Inlägg från: Anonym (varför provocerar det??) |Visa alla inlägg
  • Anonym (varför provocerar det??)

Ta en vit jul i år

Vad är det för fel med en "vit jul"-kampanj? Uppenbarligen väcker den både diskussion och reflektion, vem kan säga att det inte når fram till dem som den riktar sig till?? Jag har ärligt talat lite svårt att förstå att "vit jul"-snacket faktiskt provocerar någon, och blir man provocerad ska man antagligen ta sig en funderare över varför.

Vi är inte nykterister, och julen kommer antagligen inte att vara kritvit, men jag känner mig verkligen inte som målgruppen för kampanjen för det, för oss har alkohol aldrig varit ett självklart inslag i julfirandet utöver möjligen vinglögg (som man inte direkt dricker mängder av). Har inte reflekterat över varför, men antagligen beror det väl på att både jag och sambon kommer från nyktra kulturer. Det är liksom självklart att drycken till maten är julmust, lättöl eller möjligen folköl, och nubbe eller avec har aldrig förekommit. Så jag är varken orolig över min egen  eller andras alkoholkonsumtion över julen, eller barnens upplevelser. Och känner mig därför inte heller träffad eller särskilt provocerad.

CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-21 10:32:26 följande:
    Det provocerar för att vit jul-kampanjen skuldbelägger de som kan sköta sitt alkoholintag alla dagar av året, inklusive julafton.

De säger i stort sett rakt ut att om man inte är helnykter på julafton så förstör man julen (som påstås vara barnens högtid) för barnen. Det är ett skuldbeläggande utan dess like för något som inte behöver skuldbeläggas.
    Fast jag känner mig varken tilltalad eller skuldbelagd av kampanjen. Men det kanske beror på att jag tänker själv och kan använda mitt eget omdöme? Jag tänker att poängen med kampanjen kanske är att även om de flesta klarar av att sköta sitt alkoholintag, gör ju inte alla det och de som har problem finns även i sammanhang där inte andra har det. Så att man eventuellt borde skippa alkoholen då, för deras skull och i förlängningen barnens. Kan det vara så?

Jag unnar var och en som önskar det starkvinsglögg och nubbe till sillen, lika mycket som jag unnar barn en jul där vuxna är glada och sansade, och det är väl framför allt det senare det handlar om. Julen är kanske inte bara barnens, men jag tror ändå att det är en speciell högtid, jämfört med årets övriga helger, som man önskar särskilt barnen ljusa minnen av. Därför blir åtminstone jag inte provocerad. 
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-21 10:32:26 följande:
    Det är problematiskt när man enbart ser det perspektivet, att det faktum att vissa gillar en öl, glögg eller snaps innebär att man "kanske borde fråga sig varför" vilket implicerar att det handlar om ett missbruk.
    Och jag tycker inte att man ska fråga sig varför man gillar en öl, om du läser vad jag verkligen har skrivit, utan att man ska fråga sig varför man blir provocerad. Det kanske är samma sak för dig, men inte för mig. Utan att implicera att det handlar om missbruk, jag menar att det inte skadar att reflektera över sitt alkoholintag. Jag gör det ibland i alla fall.
    foodforclouds skrev 2015-12-21 11:00:04 följande:

Nej, man ska inte dricka sig påverkad i barns sällskap. Men har man en hälsosam syn på alkoholkonsumtion och ingen i sällskapet har problem, tycker jag att det är bättre att barn kan se att alkohol kan konsumeras på ett ansvarsfullt sätt och anledningen till att den dricks är av tradition och kulturella skäl. Det är bättre än att tro att alkohol BARA betyder okontrollerad fylla och att det är det enda sättet man kan bruka den på.

Men jag växte upp i ett hem som var helnyktert under hela min barndom och jag har ändå utvecklat ett väldigt sansat förhållande till alkohol. Man behöver naturligtvis inte tro att alkohol BARA betyder okontrollerad fylla endast för att man aldrig ser sina föräldrar, mostrar och morbröder m.fl. dricka. Jag tycker därför att din slutsats att det är bättre att se sina vuxna konsumera alkohol ansvarsfullt, än att inte se dem konsumera alkohol alls, är högst tveksam.
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-21 11:04:49 följande:
    Jag känner mig inte heller anklagad eller skuldbelagd. Men jag tycker ändå inte att det är ok att vit jul-kampanjen ska få härja fritt utan mothugg i det offentliga rummet.

Men den får ju inte härja fritt utan mothugg i det offentliga rummet - uppenbarligen - och jag personligen tycker inte att det vore något problem om den fick det. Så antagligen kan vi bara inte förstå varandra.
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-21 11:04:49 följande:
    Kan inte barn få "ljusa minnen" även när (vissa) vuxna dricker alkohol?

Självklart kan de det. Jag skulle påstå att mina egna barn får det. Men barn som befinner sig i miljöer där de vuxna dricker på ett ansvarslöst sätt kanske inte får det och jag trodde att det var uppenbart att det var det som det hela handlade om.
    Nightrod skrev 2015-12-21 11:11:05 följande:
    Det är inte alkoholen som förstör, det är/hur personen som dricker den, likväl som att vapen dödar inte, det är den som klämmer åt avtryckaren
    Exakt, och ju fler vapen i omlopp, desto fler dödsskjutningar. Vilket går att applicera på alkohol som en liknelse, om än en drastisk liknelse.
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-21 11:07:57 följande:
    Du måste läsa saker i sin kontext, det jag skrev handlar om det Karin Adelsköld säger och inte om det du skrev. Vilket jag tyckte var uppenbart med tanke på att jag skrev det direkt efter hennes citat.
    Jag var inte riktigt säker, eftersom också jag hade ställt frågan "varför provocerar det?". Det skadar inte att vara tydlig.
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-21 11:15:54 följande:
    Men det är inte dessa personer kampanjen vänder sig till heller, de vänder sig uttryckligen till personer som dricker någon form av alkohol på jul.

Jag uppfattar det inte riktigt så, jag ser det som att den vänder sig till dem som känner sig tilltalade av den. Med tanke på hur många budskap som finns i medierna är det bara ett fåtal som går igenom bruset. Åtminstone till mig har denna nått fram enbart i form av upprörda invändningar.
    Nightrod skrev 2015-12-21 11:26:12 följande:
     Tror ALLA barn som har alkoliserade föräldrar hellre såg att de drack på julafton och inte de andra dagarna på året
    Ja, där har du en poäng! Om det ändå vore så enkelt.
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-21 11:27:23 följande:
    Flertalet av ambassadörernas citat handlar om "en öl" (eller motsvarande) och för mig är det uppenbart att det handlar om mycket måttfullt drickande som innefattas.

Vilka "upprörda invändningar" är det du pratar om?
    Den här tråden, t ex. Det var också en krönika som dök upp i mitt flöde igår, som någon delade.
Svar på tråden Ta en vit jul i år