saken.
Jag tycker det är en fin och symbolisk handling att ta avstånd från sånt som (om inte man själv så i alla fall hundra miljoner människor världen över) far illa av och som skadar mer än det gör nytta, men väl medveten om att det är en utopi.
Jag hade önskat att attityden till alkohol förändrades helt och hållet och den börjar alltid hos en själv. Lagstiftning kan förstås också bidra en del som det gjort med t.ex. rökförbud på vissa offentliga utrymmen.
Varför tror ni att cannabis, heroin m.fl. andra mer konstaterade droger är förbjudna i många länder? Många klarar sig alldeles utmärkt trots att de kanske nyttjar dessa i mer eller mindre små mängder, och kanske aldrig far illa ens under en hel livstid trots bruk på olika nivåer. Förbud och avståndstagande kan ändå fungera som nån slags markör.